Vilken % UVB ljus för grekisk landsköldpadda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

70
21
Justivan:
Hej! Jag har alltid använt solar Raptor HID lampor i kombination med 6500k lysrör utan UVB ljus till mina 2 grekiska landsköldpaddor men har på senare tid läst att dessa ska vara opålitliga och att lysrör med UVB ska vara bättre, har tänkt mig dessa : www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.25808/lumenize-prot5-smart-kit-6-uvb-90-cm-39-w 
Men min fråga är, vilken % UVB ska de ha? Armaturen ska inte placeras över något nät. 

113
108
testudo_H:

Hej.

Går bra komplettera med ett rör med uvb.

Länken du skrev funkade inte tyvärr.

Man behöver byta ut efter det gått viss tid men HID brukar man säga aktiv användning i 1½ år. Jag har dock lampor från MegaRay och Solar Raptor som håller måttet efter flera års användning. (Mäter då med uv mätare).

Rek för grekiska är att ha HID på solplats och komplettera med dagsljusrör samt ett med uvb. Sen får man utöka ju större yta man har eller hur många djur på den ytan.

Ex så har jag fler HID för mina vuxna grekiska medan det räcker med en HID solplats för ungarna. Har man flera vuxna kan du antingen göra fler solplatser eller ha 2 HID precis intill varandra. Alt en HID och sätta en halogen precis intill för att få en större solyta.

MVH Maria 

www.testudohermanni.se och www.landskoldpaddor.webnode.se

Driver bla "Boende och belysning för landsköldapddor", "kost för landsköldpaddor", Dvalning av landsköldpaddor, "Sköldpaddor" samt "Forum sköldpaddor" på FB.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild