Desinficera terrarium samt tillbehör

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:

Hej!

Tyvärr har min lilla bebis horngroda dött idag p.g.a. sjukdom :-( (se min andra tråd om det för mer information, den om bebis som inte vill äta).

Nu undrar jag hur jag ska desinficera terrariet, bakgrunden (Exo Terra originalbakgrund) samt tillbehören (grotta, vatten/badskål, tygväxter, temo/hygrometrar, petbox och foderpincett) så att eventuella bakterier etc. (troligen var det inte en smittsam sjukdom men vill vara 100% säker) inte kan finnas kvar och skada eventuella framtida djur.

Vad kan man använda sig av för medel? Naturligtvis ska jag skölja noga efter etc. men vill inte att det ska vara farligt för amfibier/reptiler.

Mvh/Animallover_1984


Medlem i SHF
4001
5023
Jonas_:

Virkon, finns bla på Granngården.


1661
777
fluffis:

Jag sökte på ytdesinfektion på apoteket.se och fick träff på Ytdesinfektion Plus och Virkon. www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=ytdesinfektion. Jag använder själv Ytdesinfektion Plus som jag har hällt över i en sprayflaska, när jag storstädar terrarierna.


229
124
CJBReptiles:

Det du ska använda är F10 SC Veterinary Disinfectant.

www.reptiles.swelluk.com/reptile-supplies/reptile-health-and-hygiene-1551/vivarium-hygiene-1553/f10-sc-disinfectant-162934.html

Enligt mig det bästa desinfektionsmedlet för djur.


77
1
MrC:

Håller med jonas där virkon är bra

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild