Importera reptil från Tyskland?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

7
2
sneezy:
Funderar på att åka tur och retur till Hamm med antingen flyg eller tåg, men är det möjligt att ta med någon reptil hem då? Hittar bara info om hur man gör i tullen med bil och tåg-/flygbolag som inte tillåter reptiler ombord. Har någon erfarenhet av detta? Gäller det bara att ta bil eller går det på annat sätt?

6179
4725
Tropfrog:
Så frågan du ställer är altså hur man gör för att ta med reptiler på flyg/tågbolag som inte tillåter reptiler ombord?? Det gör man helt enkelt inte.

Det du behöver göra är att hitta ett flyg eller tågbolag som godkänner reptiler ombord. Villkoren skiljer mellan alla operatörer.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1397
1640
NellyNiklas:
sneezy skrev:
Funderar på att åka tur och retur till Hamm med antingen flyg eller tåg, men är det möjligt att ta med någon reptil hem då? Hittar bara info om hur man gör i tullen med bil och tåg-/flygbolag som inte tillåter reptiler ombord. Har någon erfarenhet av detta? Gäller det bara att ta bil eller går det på annat sätt?

Personligen rekommenderar jag bil och se det som en trevlig utflykt. Du har då full (eller närmast) kontroll på situationen. Du kan kolla till djuren på vägen etc. Resan tar ca. 10h och 80 mil enkel resa (beroende på avreseort). Det anordnas bussresor från Sverige till Hamm varje år så om egen bil inte är möjligt så kanske bussen är ett alternativ. 

Mvh
Niklas

7
2
sneezy:
Tropfrog skrev:
Så frågan du ställer är altså hur man gör för att ta med reptiler på flyg/tågbolag som inte tillåter reptiler ombord?? Det gör man helt enkelt inte.

Det du behöver göra är att hitta ett flyg eller tågbolag som godkänner reptiler ombord. Villkoren skiljer mellan alla operatörer.

Mvh
Magnus 

Kanske oklart formulerat, men den implicita frågan var väl mer om det finns något bolag som tillåter reptiler ombord och om det är värt att fortsätta kolla olika bolags regler. Om någon redan har koll på något bolag som funkar, eller om alla har liknande regler, så tänkte jag att det kan vara smidigt att dela det här istället för att jag och möjligtvis andra i framtiden också gör exakt samma sökningar.

7
2
sneezy:
NellyNiklas skrev:

Personligen rekommenderar jag bil och se det som en trevlig utflykt. Du har då full (eller närmast) kontroll på situationen. Du kan kolla till djuren på vägen etc. Resan tar ca. 10h och 80 mil enkel resa (beroende på avreseort). Det anordnas bussresor från Sverige till Hamm varje år så om egen bil inte är möjligt så kanske bussen är ett alternativ. 

Mvh
Niklas

Tack för tips! Buss låter intressant, vilka är det som brukar anordna det? Har själv inte bil så just därför jag kikar på andra alternativ :)

6179
4725
Tropfrog:
Flygbolag är väldigt restriktiva av sig. Tror att det blir svårt att ta med på flyget. Buss eller tåg borde vara lättare att hitta företag som accepterar reptiler.

Mvh
Magnus 

7
2
sneezy:
Tropfrog skrev:
Flygbolag är väldigt restriktiva av sig. Tror att det blir svårt att ta med på flyget. Buss eller tåg borde vara lättare att hitta företag som accepterar reptiler.

Mvh
Magnus 

Det kan jag tänka mig! Ska kika vidare på tågbolag, alternativt buss som Niklas nämnde!

6179
4725
Tropfrog:
I sverige har jag flera gånger rest med reptiler i handbagaget med både SJ och flixbuss. Inte för att jag kollat deras regler innan, men åtminstone en busschaufför visste vad jag hade i lådan utan att protestera.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1397
1640
NellyNiklas:

sneezy skrev:

Tack för tips! Buss låter intressant, vilka är det som brukar anordna det? Har själv inte bil så just därför jag kikar på andra alternativ :)

Vill minnas att det är SHR som anordnar den resan. Jagvhar inte åkt med den själv så behöver kanske bli rättad. Ett ytterligare alternativ är att gå med i en SHR-anknuten förening, tex. Föreningarna brukar ofta ta en tur till Hamm eller Houten framåt sensommaren (september - oktober). Medlemaskap i en SHR- anknuten förening gynnar hobbyn överlag och du får möjligheten att åka på exempelvis resor till Hamm och Houten m.fl. 

SHR & Lokalföreningar

SHR; shr-herp.se

Mvh
Niklas

4
0
Brunbjorn:
NellyNiklas skrev:

Mvh
Niklas

Hej Niklas. Du nämner att det anordnas bussresor till Hamm..
Hur får jag tag på denna resa?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild