Varför vara med i en förening?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

953
1840
peter54:

Till trådskaparen här och alla övriga tvivlare vill jag säga följande:

Vi har SHR att tacka för att vi har den förhållandevis fria och öppna reptilhobby vi nu åtnjuter. Om inte riksföreningen och alla lokalföreningar, samt de övriga föreningarna funnits, kunde vi lika gärna ha det som Norge har det eller kanske ännu värre - innehavsförbud.

Att vara med i en organiserad verksamhet är ALLTID bättre än att inte vara det. Se bara på alla mässorna som arrangeras, är det någon av er icke föreningsanslutna som vill vara utan dem? Ta de billiga bussresorna till Hamm och Houten som Tropikföreningen Amazonas arrangerar, eller symposierna som Alba bedriver med föredrag av erkända och duktiga herpetologer från alla delar av världen, för att bara ta några exempel. Inget av detta skulle vi ha utan föreningarna.

Ingen intresseverksamhet kan kräva eller ens begära sitt existensberättigande i samhället och åtnjuta acceptans och respekt utan organisationer i ryggen. Ju fler som organiserar sig, desto starkare blir vår hobby, det är inte bara snack, det är verklighet.

Det är bara att titta på alla andra föreningar och förbund. Varför finns de? Varför sitter det till exempel inte en massa politiskt intresserade på varsin stol hemma och agiterar? Jo därför att då hörs de inte, men om de bildar ett parti så kommer de att märkas. Det gäller oss i den här verksamheten också.


264
125
Bildpunkt:

Jag har inga herptiler för tillfället, men är ändå med i SHF. Och väldigt nybliven sådan. Största anledningen till att jag gick med var för att det inte är en så stor peng per år och jag uppskattar det stora arbete föreningarna lägger ner både på vår hobby och diverse bevarandeprojekt med mera.

Sen att man får möjlighet till att träffa andra likasinnade ser jag bara som en bonus.

Och de fantastiska mässor vi ändå har tycker jag vi ska vara stolta över, och allt missnöje över diverse saker som ventilerats den senaste tiden tycker jag man på bästa sätt kan förändra och förbättra genom att gå med i en förening och bli delaktig.

Föreningarna är varken mer eller mindre än de aktiva medlemmarna och deras intressen.


593
551
Redfoot:

"Till trådskaparen här och alla övriga tvivlare vill jag säga följande:"

Peter jag är definitivt ingen tvivlare men heller inte medlem i någon förening för reptiler, men, jag är medlem i så många andra. Dessutom håller jag med dig i sak förutom på några punkter.

"Det är bara att titta på alla andra föreningar och förbund. Varför finns de? Varför sitter det till exempel inte en massa politiskt intresserade på varsin stol hemma och agiterar? Jo därför att då hörs de inte, men om de bildar ett parti så kommer de att märkas. Det gäller oss i den här verksamheten också."

Att detta skulle vara en garanti för framgång betvivlar jag starkt, har du ett kålhuvud som leder så hjälper det inte hur mycket du bildar ett parti. Här har du ju C som ett lysande exempel och detta kan även återspegla små lokalföreningar. 

Detta är taget från SkHF i dag.
Som fullbetalande medlem (280 kr för 2012) får du möjligheten att delta i alla SkHF:s aktiviteter och information om dessa i våra utskick. Dessutom får du alla nummer av Snoken som ges ut av SHR.

hur stort förtroende inger detta, när man som förening inte ens orkar ändra  årtalen på hemsidan?

Jag TROR att många med mig anser att väldigt många av dessa föreningar är klubben för inbördes beundran. Samma gäng som alltid träffas och har kul tillsammans, samma gäng som styr och ställer med tider och datumar för träffar osv osv. Jag pratade med en veteran innom hobbyn för ett antal år sedan om Expo Syd som då blev mindre ock tråkigare för varje år som gick. Har något hänt? nej, den blir bara mer och mer lik en marknad i stället för en reptilmässa. Samtidigt finns det naturligtvis nytänkare, Stockholmsområdet är ett lysande exempel på detta. Reptilmässa med åtföljande föredrag.
Jag tror inte att en massa föreningar löser problem, men, en massa framåtsträvare som lyssnar och tar in, tar varje medlem på allvar. Ser till att alla blir hörda och inte bara en liten klick av medlemsantalets intressen tillgodoses. Seriösa hemsidor med seriös text och framför allt ett intresse av att alla oavsett vem det är blir behandlade på samma sätt så att inge ska behöva tigga och be om en tidning eller annat självklart inom föreningen. 


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Jag kan bara svara för dem två föreningarna jag är med i.

Först och främst Alba:

Lite tråkigt att du säger nytänkade med efterföljande föreläsningar då vi har haft det på Symposiet i 23år.
Dock så tror jag att jag förstår din poäng.

Sen anser jag verkligen oss som nytänkade och hela tiden försöker utveckla våra mässor, bland annat eftersom vi varje vår skaffar tillstånd att visa huggorm och snok på mässan där vi försöker lära allmänheten hur man undviker ormar på tomten.
Vi har även visat upp sköldpaddor som folk har hittat ute.

Vi har även regelbunda träffar varje vecka, ibland två.
Alla våra möten är helt öppna för alla som är sugna på att gå med, vi har en prova på månad så man kan se om det är något för en.
Hemsidan är dåligt uppdaterad med träffarna men sköts lite bättre på Facebook.

Jag tänkte lägga upp månadens Alba-blad som kommer ut varje månad så ni kan se ett exempel på hur en månad kan se ut.

 

Sen är jag ganska nybliven medlem för SHF men på den korta tiden så tycker jag verkligen inte din beskrivning med inre beundran stämmer här.
Jag har inte på något sätt känt mig annorlunda mot dem som har varit med längre och skulle jag vilja säga/ändra något så tror jag absolut det skulle komma fram.

Jag har fått all nödvändig information på mejl, deras hemsida eller SHR hemsida.

Sen återigen, det är väldigt lätt att sitta och vilja se hur saker och ting ska ske utan att göra något själv.
Jag har hand om Albas hemsida och det är verkligen inget roligt jobb, men jag gör mitt bästa.

 

Edit: Och om inte alla har förstått det så är jag ingen tvivlare utan anledningen jag skapade tråden var för att göra reklam för föreningarna:)
Så man får bättre inblick vad som verkligen händer, inte bara förutfattade meningar eller vad man har ryktesväg.


953
1840
peter54:

Redfoot

Det där är skarp kritik, men som jag redan har sagt, utan riksföreningen, lokalklubbarna och de övriga föreningarna, hade vi med stor sannolikhet inte haft möjlighet att utöva vår hobby på det sätt vi idag kan och gör.

En annan reflexion jag har är att egentligen finns en universallösning på alla problem du räknar upp - fler aktiva medlemmar.

Föreningslivets absolut största stötesten är och har historiskt sett alltid varit att alltför många intresserade sitter utanför och väntar på att något ska hända. Det blir till ett slags moment 22, eftersom inget kommer att hända förrän de som sitter utanför kliver in.


593
551
Redfoot:

crocodiljonas,  bra med folk som kan läsa mellan raderna =)

Peter, all kritik är kritik, om min är värre än andras vet jag inte , jag bara vädrar vad jag tror är anledningen till det låga medlemsantalet i reptilföreningar. Sedan är jag kanske lite väl rätt fram och provocerande men det är inte min mening att såra någon.
Du nämner momet 22, bra, där har ju föreningarna ett ansvar så att detta inte uppstår. Att få köksbordssittarna (inkluderat mig själv) att inse faktum, men, detta gör man inte med dåligt skötta hemsidor (nej jag tänker inte på dig crokodiljonas) eller medlemsarvoden som får unga eller studenter att backa. Jag tycker inte att 300 om året är pengar men om jag ska leva på bidrag antingen det nu är CSN eller socialbidrag så blir det pengar.


1660
776
fluffis:

För mig som inte är så insatt i föreningar så måste jag fråga... Varför finns det föreningar som är anslutna till SHR och andra inte? Varför är Tropikföreningen ALBA och Amazonas inte med i SHR? Vad är det för skillnad för en medlem att vara medlem i en SHR-ansluten förening och en som inte är det? Hur gör föreningarna (SHR-anslutna eller inte) för att potentiella nya medlemmar ska hitta dem? Jag måste säga att det är rörigt för mig att greppa detta om vilka föreningar som finns, hur man hittar dem och vad de gör. Därför tycker jag att denna tråd i detta forum är jätteviktig. Tänk att det skulle ta nästan två år (terrariedjur.se har funnits sen maj 2012) innan den här viktiga diskussionen dök upp. Å andra sidan finns risken att de som inte har tid/inte är intresserade, inte heller hittar hit.

 


1660
776
fluffis:

Även jag tycker att en ouppdaterad webbplats ger ett oseriöst intryck. Det ger tydliga signaler till mig att allt inte står rätt till i föreningen. Det kanske inte finns tid till att uppdatera? Eller så saknas engagemang? Det behövs kanske fler medlemmar och fler som engagerar sig? Moment 22 sägs det. Ja, men vad ska man göra åt det? Ska man köra kampanjer och aktivt försöka värva fler medlemmar? Eller ska man acceptera att medlemmarna inte blir fler? Ska webbplatsen stå där ouppdaterad i fortsättningen eller ska man försöka anpassa sig till situationen istället?


741
681
Binks:

Hur ska jag minnas allt jag tänkt skriva nudå?

Bara för man går med i en förening så betyder de inte att man MÅSTE gå på massa möten, träffar, utomhus aktiviteter osv.
Du kan betala och sen inte behöva göra något mer, om man nu känner för de och du kommer då även känna sig viktig då du är en av många som stödjer våran rätt att ha reptiler i hemmet vilket inte är helt självklart för alla att man ska få ha.


Att de skulle vara några ryggdunkare inom föreningarna har jag då absolut inte märkt.
Sen att det är några som bestämmer när de är möten är väll bara bra så de blir några möten överhuvudtaget.

Och det bestämms väll av de som sitter i styrelsen, och mötena kan väll inte alltid passa alla tyvärr.

Sen vad som hänt med föreningar och hobbyn på 15år kan jag bara summera kort.

Hade 2 strumpebandsnokar och 2 majsormar för 15-17-årsedan.
På den tiden var jag även då med i en förening tackvare att min bror var med och satt som kassör under en tid.
Då minns jag att vi fick hem en mycket sliten och otydlig lapp som antagligen blivit kopierad mer än 20ggr.
På den lappen stod det ett gäng giftiga och ogiftiga djur som är ganska vanliga idag inom våran hobby, men som då var rariteter och kostade multum.
Minns att det var en suddig bild på en skorpiongiftödla och den kostade 10.000 dollar.

Så har vi det inte längre tackvare föreningar och aktiva personer som har sett till så vi slipper göra gråimporter av djur vi inte har någon aning om vart de kommer ifrån eller hur de mår.

Även jag är lite nyfiken på varför ALBA och Amazonas inte är med i SHF?


333
97
leolina:

Varför skulle ALBA och Amazonas vilja vara med i SHF som är en lokalförening belägen i Stockholm? ;)

Skämt åsido, håll isär förkortningarna. SHF - Stockholm Herpetologiska Förening, en lokalförening ansluten till riksföreningen SHR - Sveriges Herpetologiska Riksförening.

Tropikföreningen Amazonas och Tropikföreningen ALBA är just tropikföreningar som vänder sig till folk med intressen av tropiska djur, inte bara herptiler utan även fåglar, fiskar m.m.

I takt med att man numera hittar mer eller mindre allt man behöver via internet kan jag tänka mig att medlemssiffrorna i många föreningar har dalat, behovet av att vara med i en förening har säkerligen minskat. Idag skapar man sig en "lokal grupp" på Facebook och sköter kontaktbiten därigenom när det gäller att göra resor och anordna träffar eller bara för bolla frågor med varandra i en mindre grupp. För inte alltför många år sedan var föreningen den plats man kunde få svar på frågor eller hjälp av andra med gemensamma intressen, nu klarar man sig långt när det gäller den biten utan att vara med i en förening så var det inte tidigare.

Värt att tänka på i det här läget är att vår hobby är hotad (jo, det är den) och som enskild person kommer man inte långt när det kommer till att påverka lagändringar t ex och där finns behovet av föreningar idag mer än på många år. Det ultimata hade varit om det fanns EN stor rikstäckande förening där vi alla vore medlemmar så vi som minoritet kunde göra oss hörda så gott det går när det gäller just lagstiftning och liknande i samhället men dit kommer vi nog tyvärr inte att nå. Vi kan ändå vara glada över att det finns ett gäng som fortfarande är medlemmar i de två största föreningarna i Sverige, TF Amazonas och SHR, så några kan göra oss hörda när det kommer till myndigheter och påverkan från "vår" sida.

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild