Gutload m.m.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:

Hej!

Tänkte mixa och frysa in små kuber (islådor) av mat till mina B.dubia kackerlackor och hittade ett "recept" på nätet med lite olika frukt och grönt samt havrekli och vetekli i. 

Tanken med det receptet är att man tinar de små kuberna sedan och ger till "lackorna" vilket ju verkar smidigt och så, lättare att ge omväxlande och näringsriktigt "grönfoder" då. 

...men... kan ju bli en aningen blött och kladdigt kan jag tänka mig så kan man tillsätta lite AgarAgar (vegetabiliskt geléringsmedel som görs av alger) eller kan det vara skadligt för "lackorna" eller på nåt sätt skada djuret man ger "lackorna" till. 

 

Finns det någon grönsak/frukt/bär man inte ska mata "lackorna" med antingen för att det inte är bra för dom eller för att det inte är bra för djuret som sedan äter "lackorna"?

 

Mvh/Animallover_1984


1159
625
Temla:

Det finns en bra foderlista under "Information" som du kan gå efter när du blandar din gutload. För naturligtvis kan man inte ge foderdjuren något som är skadligt för det djur som ska äta det sedan. T.ex avokado, rabarber och vissa citrusfrukter kan ju inte användas. 


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Ok, tack för tipset :-)

Avokado har jag koll på då det är giftigt för nästan alla djur vad jag vet (åtminståne kärnan = ska inte råka ha sönder den då man delar avokadon i alla fall, vilket har gjort att jag hellre undviker det helt än att riskera något).

... men jag har lagt in mandarin/clementin eller något sånt till "lackorna" är det farligt, ska jag ta bort de då?? Har sett att många använda apelsin (på youtube exempelvis) så tänkte att det var ok... men det kanske inte var en så bra idé då eller??

Mvh/Animallover_1984


1159
625
Temla:

Meningarna är delade om apelsiner/clementiner åt foderdjur. Jag ger apelsiner till min Dubia odling, men inte till de djur som jag ska använda som foder. 


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Ok... men jag kommer ju använda de till foder (en del av "lackorna" i alla fall)... betyder det att det då är klokast att ta bort det eller? Jag har ju bara en "bur" till alla... de som ska "yngla av sig" när de vuxit lite till och de som är små nog att mata min lilla groda med i nuläget...

Mvh/Animallover_1984


1159
625
Temla:

Ja, då skulle jag ta bort det. Men det är bara min åsikt.

Jag skiljer mina små från odlingen. Då behöver jag heller inte hålla på och störa odlingen så ofta. 


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Ok... jaha... då får jag väl fundera på hur jag ska göra, ha en eller två lådor då alltså... men tar bort det så länge i alla fall då. 

Tack för hjälpen :-)

Mvh/Animallover_1984


74
13
larsson88:
Dum fråga kanske, men vad innebär gutload, översättningen har jag inget problem med men vad det innebär är en annan sak

Nån som provat spirulina som tillskott?

230
22
Nooon:
larsson88 > jaa... det bygger på sanningen att "du är vad du äter". Det är ju stor skillnad på näringsinnehållet i ett välnärt kryp med magen full av nyttigheter och en spinkig, torr och undernärd krypstackare som inte är särskilt mycket näringsrikare än ett pappersfnul.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild