Frågor och funderingar från en nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
sior112:
Hej!

Jag har fått upp ögonen för reptiler/amfibier m.m men har aldrig ägt ett terrarie eller terrariedjur. Jag har lite tidigare erfarenhet från gymnasiet där jag läste djurvård, där fanns det en hel del olika terrariedjur så jag är inte helt ny inom området.

Egentligen har jag bara en massa funderingar och vill ha andras perspektiv och råd :)

Jag kan som max ha ett terrarie som är 150cm brett och ca 70cm djupt. Höjden är inte lika noga, helst inte över 1.5m.

Då jag har läst djurvårdslinjen är jag insatt i hur viktigt det är att skaffa sig rätt kunskap om djuret man skaffar, L80 osv. 

Det jag egentligen undrar är om det finns arter som lämpar sig mer eller mindre som ett förstagångsdjur. Jag vill inte ha ett vattenlevande djur då jag inte känner mig redo för att ta hand om ett "akvarie" (pumpar osv).

Jag har kollat runt på bland annat skötselråd här och på andra sidor och kommit fram till att jag är mest sugen på någon snäcka/snigel, möjligtvis någon sorts afrikansk jättesnäcka?

Om det nu blir en jättesnäcka, hur fungerar det med att de är hermafroditer? Kan de befrukta sina egna ägg eller inte?

Rekommendera gärna uppfödare inom kronobergs län om ni vet några!

Jag är öppen för andra förslag sålänge arten inte har extrema krav, dock vill jag inte ha någonting giftigt då vi inte har varken kunskap eller möjlighet. 

Tack för mig!

5965
4582
Tropfrog:
Jag anser att det inte är bra att klassificera djur i nybörjardjur eller inte icke nybörjardjur. Det viktiga är att du skaffar ett djur just du är intresserad av, läst på om och som du har rätt förutsättningar för att ta hand om.

Ett djur just du är intresserad av kommer alltid att få ett bättre liv än ett djur klassat som nöblrjardjur som du inte är intresserad av.

Med det sagt. Du visar intresse för jättesnäckor. Då tycker jag att det är en bra introduktion till hobbyn för just dig. Det är dessutom ett djur som absolut kan trivas utmärkt i storleken på ditt terrarium. Det är ett djur som inte behöver något speciellt uv ljus och är inte så kräsen med värmen, vilket kan upplevas som fördelar bland nybörjare. Framförallt de med lite lägre budget.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild