Fästa dysor från Dusk - hjälp mig snälla

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i GHF
38
19
Karitza:
Hej! Jag har köpt delar från Dusk för att ordna vattensystem till terrarium. Förstår dock att dysorna kommer vibrera mm och behöver fästas - har har ni gått tillväga då? Tips och ideer? Jag har ett glasterrarium med nät i två ränder i taket. Tänkte komma med slang där och sedan låta slang gå längs sidor för att vattna från långsidan i mitten samt från kortsidor inåt. Går de att fästa mot glas på något sätt? Eller bör allt bara fästas i hårda stålnätet i taket på något sätt och i så fall hur?

Själva pumpen, bör den vara i nivå med slang och dysor eller kan den pumpa vattnet uppåt?

Hjälp uppskattas! Har skrivit till Dusk för jag tycker heller inte att det var tillräckliga instruktioner med bevattningssystemet men har inte fått svar än. 

Tack på förhand! Karitza

6151
4705
Tropfrog:
Vad är det för dysor du köpt? Det finns både med magnetfäste och med skruvfäste.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
38
19
Karitza:
Det är inte magnet utan vanlig, tänkte glas skulle vara för tjockt mm... Så det är vanliga.

6151
4705
Tropfrog:
Då är det bara att ordna ett lagom stort hål och skuva fast dem i.

Skruvdysorna skall ha matning ifrån utanför terrariet. DVS, inga slangar inne i terrariet.

Här är en film när jag monterar dusk skruvdysor i ett terrarium:

youtu.be/HmsBA2b01Cw?is=0yKC99GPNf3EHv-C

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
38
19
Karitza:
Tack för video. Borra hål i terrariet är inte aktuellt för mig. Brukar Dusk magnetdysor fungera med glasterrarium eller är det ofta för tjockt glas?

Dusk sa bara när jag mailade med dem innan jag beställde att de kan gå genom nätet och sen ned längs sidorna med slangarna. Börjar förstå jag tog vatten över huvudet.

Har du även tips på hur man håller vattnet rent från bakterier som pumpen tar vatten från? Ska man täcka för öppning så bara slangen precis går igenom?

6151
4705
Tropfrog:
Med magnetdysor så skall slangen gå inuti terrariet. Då behöver man bara borra ett hål för genomförningen.

Men borra är enkelt. Det är bara att ta språnget.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
38
19
Karitza:
Du tror magneterna är starka nog genom glaset? För isf kommer jag nog byta alla dysor till magnet istället.. klippa ett hål i nätet för slangen är lättare att göra isf.

6151
4705
Tropfrog:
Karitza skrev:

Dusk sa bara när jag mailade med dem innan jag beställde att de kan gå genom nätet och sen ned längs sidorna med slangarna. Börjar förstå jag tog vatten över huvudet.

Det låter konstigt. Alla dysorna skall monteras i taket. Således finns det ingen anledning att dra några slangar eller kopplingar annat än i taket. Antingen utanför terrariet med skruvdysor eller inuti med magnetdysor. "Ned längst med sidorna" förstår jag inte ett ord av. Det är nog ett missförstånd. Läs mailet igen. 

Karitza skrev:
Brukar Dusk magnetdysor fungera med glasterrarium eller är det ofta för tjockt glas?

Dusks magnetdysor är gjorda för glasterrarium.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
38
19
Karitza:
Tack snälla. Jag kommer lämna tillbaka dysor och ta magnet istället för enkelhetens skull. Hade önskat det fanns en bra video på montering av systemet. Tack för all hjälp!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild