Röd regnbågsboa beteende?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
linneaasmurf:

Hej!
Har alltid varit intresserad av reptiler, särskilt ormar. De är så fascinerande och vackra djur!
Har själv en liten kp på snart ett år, men vill skaffa en till orm nu känner jag :)
Jag har läst en del om regnbågsboor (de röda) och det är så grymt fina djur! Hade gärna velat införskaffa en sådan men har hört att de ska vara ganska svåra att få tag på och lite svåra att ta hand om... Tid och utrymme är det inen brist på, då jag lägger ner hela min själ för djur :)

Men min fråga är egentligen; hur är de röda regnbågsboorna i beteendet (vet att det kan skifta från individ till individ, men allmänt?) Aggressiva/lugna? Vill ju inte precis gå och bli biten det första jag gör när jag har en så snäll liten kille där hemma och har erfarenhet av honom och hans lugna sätt.


Tacksam för svar ! :)


478
592
Rottenroth:

Har själv aldrig haft Epicrates cenchria men det finns flertalet guider som kan underlätta och ge lite svar på dina frågor !:)

 

www.unicornunchained.com/snakepit/rainbow_care.html här har du en till exempel.

 

Rätt mycket information där!

Hoppas du hittar det du letar efter!


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Jag har inte så mycket att invända men alla regnbågsboor jag har haft att göra med har legat nedgrävda större delen av dygnet, både röda & bruna :) 

Sen som du nämner varierar temperamentet mellan individer och som med så många andra ormar är oftast äldre ormar lugnare vid eventuell hantering, det är alltid värre att bli biten i "tanken" än i verkligheten, det sticker till & blöder lite sen är det över :)

Jag skulle inte säga att regnbågsboor är särskilt svåra att få tag i, snarare tvärtom.


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Epicrates cenchria cenchria är mycket vackra i min mening och absolut värda att ha! Precis som med de flesta ormar varierar temperamentet från individ till individ och alla reagerar olika i stressiga situationer, så som hantering. Men du bör veta att det är mer orm i dem än en KP och det är inte lika lätt att se när de är påväg att hugga, men man lär sig.

Jag har blivit biten några gånger av hanen här hemma, aldrig av honorna men blir de för stressade hugger även de. Dock så hanterar jag inte mina ormar för mycket i onödan då jag vill att de ska kunna känna sig trygga och må bra. Man skaffar ju trots allt terrariedjur för att titta på inte för att kela med, det är därför jag har katt också ;P

Gräver ner sig gör de ju, ser mina någon enstaka gång var eller varannan vecka sent på kvällen kanske. Det possitiva är att de (mina i vart fall) är ganska milda mot växterna vilket gör att det är lätt att hålla det snyggt inrett.

jag skulle nog säga att de är ganska lätta att få tag i :)


6
0
linneaasmurf:

Tack alla för infon! :)
Jo, det hade varit häftigt att ha en regnbåge, älskar deras färger och att de inte är så jättesmå ändå :)

Jo biten har jag blivit, vi har en fullvuxen kp på skolan som reagerade lite när jag var i hennes terrarie och städade och hon högg till. Det gjorde inte särskilt ont, men det började störtblöda. Det är mest det att man blir lite rädd när det väl händer, inte att det gör så väldigt mycket ont. Däremot fortsatte jag bete mig som vanligt och fortsatte arbeta med terrariet.

Det är väl som man säger att när man väl blivit avkastad av hästen ska man upp i sadeln så fort som möjligt för att få lugnet tillbaka och inte bli rädd för all framtid :)

Men finns det några särskilda skillnader i beteende mellan 0.1 och 1.0:or ? Eller är det bara som sagt att det varierar beroende på individ? :)

tack än en gång alla :)


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Ingen skillnad i beteendet mellan könen, men som med alla boa/pyton så blir honorna större både i längd och omkrets, tror inte det skiljer särskilt mycket i storlek på vuxna regnbågar då det kan betraktas som en liten till mellanstor art :)


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Säger som Jonas_, det är ingen skillnad mellan könen, det varierar helt enkelt från individ till individ. Sedan är det dock ofta så att yngre individer ofta har liote hetsigare humör medans äldre kan vara lite lugnare. En del är dock helvilda hela livet :)


Medlem i DHF
1082
772
Westman:

Men går ju inte att motstå


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

De är så satans snygga i rätt ljus! Ljuset i mitt terarium är perfekt riktat där honan har sin vanliga viloplats... viserligen är det under vattenkaret, men när man lyfter karet för att diska det ser man henne ju:


6
0
linneaasmurf:

Asså blir så grymt avis !! :p

Har verkligen bestämt att jag ska ha en sån :D

Ska läsa på en massa om arten samt hålla era tips och info i skallen så ska ni se att jag snart har en liten regnbåge :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild