Två skäggisar i samma burk, erfarenheter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

234
49
costanza:

Tja! vill gärna höra era erfarenheter av att ha två skäggisar i samma burk, för 10 år sedan hade jag en hona i ett flertal år men tvingades tyvärr att sälja henne när jag flyttade till ett litet studentrum, nu hr jag en skäggishane på 8 månader. Jag går och funderar på att skaffa en hona senare, men jag vet att det kan bli problematiskt. Då jag haft min skäggishane sedan han var 5 dagar gammal så har jag ju oerhört starka känslor för honom och jag vill att han ska må så bra som möjligt, på samma sätt vill jag ju att honan ska kunna må bra och inte vara stressad osv. Vore gött om någon som har erfarenhet av att sätta ihop en hona o hane kunde skriva. Om det har funkat har ödlorna verkat må "bättre"? Gällande terrarie så har jag plats för två, stort hembygge, så plats sulle dom ha, men jag har ju läst att det går åt pipsvängen rätt ofta ändå.

Nu mår ju min hane alldeles utmärkt själv och kommer ju göra det i framtiden också även om han lever solitärt (som nästan alla ödlor såklart) men återigen, om nån har lyckade erfarenheter kan ni ju jämföra ödlornas beteende före och efter dom flyttade in tillsammans;)


Medlem i SmHF
143
128
PinupZombie:

Min skäggagam gick ihop med sin syster i två månader hos en vän, och från att ha fungerat jättebra ihop så vände det på en dag och min som var den lite mindre av dom två blev tuggad på, och vi fick sära på dom på en gång. 
Det är ju bara min erfarenhet, men den är som du förstår, ingen god erfarenhet. Dom gick ändå i ett för deras storlek stort terrarie, och fick varierad kost, men något stämde inte och den större flög på den mindre. Jag är inte van ödleägare alls så det kanske finns jättemånga olika förklaringar till varför det gick som det gick, men jag skulle inte chansa iallafall.

Edit: Såg nu att du pratade om att sätta ihop hona och hane, missade det, men ja, låter mitt stå kvar ändå :)


223
6
Susanne:

Honan kommer att bli stressad av att ha en hane efter sig hela tiden och inte kan komma undan. Om du vill para din hane kan du ju alltid "låna" en hona tillfälligt, att dom möts ett kort tag på ett neutralt ställe (alltså inte i hans terrarium och inte i hennes) och sedan skiljs åt igen. Jag ställer mig mycket tveksam till att ha en hona och en hane tillsammans permanent.. undrar om det någonsin har blivit lyckat.. har aldrig hört talas om det faktiskt. 

Kanske om det är en hane och flera honor.. det kanske skulle funka. Osäker.


68
66
aajje:

Jag har en hona och hane tillsammans permanent och det funkar hur bra som helst!
Skaffade min hane först och 2 månader senare honan. När jag tog hem honan gjorde jag om i terrariet så det skulle bli nytt för båda, sedan satte jag en glaskiva emellan så dom såg varandra. så fick dom sitta i några timmar och sedan flytta jag på glaset och ingen av dom brydde sig om den andre.
Mina har funkat utmärkt tillsammans, aldrig tecken på att dom mår dåligt eller skulle vara stressade, tvärtom, dom sover brevid/på varandra nästan varje natt och har aldrig bråkat, har hänt att hanen vill på honan och hon inte vill, då flyttar jag på han och sen äre inget mer med det :) däremot så skulle jag flytta på honan så fort jag skulle märka att hon var gravid så hon får vara ifred. så utav mina erfarenheter så ska det inte vara några problem, men man får också ha i åtanke att alla är olika individer med olika personligheter så jag säger inte att alla skäggisar går ihop :)


223
6
Susanne:

Vad kul att att de har ett lyckat samboförhållande! Det är faktiskt första gången jag hör det, jättekul! :)


234
49
costanza:

Ok tack för alla svar! Ja väldigt kul att det har funkat nångång iaf :) Jo jag fålla fixa ett till extraterrarium åt honan om det blir aktuellt, vore jäkligt kul om dom skulle funka ihop dock.

Var på reptilcenter i malmö nyss (skitbra djurpark om man gillar reptiler, massa ovanliga ödlor och två stora bandvaraner finns där åxå) där dom har typ 6-7 st skäggagamer i samma bur, det var sjukt mkt fart i terrariet, väldigt kul att se.


14
1
iSawa:

Hej, jag har en hon occh en hane ihop och det tycker verkligen om varandra. De är två år gamla och har bott ihop ii princip hela sina liv. De sover ihop antingen bredvid eller på varandra. Har aldrig haft problem med dem. Hanen har aldrig vart på henne så hon hlir irriterad det är snarare honom som går efter hanen och han stlrs inte av det :)


1
0
GandalfSkagg:
Jag har en hane och en hona (syskon) som nu har levt tillsammans i drygt 8år och det fungerar hur bra som helst. Dem delar matskål fast dem har 2st och äter harmoniskt bredvid varandra. Sover oftast bredvid varandra också, dem gör väl ungefär allt tillsammans. Hanen har verkligen ett bättre temprament än någon annan skulle jag tro, honan kan sätta sig vart hon vill på honom och han bryr sig inte ett dugg. Men kollar man på Amerikanska forum så blir dem helt galna av tanken att ha två i samma terrarium.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild