vintermat till vandrande pinnar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

39
2
weg:
Hej jag undrar om mina vandrande pinnar (malaysisk vandrande pinne) skulle kunna äta något annat än salal på vintern.

5983
4586
Tropfrog:
När jag hade pinnar för sisådär 45 år sedan gick jag bara ut I trädgården och klippte buxbom från vår häck. Faktiskt det enda som de fick. Verkade funka om man använder förökningstakt som måttstock.

Hur denna kosthållning håller i dagens kunskapsläge vet jag inte.

Mvh
Magnus 

89
71
Nickesnoken:
Jag matar med rhododendron blad, murgröna och stensöta från egen trädgård. 

5983
4586
Tropfrog:
Spännande. Mina första pinnar tvärdog natten efter jag gett dem murgröna ifrån blomsterbutiken. Jag har ända sedan dess trott att murgröna är giftigt för dem, precis som för oss. Men då måste den ha varit besprutad och det var bekämpningsmedel som dödade dem. Fantastiskt att man aldrig slutar lära :)

Mvh
Magnus 

39
2
weg:
Jag har hört att de kan äta rosblad stämmer det

5983
4586
Tropfrog:
Hmm. Rosor är lövfällande växter och därför inget alternativ på vintern.

Eftersom man klipper ner rosor på våren innan de fått blad så lär du inte hitta någon rosodlare som vill låta dig ta blad på sommaren heller.

Mvh
Magnus 

39
2
weg:
Men vilka växter fungerar om man bor i lägenhet på vintern

89
71
Nickesnoken:
Palettblad borde funka, de är riktigt lättodlade. Även basilika som du kan så ifrån frö eller köpa i affärens hylla med färska örter. 

5983
4586
Tropfrog:
Om man skall köra med hemodlade palettblad eller basilika så gör man bäst i att odla stora mängder på sommaren. Under vintern äter pinnarna snabbare än nytillväxten på dessa soltörstiga växter.

Mvh
Magnus 

5983
4586
Tropfrog:
weg skrev:
Men vilka växter fungerar om man bor i lägenhet på vintern

Pinnarna bryr sig inte om hur du bor. De tycker om samma mat oavsett.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild