Tigerpyton vs Nätpyton ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

59
1
Svenning:

tjenatjena!

Har en fråga till att ställa alla intresserade och kunnande där ute.
Det är såhär att just förtillfället håller jag bara på med Tigerpytons då jag älskar dessa ormar! och nu när jag har hypo, albino och normal så har jag verkligen alla jag ville ha hos tigrarna :) 
Och nu har jag fått upp ögonen för nätpyton, mest för albino lavender tiger! så jäkla fin orm! och då har tankarna börjat snurra och man tänker direkt att man kan ha en "avdelning" med tigerpytons och en med nätpyton. (ni vet själva hur huvudet snurrar med ormar) 

MEN!  jag har läst på lite om nät nu, men vill gärna veta lite från folk som kanske har båda eller har haft båda eller liknande,  hur är nätpyton jämfört med tigerpyton?  och jag vet att det kan skilja från individ till individ :)! men allmänhet? Och vad är sanningen egentligen, hur stor blir hane hos nät respektive hona?  :) 
står mycket men undrar egentligen.. 

Mvh


82
16
Bremnes:

Vet att vi redan diskuterat detta lite men tänkte svara ändå.

Får dela in det i två delar då min iPad inte är fullt kompatibel med denna sida. 

Det är inga lätta frågor du ställer! ;) 

Många tror fortfarande idag att nätpyton är en aggressivare pyton än tigerpyton. Håller inte med om det. Det där är precis lika jämnt fördelat på dessa arter. Finns lika många sura tigrar som nät. 

Jag personligen tycker att näten har lite mer personlighet. Svårt att förklara vad jag menar, men tigrar är oftast likadana allihopa. 

Storleksmässigt så snittar en vuxen näthane cirka 4-4,5 m. Honor runt 5. Beror självklart på hur du matar dina djur också. Sen får man räkna in dvärgar och superdvärgar i ekvationen. Där har du djur som stannar på två meter. 

Skiljer inte så gigantiskt mycket på tigrars längd. En tiger i samma ålder som en nät kanske är 0,5-1 m kortare men är oftast kraftigare. En tiger som är lika lång som en nät kommer väga flertalet fler kilon än näten. 

 


82
16
Bremnes:

Men det är mindre sannolikt att din nät ska bli 7-8 meter. Det är ungefär llika stor risk att din kungspyton kommer bli två meter. 

Generellt kan jag nog tycka att tigrar i vuxen ålder är lite lugnare vid hantering. Näten vill gärna fly i väg lite mer. Hade ett helvete när jag skulle städa till mina stora nät jag hade för ett gäng år sedan. Att flytta över dem till en provisorisk burk medans jag städade var en heltidstjänst! Tycker dock att min nät jag har nu är betydligt lugnare. Det är värre med mina tigrar. 

Ska inte bli för långrandig nu men det sista jag vill säga är att hur "häftigt" eller fint man än tycker det är med dessa jättar så måste man tänka efter ett par gånger vad man ger sig in på. Har träffat många genom åren som vill ha stora ormar. Skaffar sig en och två år senare säljer man den för att allt som var okej med en majssnok blev precis sjutton resor värre med en jätteorm  Bara att städa till dem tar en massa tid. Att mata med väldigt stora byten är jobbigt. Framförallt när du har en orm som har en hugglängd på 1,5-2 meter. Du kommer heller inte själv kunna hantera dem när det behövs. Inte på ett säker och betryggande sätt i alla fall. Varken för dig eller för ormen. 

Men känner man att allt det där är inga problem för mig så är det fantastiska djur att jobba med. Men som sagt, tänk på att det är hästlängder ifrån att ha några kungspyton i sovrummet! ;)

/ Andrée 


59
1
Svenning:

Att söka på Google känns klent om man jämför med ditt svar ;-) positivt menat! :) 

Ja då är det lite individ till individ, men helt klart är nät en orm jag vill skaffa för då känns det lite som att klarar man sina tigrar borde jag klara en nät :) jag vet inte riktigt hur jag ska svara på allt du skrivit men jag tackar iallafall enormt för svaret för det gav mycket :)! 

Det här med att ha stor orm för det är tufft är ren idioti! Jag skulle aldrig iallafall skaffa en tiger eller nät för det är tufft, för det kan kosta mig skador och absolut värsta fall livet, att hantera dessa djur ska man ha stor respekt för, man måste kunna läsa av sin orm och veta när man kan hantera och inte hantera och hur :) 

Och terrarierna till dessa tar sin plats och jag bygger på och bygger på :) så där är inga konstigheter heller :) men jag har lite funderingar på att låta min albino tiger växa till sig en meter till iallafall så hon nästan är 4 meter och utgå därifrån om det är plats, tid och ekonomi till en nät också :) men suget finns och jag vet att jag kommer att skaffa en nät en dag :) 

Förresten, lite uppdatering på min lilla hypo här! Hon åt två möss för första gången idag :)! Men lika sur fortfarande ;-) men det släpper säkert :) jag ska låta henne äta iallafall 1-2 gånger till innan jag börjar hantera henne :) vill inte stressa henne och jag vill se så hon funkar bra med maten och smälter det som hon ska :) kan säga hon hade en jäkla matrespons! Aldrig varit med om en så snabb respons ;p 

Har för mig du skrev att jag skulle hålla dig uppdaterad så skrev detta :) 


82
16
Bremnes:

Trevligt att du uppskattade inlägget! Såg att det blev en del. 

Menade absolut inte att du inte skulle vara redo för att ha stora ormar eller att du skulle försöka vara häftig. Det var självklart menat som informativt till våra medlemmar här som kanske funderar på sin första stora pyton. Läste mitt inlägg igen och kändes då som om jag skrev detta till dig. Så var det inte menat. 

Kul att hon ätit! Och som sagt, de brukar lugna ner sig med tiden. 


59
1
Svenning:

ja det var kanon och läsa! :) 
Jaha nä så tog jag inte det så det är ingen fara! (:  ja vissa folk har tex som du nämnde en kp, kan vara en fullvuxen och låt säga 1.30-1.40 lång och känner att dom är redo att hoppa på nät eller tiger och tror att det är lika lätt..  jag började från majsorm, sen vidare till kp, sen vidare till kungsboan och sen nu tiger. För enligt min mening tycker jag inte att man kan hoppa på från kp till tp för att kp är så pass mycket lugnare och snällare mot en, för ska vara ärlig och säga att jag har aldrig stött på en kp som ens försökt bita eller fräsa! det finns ju såklart dom som gör det, men i min mening väldigt sällsynta. Men tar man då en kungsboa som har lite mer energi och är lite mer go i så att säga, och även kan sticka iväg på längd och vikt så känns de som man kan överväga att skaffa en tex tp,  dock ska det ha gott några år där imellan så man har lärt sig lite om hantering och lite vid matning.. Och sen att man inte går och köper en 4 meters tiger direkt och inte har en aning om hur man ska göra, utan bättre med juvenil och växa med ormen, för då ser man lite hur just den individen fungerar med allt och med hantering. 
Så jag förstod vad du mena direkt :)! att hantera dessa stora ormar är inte så lätt och roligt som man alltid tror att det är när man införskaffar dom, ärligt talat så var jag 90% säker när jag köpte min första och 10% osäker på om jag skulle klara av det, men det var med den första, sen har det bara ökat självförtroendet och att man även lärt sig att hantera dessa på ett helt annat sätt och fått en stor respekt för dom och då underlättar det direkt. 
Så nu är jag i stort sätt 110% säker på dom och kan ta mig an mer än en :) 

Ja jag fick ett stort leende på läpparna kan du tro när hon tog musen, för hon fick en när hon kom hem till mig,  men sen hade jag henne i ett terrarie där dom andra står och där går man mycket och dum som man var ville man stå och glo på henne hela tiden, så stackarn kräkte upp den musen och efter det insåg jag rätt snabbt att det måste vara stressen, för dom spyr ju gärna upp maten för att bli lättare för att kunna kräla ifrån mig i detta fall ett hot för henne. Så då tog jag terrariet och ställde in i min klädkammare och sen nu 1 vecka efter tänkte jag att jag får testa ge henne en mus till då hon lugnat ner sig och känt sig lite mer hemma, och hon tog den direkt och verkar behålla maten och hon har även börjat utforska terrariet lite :) så det är skönt att det börjar gå framåt :) 
Tänkte att jag väntar tills hon har ätit tre gånger alltså ca en månad från nu, och efter det blir det att börja hantera henne små korta stunder någon gång i veckan :)! så blir detta nog hur bra som helst :)! 
vad tror du om det :) ? eller har du några bra tips :) ?


218
47
asus:

smyger in här, intressant o läsa hehe :D

var samma för mig när jag tog klivet till Tp lite osäker vart man så du vart inte ensam på den biten maansolsson men än sålänge så har min varit rena drömmen, nätisar är ett måste för mig, dock många år kvar  tills dess.

 

 


59
1
Svenning:

Haha :) ja alltså min första juvenil var drömmen sen köpte jag en hona på ca 2,5 m och sen nu en hypo juvenil och hon kallas satmara så det säger en del haha ;) men som Andrée skrivit så blir de med största sannolikhet bättre :)


278
122
Snakedude69:

i would have to agree wih Asus... i would love a burm or a retic.   but im not sure im ready for that yet.  for me it more of a dream.  that im personlly ok with not achieving. 


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

klart man ska ha nät   :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild