Kompaktlysrör farliga?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

268
19
Iguania:

Okej, men jag lär väl låta det vara tills vidare. Är änd snart dags att byta och då vill jag inte ha UVB 100 eftersom det blivit hudproblem och liknande. Lika bra att skaffa Solar raptor T5 rör isåfall så man är på säkra sidan och dessutom får bättre kvalite.

Tack så mycket för hjälpen allihopa iallafall:)


295
270
barkskog:

Jag har kollat ett rör Solar Raptor T5 5.0 24 W. Det ger ett förhållande UVB:UVI på 55:1

SUNLIGHT is rather different because its spectrum changes through the day - as the sun rises in the sky, the proportion of shorter-wavelength UVB increases. But unlike most artificial sources of UV, there is always far more long-wavelength UVB and UVA than short-wavelength UVB. So even when the sun is at its strongest, the ratio is higher than most lamps.
When the sun is low in the sky, the ratio is about 60 - 70 : 1. (F Baines)


120
59
xTheod:

Barkskog, för att extrakolla. på t5 rören som var 55.1 är det alltså bättre ju högre första siffran är? I det här fallet 55? Jag har 5.0 reptiglo nu men funderade på att byta till t5 röret. Men jag har en höjd på 45 i terrariet kan det bli för mycket då?


295
270
barkskog:

35:1 är idealiskt för rör enligt F Baines. Det visar då att det är stor andel i det spektrum som inverkar på D3-produktionen. Ett högt förhållande visar om jag förstår rätt att det är större andel med längre våglängder närmare UVA-spektrat.


12
0
sharksweden:

Tja! det bästa lyset till kamelionter är Solar Raptor UVB  70 W flood HID-lampa med egen ballast.

Det är den här: herperschoise.se/product.html/sraptor-70-w-med-ballast?category_id=13

Har du kollat vad du ger för vitaminer?  Ger du vitaminer med D3 för ofta så kan kamelionter få problem med ögonen och bli sjuka. Ge den vanligt kalk istället för vitamin med D3, D3 ska dom ha max 1 gång i veckan. Lycka til!


295
270
barkskog:

Vilken styrka på HID man väljer beror på vilket avstånd man kan ha den på. 70 W flood skulle jag inte sätta närmare än 60 cm.

Solar Raptor HID 35 W flood passar på 40 cm:

www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-belysning/solar-raptor-hid-35-w-flood.html


268
19
Iguania:

Kameleonthanen verkar dock må dåligt nu till skillnad från tidigare, honan däremot är fullt frisk och pigg. Vette fan vad det beror på, vitaminöverdos är det knappast då jag har kört väldigt sparsamt på vitaminer (multivitamin 1-2ggr i månaden). De bör ju inte stressas utav varandra, då ska det ju snarare vara honan som stressas utav hanen. Får väl avvakta och se hur det urartar sig...

 


268
19
Iguania:

Kan lika gärna meddela nu att jag tyvärr lär hitta hanen död imorgon... Hans ena öga har kvar problemet och när jag kollade på honom då han har varit seg idag så var han helt orkeslös. Han hade svart hy och munnen var inte ordentligt stängd så jag gjorde bankkortstricket och öppnade munnen försiktigt för att kolla om det var munröta. Nej då, det var det inte. Dock var det någon rödaktig vätska som åkte ur vid mungipan senare. När jag stoppade in honom igen så orkade han knappt hålla sig fast vid grenen. Könns riktigt drygt men det är väl en del av djurhållningen...


12
0
sharksweden:

Okej men en du kalkar väl insekterna du matar den med? annars kan dom få benskörhet och blir sjuka.


268
19
Iguania:

Självklart är jag väl medveten om att insekterna kalkas, iom att bananflugorna har kalk i flugsmeten tar jag det lugnt men minst 1-2 ggr i veckan får de kalkade syrsor. Nu är det dock kört, ödlan är tyvärr redan död. Jag hade dock problem med en anaerob miljö i bottenmaterialet ganska nyligen innan jag gjorde om i terrariet och fixade det men ödlan kan ha åkt på en infektion redan där. Har nämligen sett enat ögat vara stängt ett par gånger sedan dess men jag har nästan varit helt hundra på att det försvunnit men det kan Ha hänt att jag inte kollade tillräckligt noga och helt enkelt kollade på samma öga...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild