Erfarenheter av Sumbawa- och Celebesvattenvaran?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
8
anacondachoke:
Hej! Jag har länge velat ha en vattanvaran och är framför allt intresserad av Sumbawa lokaliteten av Varanus salvator samt Varanus salvator celebensis då de behåller utseende och beteendet av Asiatisk vatten varan men blir betydligt mindre. 

Jag undrar därför om det finns någon här som faktiskt har ägt, fött upp eller arbetat med någon av dessa. Jag tar gärna emot information om:

seriösa uppfödare eller säljare inom Sverige eller övriga Europa

faktisk vuxenstorlek och vikt, särskilt skillnader mellan hanar och honor

temperament och hur de brukar utvecklas med regelbunden träning

aktivitetsnivå, klättring och hur mycket de använder vatten

rekommenderad storlek och utformning på vuxenterrarium (jag har en 8x4x5 som är tom) 

utfodring och eventuella vanliga hälsoproblem

kostnader och praktiska svårigheter som man lätt underskattar

Det jag är mest orolig för är att köpa ett djur som marknadsförs som ”Sumbawa” eller ”celebensis”, men som i praktiken är en vanlig asiatisk vattenvaran med okänd lokalitet och betydligt större förväntad vuxenstorlek.

Hur kontrollerar man att djuret verkligen tillhör den angivna lokaliteten eller underarten? Bör man kräva bilder och storleksuppgifter på föräldradjuren, dokumenterad härstamning, kläckningsbevis och information om tidigare generationer? Finns det några tydliga utseendemässiga kännetecken, eller är det i princip omöjligt att vara säker utan dokumenterad blodslinje?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild