10 dagar utomlands

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
2
MentosExotics:
Hej!

Jag behöver akut hjälp och tips på hur jag kan rigga mitt terrarium så att det håller fukten i 10 dagar i sträck.

Jag ska resa bort och har en djurvakt som kommer varannan dag, men personen kommer bara att lägga ut mat och kommer bara kunna spraya varannan dag så 48 timmar.

Det handlar om en ögonfransgecko som väger 7 gram och terrariet är ett glasterrarium på 30x30x45 cm från exo terra.

Mina förutsättningar:
Bottenmaterial: Bioaktivt med Pangdubia Jungle Base (städcrew finns).

Ventilation:helt nät-tak

Inredning:massa levande växter flera som man inte ser i bilden och bara en plast växt, korkrör, hängande kokosnöt och mer.

Eftersom burken är ganska liten (30x30x45) är jag livrädd att det ska bli snustorrt efter bara några dagar. Jag vill varken att geckon ska bli uttorkad eller att mitt städcrew i den bioaktiva jorden ska dö, men det får inte heller bli ett mögligt träsk.Hur förbereder jag detta bäst?

Ska jag plasta in nästan hela nät-taket? Hur mycket vatten vågar jag hälla ner i Jungle Base-substratet innan jag åker? Bör jag lägga in stora mängder blöt sfagnummossa och löv på ytan?Ska jag köpa någon maskin? Alla tips på hur man säkrar fukten i 10 dagar utan sprayning mottages tacksamt! Min budget är 400kr1046799_yoiuxgauinkcggobfvzp.jpg

6149
4701
Tropfrog:
Enligt L80 krävs daglig tillsyn av djuren. Ordna det så kommer det säkert att gå bra.

Mvh
Magnus 

12
2
MentosExotics:
Finns det inte något man kan använda för att hålla fukten, jag har ju någon som kommer varje 36-48 timmar med det kommer inte kunna spraya så fukten inte går under den tiden

Medlem i SHF
48
7
Terrariumhaha:
Ett regnsystem kanske? Finns flera märken t.ex exoterra eller mistking. Det finns nog något begagnat

12
2
MentosExotics:
Hittar inte någonstans varken tradera, blocket, vinted och Facebook och inte här heller finns det någonstans jag missat?

Medlem i SHF
48
7
Terrariumhaha:
MentosExotics skrev:
Hittar inte någonstans varken tradera, blocket, vinted och Facebook och inte här heller finns det någonstans jag missat?

Denna passar nog www.terrariedjur.se/market/item/131140

12
2
MentosExotics:
Terrariumhaha skrev:

Denna passar nog www.terrariedjur.se/market/item/131140

Jag skrev till henne om den hon sa att hon tog bilderna sen tappade bort den och skulle återkomma

Medlem i SHF
48
7
Terrariumhaha:
Aha okej det var den enda annonsen jag hittade

12
2
MentosExotics:
Terrariumhaha skrev:
Aha okej det var den enda annonsen jag hittade

Jag pratar med henne hon letar efter den men tack för hjälpen 

6149
4701
Tropfrog:
MentosExotics skrev:
Finns det inte något man kan använda för att hålla fukten, jag har ju någon som kommer varje 36-48 timmar med det kommer inte kunna spraya så fukten inte går under den tiden

Jo, det finns prylar man kan använda för att hålla fukten.

Men jag tror inte att du förstår mitt inlägg. L80 är jordbruksverkets tolkning av djurskyddslagen. Enligt den skall djuret ha daglig tillsyn. Att sikta in sig på 36-48 timmar är därmed ett lagbrott.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild