Gammal kameleont, döende?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

En släkting till mig tog över en Yemenkameleont för ett tag sen. Den skulle då vara 2-3 år enligt ägaren. Han åt dåligt och var smal, men min släkting började sakta få i honom mat till slut. Nu har han slutat äta igen. förra ägaren blev kontaktad igen ang om den haft några sjukdomar eller problem tidigare och då säger han nu att den är 5 år gammal. 

Kan det va så att den är inne i slutskedet av livet? 

Finns inga bra reptilveterinärer här och han vill inte gärna stressa upp den i onödan genom att ta den till nån som ändå inte kan undersöka ordentligt, om ni förstår vad jag menar!


343
119
Salig:

Jag har personligen inga erfarenheter av kameleonter, men när mina djur börjat gå mot sitt slut har de betett sig likt din släktings kameleont. De blir trötta och slutar äta. :( Jag skulle nog anta att det är åldern som tar ut sin rätt, men säker kan man ju inte vara.


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Inte roligt.... Sen säger han också att han inte klättrar så bra utan ramlar ner från grenarna liksom!!! 


238
14
Regnskog:

Är det en hona så blir dom bara 3-4 år. En hane runt 6 tror jag så det är nog åldern tyvärr, om inte så kan det vara kalciumbrist osv. Men med tanke på hur gammal den är så är det antagligen åldern men då får man iallafall vara glad över att den levt ut sitt fulla liv


Medlem i SHF
274
341
Jubari:

Att honor blir runt 3 -4 år skulle jag inte hålla med om, hållt calyptratus i 8 år och har aldrig haft en hona som dött vid så låg ålder. Min äldsta hona är även 8. 


238
14
Regnskog:

Konstigt, alla källor jag har kollat på säger det. t.ex veiledchameleoncaresheet.com

Females of this species typically show less vibrant colors and live on average 4-6 years because even when not bred, they will produce infertile clutches of eggs, which take a lot of energy.


Medlem i SHF
274
341
Jubari:

Givetvis förekommer det att honor lägger obefruktade ägg och att det tar på energin. Det betyder inte nödvändigtvis att ödlan dör för de, men är väl en vanlig orsak att de blir äggmaskiner och kolar vid låg ålder. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild