Ny ögonfrans ägare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Tezzy:

Hej!
Tänkte höra ni som ej har bioaktvivt terrarium hur ofta ni byter bottensubstratet?
Sen har jag beställt Dubai kackerlackor storlek s till min 6månaders ögonfrans, är de för stort? Och hur förvarar man bäst dem så dem helst ej förökar sig men ändå lever tillräckligt länge för att bli mat? Första gången jag äger just ögonfrans gecko så lite osäker????

andra nyttiga tips för just denna art mottages gärna med, enbart ägt leopard geckos i reptil väg innan då är lite nytt med ögonfrans.
mvh

6056
4631
Tropfrog:
Jag startade mitt terrarium 2017. Typ 2022 bytte jag hälften av bottensubstratet. Jag hade väl tänkt att byta andra halvan snart. Men tvekar om det inte är bättre att riva ut allt och börja om. Inredningen har i princip ruttnat ner, fogskummet börjar lysa igenom i bakgrunden, har både tusenfotingar och sniglar som äter på växterna.

Det enkla svaret....Byt substratet när det brutits ner och saknar struktur. Oftast sammanfaller det med att det är dags att inredningen brutits ner och är dags att byta.

Mvh
Magnus 

36
38
LeafGecks:
När det är bioaktivt så är det ju meningen att det ska vara ett litet ekosystem som tar hand om "skräpet". Jag har några viaktiva terrariet som har gått i några år, men märker du att jorden börjar sakna näring, städteamet och växterna dör ut så kan man byta ut/ fylla på med mer eller renovera om i terrariet . 

När det kommer till föda så äter ögonfransar något som heter CGD (crested gecko diet) det är pulver som man blandar med vatten som då blir som ett mos och ska föreställa övermogen frukt som dom äter ute i naturen. CGD är fylld med mineraler och vitaminer som en gecko behöver för att klara sig bra i vardagen. 

Insekter kan man ge någon gång i veckan, men dom ska äta mer av CGD. Så typ var tredje-fjärde gång. 

Insekterna, typ Dubia kackerlackor bör inte vara större än avståndet mellan ödlans ögon. Mest för att dom kan sätta i halsen.

Kul med en ny gecko! Lycka till :D 

5
0
Tezzy:

Tack!
Men menade hur ofta man byter om man inte har bioaktivt terrarium? 

cdg har jag koll på tänkte mest ge för bättre tillväxt hos ett ungdjur och att den ska få jaga:)

6056
4631
Tropfrog:
Man byter allt substrat när det börjar att lukta. Om man är mycket noggrann med spotrengöring kan det säkert ta ett år eller mer. Slarvar man så kan det nog bli ofräscht på en månad.

I vilket fall så lär du märka när det är dags.

Sen förstår jag inte varför man väljer att inte gå den bioaktiva vägen med ögonfransar. Det är ju den perfekta miljön för bioaktivt och levande växter tycker jag är en självklarhet för djur som lever bland levande växter I naturen.

Mvh
Magnus 

6056
4631
Tropfrog:
LeafGecks skrev:
Jag har några viaktiva terrariet som har gått i några år, men märker du att jorden börjar sakna näring, städteamet och växterna dör ut så kan man byta ut/ fylla på med mer eller renovera om i terrariet . 

Visserligen off topic. Men att åtgärda näringsbrist är ju väldigt enkelt och bör inte föranleda substratbyte. Det är först när substratet är nedbrutet till gegga man är tvungen att byta. Så länge strukturen finns kvar är det bara att tillsätta näring.

Mvh
Magnus 

5
0
Tezzy:
Tack för info, skulle nog kunna tänka mig skaffa bioaktivt terrarium, verkar ju smidigt att ha städare men är nybörjare så lite osäker, vill ej insekterna ska smitta ut bland annat. Och så stor koll på vad man bör tänka på med just bioaktivt.

6056
4631
Tropfrog:
I bioaktivt använder man sig normalt sett inte av insekter.

De cleanup crew som används är alla beroende av hög fuktighet. I våra svenska hem dör de nästan på studs om de kommer utanför terrariet. De flesta lever sitt liv nere i substratet och syns sällan.

Mvh
Magnus 

5
0
Tezzy:
Okej tack låter ju bra får forska vidare i det då tror jag:) vad bör man ha för bottensubstrat om man skaffar hoppstjärtar?

3227
1976
EmanuelKarl:
Tezzy skrev:
Okej tack låter ju bra får forska vidare i det då tror jag:) vad bör man ha för bottensubstrat om man skaffar hoppstjärtar?

Hoppstjärtarna funkar nog på alla substrat som hålls tillräckligt fuktiga. Men en bra substratmix är viktig för att ditt substrat ska bli långlivat i hög luftfuktighet. För en ögonfransgecko pratar vi förvisso lägre fuktnivåer än till mina och Magnus pilgiftsgrodor och därmed är det inte riktigt lika noga ur denna aspekten, men om man har 100% ren finkornig "jord" (kokosfiber, torv, planteringsjord eller liknande) kan den bli gegga efter ett tag om det är blött i botten. Jag gillar att använda stora andelar bark och pimpsten i substratet, så det blir luftigt och får bra struktur. Sen kan man blanda i lite annat skoj i mixen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild