Europeiska ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Janne48:

Att ha svenska ödlor i terrarium lär inte vara tillåtet, men hur är det med sydeuropeiska t ex ruinödla?

Någon som har några erfarenhter om skötsel och hur man skaffar dem?


268
19
Iguania:

Nja, inhemska herptiler är faktiskt inte olagligt i Sverige. Djuren måste dock vara fångenskapsuppfödda och likaså med föräldrarna om jag inte minns fel och det är oerhört viktigt att man har papper så att man kan bevisa det.

Angående skötsel på någon europeisk art kan jag inte uttala mig om men t.ex Timon lepidus är ganska vanlig i hobbyn och är inte särskilt svår att sköta eller få tag på. Finns skötselråd för dom här på sidan också.


456
200
isdrake:

Så vitt jag vet är det bara euopeiska fåglar som är olagliga att hålla i Sverige. Alla andra djur bör vara fritt fram att skaffa bara det finns uppfödarbevis. 


3
0
Janne48:

Låter bra. Något tips om var man kan köpa dem. Hittar ingen uppfödare på nätet och zooaffärerna ser ut som fågelholkar när man frågar dem.


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

www.terrariedjur.se/?page=market&s=lacerta&bos=1


384
18
mr_fan:

Olika affärer som säker kan beställa hem är tex herperchoise hökarängens zoo värnamo zoo


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Hoppas själv få lite viridisägg till sommaren. Många Mellan/Sydeuropeiska Lacertider går att ha i frilandsterrarium 3-4 månader om året.

Gällande skötsel finns det ett par bra Snokennummer som täcker detta. Gå in på SHF´s hemsida och bläddra och beställ. Kanonbra arkiv.


3
0
Janne48:

Smaragden är jättefin. Håller tummarna för Dig. Tack allihopa för hjälpen. Nu har jag fått lite fler trådar att nysta i.


234
49
costanza:

Pärlödlan (timon lepidus) är annars en väldigt snygg ödla som brukar gå att få tag på i sverige.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild