Robbs skrev: Gick igenom forumet precis och hittade en bild du länkat till där man jämför två Bromelia där den ena växt under 50par och den andra under 200par. Stor skillnad.
Jag har ju som sagt 24w LumenIZE direkt på glaset. Bromelian som sitter 20cm rakt under ser ut att ha blivit lite bränd på mindre ställen. Knappt 400par enl spec.
Såg även att jungledawn har mest blått och grönt ljus. Någon annan belysning som är bättre att komplettera med?
vill gärna ha en hel ramp att lägga på glaset.
Tack igen
400 par 20 cm under 24w ljus låter fullständigt omöjligt i mina öron. Måste vara glädjesiffror. Min lyskälla där jag beräknat 200 par på 40 cm är 200w som jämförelse.
Jag tror inte att bromelior kan brännas pga för mycket ljus under 24w. Det borde vara orsakat av något annat. Troligtvis luftfuktighet, temperatur eller att den helt enkelt blommat och är på väg att dö.
Om din lyskälla innehåller mest grönt ljus så är det inte ett växtljus. Belysningar för växter har två distinkta toppar i det röda och blåa spektrumet och väldigt lite ljus i det gröna. En ljuskälla med toppar i det gröna spektrumet är upp till 50% mindre effektiva än växtljus. Låter definitivt som att du behöver uppgradera.
Jag rekommenderar aldrig något jag aldrig provat själv. Några ramper man lägger på glaset har jag aldrig testat. Då är det närmaste jag kan rekommendera dusk tropics ledstickor. De går att fästa på allt av metall. Så om du ordnar en ramp i metall själv så är det bara att klistra. Jag har i dagsläget 4 st av de långa i mitt regnskogsterrarium som går upp till max 80% mitt på dagen. Utan solljussimulering borde 3 räcka bra.
Mvh
Magnus