Horngroda/"pacman" - bebis som inte är intresserad av maten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

352
269
Animallover_1984:

Hej!

Nu har jag äntligen fått hem min lilla groda (sedan mässan i lördags) och den är verkligen supersöt och fin etc. men jag är lite orolig för den... den verkar inte alls intresserad då den erbjuds mat (små kackerlackor, B.dubia) och har inte ätit någonting.

Eftersom den är så liten så är jag lite orolig, hade det varit en vuxen groda så hade jag bara tänkt att den äter väl så småningom... men en liten plutt... de ska ju äta oftare.

Den kollar inte ens åt "lackorna" då de rör sig runt ansiktet på den... trodde mat var det enklaste med dessa grodor, de består ju liksom bara av mun och mage i stort sett :-) 

 

Jag har placerat den i en petbox med bar botten och i en petbox med lite soil i botten... men det är ingen skillnad (vill inte gärna stoppa in "lackorna" i terrariet så de kan gömma sig och föröka sig där... urk...).

 

Kan det bero på att den känner sig osäker i petboxen? Är det bäst med soil eller utan (spelar det någon roll)?

Behöver jag oroa mig eller är det lugnt att den inte ätit ännu?

Tips? 

 

Letat efter metmask... men inte hittat någon butik i närheten av mig som har... så har liksom inget annat än "lackor" att erbjuda i nuläget...

 

Mvh/Animallover_1984


67
3
donnie87:

Hej!

Jag är ingen grodexpert, men min gissning är att din pacman inte känner sig helt säker i sin nya lya än. Att ha den i en petbox med substrat är väl mer eller mindre ett måste då pacmangrodor gärna gräver ner sig och väntar tills något intet ont anande djur/insekt går förbi...

Jag hoppas din groda återfår sin aptit snart :)


504
396
Crippa:

Köp ett litet glasterrarium med massa jord och en del med en hög mossa så kommer den kunna gömma sig och känna sig säkrare :) sen vattenskål såklart så de kan ligga i vattnet lite. Du kan testa att ta en pincett och reta den lite framför munnen så kanske den tar maten!


340
91
Copa:

Som donnie skriver beror det nog på att den inte känner sig säker i nya hemmet. Bästa är alltid att låta nya djur vänja sig ett par dagar innan man börjar mata och pilla med dom 


11
4
Mio:

Köpte du den av tjeckerna? 

Jag köpte också en pacman av dom, och vet en till som gjorde det. Och våra har inte ätit heller.

Hoppas på att dom kommer igång med maten snart. Kan ju vara den långa transporten som varit lite extra jobbig för dom små. Min har iallafall i natt bajsat ganska rejält. Så ska testa mata ikväll igen. 

Skriver här igen om han käkar eller inte.

Kan ju vara en ide om ingen av dom (om du köpte din från tjeckerna vill säga) att höra av sig till dom. 


11
4
Mio:

Tack för svaret! Har satt min i en liten plastlåda redan istället för terrariet! Ska fixa det lite bättre och ställa honom på ett varmare ställe. 


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Tack för era svar :-)

För att förtydliga lite. Hen bor i ett Exo terra glasterrarium med soil, vattenskål, en liten grotta och plastväxter, det är bara när jag försökt få hen att äta den suttit i petboxen (för jag är rädd att få massa äckliga "lackor" bosatta i terrariet). 

Har provat att "reta" den med pincett och även låtit "lackorna" springa runt i petboxen, den har knappt brytt sig ens då de klättrar på hans ansikte, bara försökt peta bort de ibland. 

Den är köpt av HLager här på terrariedjur och kommer alltså inte från tjeckien. Kommer försöka hitta mjölmask också att mata med (hoppas de har dessa i någon butik i närheten i alla fall) det har tydligen varit en favorit hos den innan den flyttade till mig. 

Mio: Hoppas du får igång din lilla :-)

Mvh/Animallover_1984


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Jo, precis det är ju inte den bästa stapelfödan... det var därför jag köpte B. dubia och ska skaffa metmask, men bättre att den får i sig en mjölmask än inget tänkte jag. 

Bra där att du tog upp vitaminer och kalk (Chlamydosaurus)... då kom jag på att jag ska fråga, bästa kalk och vitaminpreparat för just amfibier? 

Jag har ju en sköldis också så jag har kalk till den som innehåller D3. Är det ok eller bör jag skaffa något som är specifikt för grodor. Något speciellt vitaminpreparat som är bra till grodor (eller räcker det med D3?)?

Mvh/Animallover_1984

 


148
116
Ella:

Såhär har min lille nu, hen är också från Tjeckien. Låtit honom vara ifred nu, endast fuktat.

Tjeckierna är väldigt trevliga men denna kull var ack för tidig för att sälja iväg.
Tycker att de ska vara större än en 5krona innan de blir iväg tvingade på en hemsk resa. :/


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Vilken sötnos :-) Men min kommer som sagt inte från Tjeckien om det var mig du riktade det till. 

Mvh/Animallover_1984

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild