Är det säkert att mata en salamander med frysta insekter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
4
JohnLander:
Hej,

Min tigersalamander vägrar plötsligt, efter år av att ta det ivrigt, att äta metmask (red wrigglers gissningsvis). Jag har börjat odla inhemsk men vill helst mata med generation två och framåt då jag oroar mig för gifter, parasiter och patogener från viltfångat. Hon har inte visat något vidare intresse för dom heller dock. Under tiden har jag börjat mata med lagom stora dubiakackerlackor. Säkrar lite i underkant med storleken. Dessvärre är hon inkompetent på att fånga dom, och det blir inte lättare av att de stretar emot hela vägen ner. Så, jag beslutade att frysa dom och mata med dom döda. 
Så till frågan, går det bra för djuret att äta dom rätt ur frysen? Hon gör det ivrigt, men är det dåligt för henne? Ifall det var det minsta obehagligt borde hon väl tveka? Hon har inget problem att vägra andra saker. När jag tinat dom blir de mjuka och degiga och det är svårare för henne att få i sig dom. Det är så lite vätska i dom att de tinar fort. Jag fryser dom torra. Tänker att det kan vara lite trevligt för henne så här på sommaren att få en svalkande munsbit. Och det är smidigt att bara ta fram burken, mata tills det känns nog, och bara ställa tillbaka den utan att behöva planera måltiden i förväg, men nu är ju min komfort inte det viktigaste här.
Tacksam för feedback

20
8
AmandaRichardson:
Varför dödar du inte bara kackerlackan direkt när du ska mata istället för o hålla på å frysa? Vet flera som tar bort benen på dom så att dom kan äta dom lättare till olika ödlor. 

13
4
JohnLander:
AmandaRichardson skrev:
Varför dödar du inte bara kackerlackan direkt när du ska mata istället för o hålla på å frysa? Vet flera som tar bort benen på dom så att dom kan äta dom lättare till olika ödlor. 


För att jag tycker om djur och värnar om liv är jag motvillig till att döda dom alls. Frysa dom är, så vitt jag förstår, det mest humana alternativet. Därtill gör det det lätt att hålla reda på hur mycket mat som finns tillgängligt så att jag inte vid matningstillfället upptäcker att inga individer i lämplig storlek existerar. Jag ser överskådligt vilka reserver jag har och hur länge de räcker. Därtill blir de som sagt svampiga väl tinade vilket gör att chansen att de skulle orsaka skada (fastna främst) minskar. Jag ser bara fördelar med att göra så här. Om du kan ge något exempel på hur detta skulle vara sämre för djuren kör jag nog vidare på det. Min fråga rörde om nivån av upptining spelar roll

20
8
AmandaRichardson:

JohnLander skrev:


För att jag tycker om djur och värnar om liv är jag motvillig till att döda dom alls. Frysa dom är, så vitt jag förstår, det mest humana alternativet. Därtill gör det det lätt att hålla reda på hur mycket mat som finns tillgängligt så att jag inte vid matningstillfället upptäcker att inga individer i lämplig storlek existerar. Jag ser överskådligt vilka reserver jag har och hur länge de räcker. Därtill blir de som sagt svampiga väl tinade vilket gör att chansen att de skulle orsaka skada (fastna främst) minskar. Jag ser bara fördelar med att göra så här. Om du kan ge något exempel på hur detta skulle vara sämre för djuren kör jag nog vidare på det. Min fråga rörde om nivån av upptining spelar roll


då skulle du nog gjort annat djurval än reptiler/amfibier. 


13
4
JohnLander:
AmandaRichardson skrev:


 

då skulle du nog gjort annat djurval än reptiler/amfibier. 



Vad är det du ser som ett problem med frysningen? Om du besvarar det har du iaf nästan gett ett svar till den faktiska frågan

16
8
JohanSO:
Du ska inte ge växelvarma djur frusen mat, då kyler du ner stackarn. 

Medlem i SkHF
1376
1624
NellyNiklas:
JohnLander skrev:
Hej,

Min tigersalamander vägrar plötsligt, efter år av att ta det ivrigt, att äta metmask (red wrigglers gissningsvis). Jag har börjat odla inhemsk men vill helst mata med generation två och framåt då jag oroar mig för gifter, parasiter och patogener från viltfångat. Hon har inte visat något vidare intresse för dom heller dock. Under tiden har jag börjat mata med lagom stora dubiakackerlackor. Säkrar lite i underkant med storleken. Dessvärre är hon inkompetent på att fånga dom, och det blir inte lättare av att de stretar emot hela vägen ner. Så, jag beslutade att frysa dom och mata med dom döda. 
Så till frågan, går det bra för djuret att äta dom rätt ur frysen? Hon gör det ivrigt, men är det dåligt för henne? Ifall det var det minsta obehagligt borde hon väl tveka? Hon har inget problem att vägra andra saker. När jag tinat dom blir de mjuka och degiga och det är svårare för henne att få i sig dom. Det är så lite vätska i dom att de tinar fort. Jag fryser dom torra. Tänker att det kan vara lite trevligt för henne så här på sommaren att få en svalkande munsbit. Och det är smidigt att bara ta fram burken, mata tills det känns nog, och bara ställa tillbaka den utan att behöva planera måltiden i förväg, men nu är ju min komfort inte det viktigaste här.
Tacksam för feedback


Mina tankar kring bytesdjur direkt ur frysen.

Att ge frysen mat utan att den tinas först ser jag inte som ett alternativ.
Går inte att tugga eller manipulera. Fuktiga ytor har en tendens att fastna till det som är fruset. 
Under frysningsprocessen så försvinner en del av vätskan (genom uttorkning) i bytesdjuret. (Detta sker också med frusna möss och råttor. Många inom "Chondro-comunityt" (Morelia vidiris) injicerade vatten i bytesdjuren efter att de tinats upp, just för att återställa vätskan i musen/råttan.)

När jag hade mina Poylpedatses grodor och jag inte ville riskera att de tappade en Dubia som sedan sprang och gömde sig, så tog en ett grep bakom huvudet med en pincett och gjorde en snabb twist med handen för att "bryta nacken".

Vad gäller frysen så finns det vetenskapliga belägg på att det inte längre är den mest lämpade metoden för avlivning, som ofta görs med kräftdjur.

Mvh
Niklas

115
221
Eremit3n:

JohnLander skrev:


För att jag tycker om djur och värnar om liv är jag motvillig till att döda dom alls. Frysa dom är, så vitt jag förstår, det mest humana alternativet. Därtill gör det det lätt att hålla reda på hur mycket mat som finns tillgängligt så att jag inte vid matningstillfället upptäcker att inga individer i lämplig storlek existerar. Jag ser överskådligt vilka reserver jag har och hur länge de räcker. Därtill blir de som sagt svampiga väl tinade vilket gör att chansen att de skulle orsaka skada (fastna främst) minskar. Jag ser bara fördelar med att göra så här. Om du kan ge något exempel på hur detta skulle vara sämre för djuren kör jag nog vidare på det. Min fråga rörde om nivån av upptining spelar roll


Frysning är nog inte humant för något djur. Att krossa huvudet är humant och snabbt. Således kan du skippa frysen helt och göra det bästa både för byte och rovdjur genom att mata med färska nydödade insekter. Fryst skulle jag aldrig utfodra med då det kan skada vävnaden på salamandern.


13
4
JohnLander:
NellyNiklas skrev:


Mina tankar kring bytesdjur direkt ur frysen.

Att ge frysen mat utan att den tinas först ser jag inte som ett alternativ.
Går inte att tugga eller manipulera. Fuktiga ytor har en tendens att fastna till det som är fruset. 
Under frysningsprocessen så försvinner en del av vätskan (genom uttorkning) i bytesdjuret. (Detta sker också med frusna möss och råttor. Många inom "Chondro-comunityt" (Morelia vidiris) injicerade vatten i bytesdjuren efter att de tinats upp, just för att återställa vätskan i musen/råttan.)

När jag hade mina Poylpedatses grodor och jag inte ville riskera att de tappade en Dubia som sedan sprang och gömde sig, så tog en ett grep bakom huvudet med en pincett och gjorde en snabb twist med handen för att "bryta nacken".

Vad gäller frysen så finns det vetenskapliga belägg på att det inte längre är den mest lämpade metoden för avlivning, som ofta görs med kräftdjur.

Mvh
Niklas


Mm, ja. Det ska nämnas att jag inte matar dom med dom direkt ur frysen, i väntan på någon sorts klartecken. Jag tänkte på den klassiska "frysa fast tungan i lyktstolpe". Jag vill inte gissa på saker där det kan finnas fara. Är det ett problem att vätskan försvinner, även om djuret matas och till stor del lever i vatten?

Anses det numera mindre lämpligt att avliva med frysning för att det är inhumant, eller något annat skäl? Det är praktisk att kunna ha en kvantifierbar reserv. Mina bestånd av dubia är inte så stora att jag kan lita på att foderdjur alltid finns då jag bara vågar ta dom i ett kort intervall av livcykeln. Om jag inte hör flera röster hävda att de kan ta en vuxen tänker jag inte chansa. 

Tack för ett underbyggt svar!

Medlem i SkHF
1376
1624
NellyNiklas:

JohnLander skrev:
Hej,

Min tigersalamander vägrar plötsligt, ... vägen ner. Så, jag beslutade att frysa dom och mata med dom döda. 
Så till frågan, går det bra för djuret att äta dom rätt ur frysen? Hon gör det ivrigt, men är det dåligt för henne? Ifall det var det minst... i förväg, men nu är ju min komfort inte det viktigaste här.
Tacksam för feedback


Mitt svar var till del baserat på ovan i ditt inledande inlägg.

Precis, tunga på lyktstolpen är min tanke också. 

Till stor del kretsar det kring leddjurs förmåga att känna smärta. Frysningen är inte en snabb process så när vätskan i kroppen kristalliseras så känner de det. Det är förklaringen jag fått till mig. 

Det finns någon rapport (oklart vilken nivå av vetenskapliga studier som ligger i grunden för rapporten), som även djurrättsorganisationer använder för att argumentera mot hållande av djur som äter levande insekter. Jag vill tillägga att jag har inte har tagit tiden att läsa den i sin helhet än, men jag känner till den. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild