Fick boaungar idag. Ett problem.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

333
97
leolina:
Det ser man inte Henke, men man vet om man har koll på avelsdjuren och deras gener och det borde du ju veta kan jag tycka ;) Köper man en möjlig anlagsbärare är beteckningen poss het...

1
1
sucken:
Albino x Albino = 100% Albino
Albino x Het. Albino = 50% Albino, 50% Het. Albino
Albino x Normal = 100% Het. Albino
Het. Albino x Het. Albino = 25% Albino, 50% Het. Albino, 25% Normal (Man säger 66% chans till Het. Albino)
Het. Albino x Normal = 50% Het. Albino, 50% Normal (Man säger 50% chans till Het. Albino)

305
147
HenkePetersson:
Att diskutera hurevida ett djur är anlagsbärare eller inte gör man lättast genom att tillämpa punette square

Enligt punette så ska man om man parar en nominat het djur med ett annat likvärdigt få ut 25% som är den vissuella het formen tex Albino,

för att göra det lite krångligare

Låt säga att du har ett par som är Anery het albino*anery het albino Får du några albinos då???

Nej inga alls det du får är enligt punette 75% som är anery (vissuell form) av dessa är 66% heta för albino dessa måste provas ut för att ta reda på om de är heta för albino 25 % av avkomman är snow den dubbel vissuella formen av anery och albino.. Alltså inga albinos alls.

Parar du då i stället Anery het albino*Albino het anery får du en annan utgång på avkomman då ena föräldern är homosygoz för anery och den andra är homosygoz för albino. här få du en 25% uppdelning.. 25 % nominata där alla är DH snow 25% anery het albino Dh snow 25% albino het anery Dh snow och 25% snow.

För varje nytt anlag du har får du lägga till ett sett rutor i punette.
Lär man sig hur punette funkar och handlar av seriösa uppfödare med gått ryckte, undviker man många fall gropar och tillfällen när man kan bli blåst. Jag ger helldre ett par 1000:- mer för ett nominat het djur hos en uppfödare med bra rykte, än att jag köper samma djur billigt från någon annan.

På tal om det så såg jag här om dagen någon som sålde het djur här på forumet, men när man gick in på annonsen handlade det om 66%, en sådan hade jag aldrig handlat av då det värkar som att säljaren inte vet vad han säljer tyvärr, men sådan är jag, har man en gång blivit bränd skyr man elden:D

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Stort tack för att ni bekräftar vad jag säger. Man kan inte se om ett djur är anlagsbärare eller inte.


Henke :)

82
16
Bremnes:
Hellemar:
Jo man kan se om ett djur är anlagsbärare. Men bara när det rör sig om ett co-dominant anlag. 
T.ex. Pastel hos KP har en superform som kallas superpastel. Nätpyton har tiger som i sin superform kallas för supertiger. 
Så man kan i de här fallen se vilka som bär på anlaget. 
Men när det kommer till recessiva anlag så stämmer det att man inte kan se vilka som bär på anlaget. Som i trådskaparens fall finns det ingen garanti :)

/Andrée 



2048
773
psyjoh:
För mig som ej är insatt i morpher, vad är "het" ?
Nåt speciellt mönster eller färg?

88
153
LunarBallReptiles:

Psyjoh: Läs lite längre upp på förra sidan så har du ditt svar där...

 

Hellemar: Tycker du är lite hård på en punkt:

"Så ja - du har blivit blåst - alla som klöper "heta" djur och betalar extra för dessa blir, på ett eller annat sätt, blåsta, för man vet ju inte om de faktiskt har anlaget utan det enda man egentligen vet är att de kanske kan ha det - om man har lite tur... Och det beror inte ett smack på hur känd eller duktig uppfödaren är..."

Ett djur som jag vet bär på anlag från en recessiv morph säljer jag som 100% het och dom har dom anlagen som står i medföljande uppfödarepapper med bild på djuret. Har uppfödaren ett gott rykte och ett gott samvete så försöker man inte blåsa någon för det skadar bara dig själva i slutändan.... =)

 


Medlem i SHF
537
749
Patch:
Men precis som Hellemar säger så är de ju inga garantier...

Teorin och praktiken funkar ju inte alltid på samma sätt :)

2 brunögda människor ska ju inte få blåögda barn... men jag vet sånna t.ex :)

268
19
Iguania:
Att två människor får blåögda barm är samma sak som med om man parar två st Normal het. Albino * Normal het. Albino. Blåögdhet är ett recesivt anlag och brunögdhet är dominant. Gör man ett simpelt korsningsschema (som de gör om en enda av sin föräldrar var blåögda) så är det 25% chans att barnet faktiskt får blåa ögon(+50% brunögda med anlag för blå, 25 brunögda). Så att två brunögda får ett blåögtbarn är inga konstigheter alls:)

Nu drar jag mig ur diskussionen då jag själv har svårt för morphaveln i sig. Tycker enbart att själva genetiken är intressant och jag tänker inte starta något off-topic här.

276
118
Maqea:
"Slugs är obefruktade ägg. Brukar även kallas bärnstenar. "
Tack Adamski.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild