Kvalster eller hoppstjärtar??!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

234
1
tinagustafsson:

Hej!

det är så att det kryper massa ljus och mörk gråa kryp inne hos min panterkameleont, dom kryper omkring på bottenunderlaget och krukorna och växterna? har aldrig sett att det kryper på honom!

vad kan detta vara?? :( 


1159
625
Temla:

Kan det vara nån syrsa som lagt ägg som kläckts i terrariet? 


40
15
porcelain:

Har du möjlighet att försöka ta en bild på de som kryper? Kan ju vara väldigt mycket olika saker. 


31
1
RobinF:

Googla på springtails och se ifall det är samma.

Isåfall är dem ofarliga och gör snarare mer nytta än onytta


234
1
tinagustafsson:

nej ingen syrsa som har lagt ägg, för dem har varit där ett tag. jag har gjort det dom ser ut som såna fast dem är gråa? går inte att få kort på dem..


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Helt omöjligt att veta utan bild eller ingående beskrivning hur de ser ut. Det finns ju ett och annat småkryp...

Vill du bara veta om det är kvalster eller en insekt är det lätt - stoppa den under en lupp och räkna benen. Passa även på att kolla efter en hoppgaffel i bakändan, hoppstjärtar finns det runt 7000 arter av och många av dem är gråa.


424
32
samthe0ne:

Hoppstjärtar KAN dessutom vara bra att ha i ett terrarie då de är renhållningsarbetare...


234
1
tinagustafsson:

jo men då är det nog hoppstjärtar, men dem är så små så går inte att se bena..


268
19
Iguania:

Det är ju därför du ska kolla under en lupp eller ett förstoringsglas;) Alternativet är ju att posta en bild för annars är det i princip omöjligt för oss att veta då det bara bli gissningar och det finns ju ett "gäng" olika familjer att gissa på:)


234
1
tinagustafsson:

jaha du menade det aa jag får göra det :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild