Artbestämma eldbukssalamandrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
Mira:

Vi är nu stolta ägare av 3 st vackra eldbukssalamandrar!

Era, Sally o Mander! Det är Mander man kan se här på bilden.

 
Salamandrar helt nytt för oss och när man surfar runt läser man en del motsägande uppgifter.
Så blev medl här för att få tips o råd kring hur vi ska få dom små att trivas så bra som möjligt :D 


I affären visste dom inte om det var japanska eller kinesiska eldbukar men när jag bad om faktablad gav dom mig ett om japanska (som det i bla stod att dom ska ha 25grader varmt?!) 
De i affären hade inte en aning om hur gamla dessa är, allt de kunde säga var att de var för små för att könsbestämma. 

Skulle hemskt gärna vilja veta först o främst om det verkligen är unga japaner eller kanske vuxna kineser? Alla tre är ca 6 cm långa och två av dom har utbukt vid kloaken. 

 

Någon som vågar sig på att gissa art/åler ev kön? :D


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Riktigt trist att affären inte hade koll på detta.

Enligt mig så är det kinesiska eldbukssalamandrar ni har (Hypselotriton orientalis, tidigare Cynops orientalis).


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Jag skulle också definitivt säga kinesiska eldbukar. Lycka till med de små söta :-)

Mvh/Animallover_1984


77
1
MrC:

Jag skulle tro dom är kinesiska vanligast i handeln.


6
0
Mira:

Tack för svaren :) Jag tror med det är kineser :)
Det är ju mina första salamandrar så jag är nybörjare och väldigt tacksam för all info/hjälp jag kan få så som små rackarna ska trivas och må bra :)

Håller med om att djuraffärens okunskap är riktigt illa. Flertalet fel i både muntlig och skrivtlig information. Men deras råd var tagna från jordbruksverket. Ska kolla upp om det är aktuell information och då höra av mig till både jordbruksverket och affären där jag köpte dom tänkte jag. Tänk hur många som följer dessa råd för att dom ska må bra så tar man istället sakta död på dom :( (ex att de ska ha 25 grader)

 

- Följdfrågor :)

Ang storlek. Läste att de blir 6-10 cm. Hur gamla brukar de vara när de säljs i handeln? Mina är ca 6 cm. Skulle gärna se att de växte på sig lite för dom ter sig väldigt små i karet (var eg ute efter japaner, men det är ju lite sent nu). Tror ni dom växer mer? 

Är de könsmogna vid 6 cm? Butiken sa att de är för små att könsbestämma men de sa ju även att de var japaner. Det skulle ju vara fantastiskt att föda upp dom från små små ägg. 


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

De brukar vara vuxna när de säljs i djurbutiker (hur det kan komma sig kan man ju fundera på). De individer som man tydligt ser kloaken på i bilderna ovan är hanar, de blir normalt sett inte större än ca 6 cm. Honorna blir större, som allra störst lite drygt 10 cm.


6
0
Mira:

Många tack för svaret!

Men, är de alltså viltfångade?!?! Naiv som jag var trodde jag inte man sålde viltfångade i butiker i Sverige (även om jag hört att det är vanligast i andra länder). 

Nu mår jag dåligt. Jag vill absolut inte vara med och stötta den typen av handel. Ska man lämna tillbaka dom då? Det vill jag ju inte riktigt heller göra då jag inte vet var dom kommer och att någon tar hand om dom på rätt sätt... 


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Jag ska väl inte uttala mig om det när jag inte vet 100% säkert och det var inte det jag ville lägga fokus på, men för att svara på din fråga så har jag väldigt svårt att tänka mig att man föder upp eldbukssalamandrar under ett par års tid till vuxen ålder för att sedan dumpa dem till grossist till ett pris som hos slutkund i Sverige ligger på dryga 100-lappen...

Den enda datan jag sett är från denna studie: bio.research.ucsc.edu/people/kilpatrick/pdfs/publications/Schloegel%20et%20al%202009%20Biol%20Cons%20AOP.pdf och där hävdar de att drygt hälften av de 306 000 C. (H.) orientalis som importerades enbart till Los Angeles under en 6-årsperiod är fångenskapsuppfödda (= farmade antagligen) men exakt hur de fått den datan framgår inte. Att de säljs i Sverige skulle jag inte se som någon garanti på något sätt (åtminstone inte när det gäller butiker som inte ens vet vilken art de säljer).

Med det sagt så finns det farmade salamandrar i Asien (bland annat Andrias spp.) och helt omöjligt är det förstås inte. Eldbukssalamandrar förekommer vanligt i risodlingar så det är ju på sitt sätt ett resultat av människans förändringar av miljön, vilket förmodligen möjliggör exporten av de enorma mängder djur som skickas från Asien och har gjort under ganska lång tid. Det är ju lättodlade salamandrar och det är inga större problem att få tag på fångenskapsuppfödda eldbukssalamandrar från privatpersoner i Sverige eller Europa, men att det är dessa som säljs i akvariebutikerna som vuxna djur för 100 kr har jag som sagt väldigt svårt att tro. Vill du ha kontakter till privatpersoner som föder upp kan du skicka mig ett pm.

Är det någon som har bilder eller andra bevis på farmade eldbukssalamandrar hade det varit väldigt intressant att få ta del av. Mina kommentarer ovan är mer spekulationer än fakta.


6
0
Mira:

Väldigt bra svar! Tack för att du tog dig tid *uppskattar*.

Skickar även ett pm till dig :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild