Stora Grodburksprojektet (bombina Orientalis)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

382
36
MariBarita:

Uppstart.

Så här ser burken ut idag, ca 6 månader efter uppstart .

Jag köpte Hydrocotyle tripartita, ska se om man kan odla dem emersed på landdelen

                                                                                                               

 


49
1
spiidi:

det blev super snyggt ju .


Medlem i SHF
274
341
Jubari:

Riktigt läckert!


43
3
danneler:

ser riktigt bra ut 


276
118
Maqea:

Tummen upp! Det blev jättefint och jag gillar verkligen bilden du tagit på grodan framifrån. Charmig och cool bild.


356
177
krypet:

Jag har Hydrocotyle hos Bombina orientalis, den växer snällt upp på landdelen, trivs och blommar fint. Om det var samma art vet jag inte.

Tyvärr dök det upp en massa bladlöss för ett tag sedan och ställde till det. Den del av växten som fanns i vattnet överlevde. Jag hoppas den växer upp nu igen.


382
36
MariBarita:

En liten uppdatering på aquaterrariet.

:D


Medlem i SHF
537
749
Patch:

Jäklar va snyggt de blev!

Riktigt avundsjuk faktiskt :P

Trodde faktiskt inte att bombinan va så pass vattenlevande.... de flesta habitaten jag sett består av land med en mindre vattendel?

MvH Alex


382
36
MariBarita:

Periodvis är de mkt i vatten och periodvis mkt på landdelen... Jag tycker att det är fel att bara ha en liten skål eller dyl till dem för de gillar verkligen att flyta på vattenytan och ibland dyker de även långt ner, speciellt vid ömsning.

En sak förvånade mig, jag trodde att de skulle försöka ta fiskarna men det verkar som om de knappt vet att de finns i vattnet (förutom ibland när jag ger fiskarna flingmat) Jag köpte tetrorna i Dec, tror jag, och alla finns kvar ännu!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vad jag har märkt av hos mina är att de under sommaren (parningssäsong) är väldigt vattenlevande och håller sig konstant i vattnet. När parningssäsongen sedan är över, blir de mer landlevande, men är ändå en semiakvatisk art som gärna sitter i eller längst med vattenkanten.

Har sett en del scenarion där djurbutiker haft dem i ett rätt torrt terrarium med enbart en liten vattenskål, och det duger definitivt inte.

Fiskyngel verkar de vara dåliga på att ta. Likaså med räkor och andra vattenlevande djur. Vet inte om det helt enkelt är så att de är för snabba, eller om B.orientalis vanligtvis inte jagar i vattnet och därav inte bryr sig.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild