Lite problem med leguan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

32
2
teju:

Jag har en grön leguan som nu är 10 mnader gamal. Det som är konstigt är att den inte växer. Den är fortfarande lika lite som den var när den var 4 månader, jag matar den har mat varje dag (varierad kost av grönsaker och frukt) den har uv som den ska. Solplatsen ligger kring 39 grader. Leguanen verkar frisk och kry på alla sätt. Tycker bara det är konstigt. Någon som vet vad det kan bero på?


1275
1724
Falk:

Äter den rätt grönsaker och fukt och hur stor del av varje?
Du skriver inget om luftfuktighet, inte för att det kanske har något med själva växten att göra men det har stor inverkan på hälsan.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vad får den för grönsaker och frukt? Om du specificerar lite om hur fördelningen är, och vilka grönsaker och frukt som används så kanske det går att utesluta fodret, eller hitta ifall det är något av detta som bör ändras.
Växer den varken i vikt eller längd?

 


1662
779
fluffis:

Är du säker på att leguanen inte växer? Har du vägt den? Ibland kan det vara svårt att se att någon som man ser varje dag, ändrar storlek :)


32
2
teju:

Luftfuktigheten håller jag på 80-90%, sprayar 2 ggr om dan, pudrar på varje dag med d3 och vartt annan dag med multi.v. väger den på gram våg rätt ofta och den har växt från 14 gram till  30 gram på 8 månader... Jag matar den ca 90% grönsaker och 10% frukt matar den allt möjligt dvs squash gurka majs morot  ruccula obergine tomat groddar lite bönor med tanke på proteinet, hibiscus osv sen melon vondruvor baman och olika bär, den är rätt handtam dvs den är lite sprallig ibland men oftast lugt och tyceker om att bli hanterad, har alla mina reptiler i ett eget rum, så de störs inte av ljud och har varken hund eller katt. Är väldigt påläst om aöla mina reptiler och har stenkoll på deras skötsel. Det är just därför jag inte kan förstå provblemet.


1159
625
Temla:

"pudrar på varje dag med d3 och vartt annan dag med multi.v."

Oj, Vet ingenting om leguaner men nyfiken på alla arter. Äter dom inte kalktillskott alls?  Och.. ska leguaner ha så här mycket D3 och multiv för att de är vegetarianer?  För många andra ödlearter är ju så här stora doser  rent av dödligt. 


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Du borde kontakta en veterinär, någonting är konstigt med ödlan om den har det så bra men ändå inte växer..

Verkar ju som den knappast kan ha det bättre och därför blir jag mycket fundersam vad som är galet inuti ödlan.

Har du avmaskat den?


150
13
Hillmans:

www.greenigsociety.org/foodchart.htm

 

Här får du en säker hemsida med rätt kost för leguaner, den har hjälpt våra leguaner, våra leguaner veterinär besiktas varanat år för att kontrollera att dom är fullt friska. Vi måste tyvärr säga att kosten är helt fel för din leguan, du ger för mycket vitaminer, ger du någon kalk?(du ska ge kalt UTAN D VITAMIN), så mycket du ger just nu i d vitamin kan slå ut njurarna så att dom slutar funka för alltid.


kosten ska vara 40% sallad 40% grönsaker och 20% frukt


Våran värme plats för våran leguan är minst 45 grader. Unga djur behöver mer värme en vuxna, pga dom växer mycket mer.

Får dom för fuktigt konstant så löper stor risk för lunginflammation.
Men sluta inte fukta helt och hållet.


32
2
teju:

glömde nämna att ja matar den med sallad såsom ruccula roman mm. Men kanske för lite av det.. Ska se till och prova alla råd

stort tack fär alla svar!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild