Små terrarier

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Hej!

Har funderat lite grann på vilka djur som skulle kunna passa i små terrarier/akvarier utöver spindlar (dessa vet jag att de trivs bäst i små burkar). Burkar med måtten 30x30x30 och/eller 60x30x30. Har ett gäng sådana och funderar på om de skulle kunna komma till användning, gärna då till djur som inte totalhavererar inredningen, det ska vara snyggt :)

Tacksam för svar!


544
424
Gibblo:

Skorpioner? Diverse insekter lär funka fint på den ytan. Svårt att nämna alla så dock..

 

Såg några riktigt coola insekter hos min vän som jag inte kommer ihåg vad de hette men de hade en snabel som de stack ihjäl sina byten med och hade skorpionliknande gift.

De bodde i en godislåda med barkbitar.


Här kommer ett par bilder i alla fall så kan någon annan artidentifiera dem.

 

EDIT: Funkade dåligt att infoga bilder här.. Ska ladda upp dem på tinypic.

 

i58.tinypic.com/2qvxywz.jpg

i57.tinypic.com/23hxezk.jpg

Några coola gråsuggor kommer också

 

i61.tinypic.com/b9diqt.jpg

i58.tinypic.com/14l1y86.jpg

i61.tinypic.com/2ugjxpe.jpg


1228
464
leedragon:

nån mindre daggecko?


120
59
xTheod:

sådana som jag har funkar i 30x30x45 :D  Lygodactylus williamsi


343
119
Salig:

Tropiocolotes tripolitanus går jätte bra i 30x30x30 :) Väldigt lätta att sköta också ;) Finns en mängd Tropiocolotes arter, och en massa andra dvärggeckos :)


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Kanske är Reduviidae du tänker på Gibblo? :) Var också något inne på någon fin insekt, främst skalbagge. Spindlar är jag helt grön på och det känns som att jag inte riktigt har koll på hur de skulle skötas, känns betydligt enklare med insekter i så fall.

@Leedragon, tror du inte det är lite litet? Vet inte riktigt hur små daggeckoarter det finns.

@xTheod, vilket klimat kräver dessa?

@Salig, ska kolla upp dem! Låter kul med lite olika variationer, men främst gillar jag tropiska djurarter :)

Tack för alla snabba svar! :D


238
14
Regnskog:

Jungfrugeckos :)


120
59
xTheod:

Regnskog, och son leedragon skriver så är det en dvärg daggecko :) alltså en mindre daggecko :)


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Aha, är inte så insatt i det här med ödlor just, men när man tänker efter så ser de ju lite ut som daggecko. måste de ha en djup falskbotten? Tänkte om det kanske är lite lågt i tak med 30cm i så fall?

Jag tänkte först ha pilgift i det där 60x30x30 L.D.H, men kom fram till att det får bli ett större till grodor om det skaffas :)


343
119
Salig:

Jo, 30 i höjd är lågt :P Har själv blivit tvingad att slänga in min ena L. williamsi i en 30x30x30, och jag kan omöjligt ha en falsk botten. :) Han ska bara bo där tills april, tack och lov :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild