Hörsel på groddjur och ödlor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

46
2
Jogga:

jag ska snart in med leopardgeckos och skäggagam i mitt hem och tänkte ha det i samma rum som jag har syrsodlingen.  Funderingen jag har om de kommer bli tokiga och klättra på väggarna (som jag blir) av att ständigt höra en massa syrsor spela dygnet runt. Mina skumbogrodor var före syrsorna i rummet och jag tänkte inte på oljudet då. men de ser ut att kunna sova på dagarna iaf :)   Är nog mycket ljud i naturen där de lever kan jag tro men att ha massa syrsor som grannar hela tiden måste gå de på nerverna?? :)  eller vad tror ni?


1159
624
Temla:

Kan inte svara på frågan, det är troligt att de inte bryr sej -  men jag skulle inte ta risken om det finns en liten chans att de blir irriterade av ljud som pågår timme ut och timme in dygnena runt. 


230
22
Nooon:

Jag har bara Dubia. Inga syrsor. Min leo bor i ett träterrarium som är ganska välisolerat för ljud. Dubian bor i en fd bokhylla med stängda dörrar (trä) under terrariet. Min leo reagerar på Dubians prassel i burkarna i de stängda skåpen när hon är utanför terrariet.


268
19
Iguania:

Skulle inte tro att det är någon större fara, ödlorna har inte särskilt utvecklad hörsel och grodorna har jag för mig har ännu sämre. Dessutom har de väl inte heller ett särskilt avancerat sinne som stör sig på ljuden heller:P Syrsors ljud är dessutom så högfrekvent, det är värre med bas t.ex om man spelar musik i samma rum för då lär de känna av vibrationer.

Så jag skulle bara köra på, det bör inte vara några problem


46
2
Jogga:

Tack för svaren .

får nog minimera syrs odlingen och komma igång med dubia odling istället. 

Känns inte rätt att de måste bo i det rummet när inte ens jag skulle göra det.

än hur dålig hörsel djur & människor har så är det jäv**** irriterande i längden.  :)

 

 

 

 

 


1159
624
Temla:

Tycker du gör helt rätt, Jogga! 


17
1
badboll96:

Tänkte sno tråden lite, har tänkt på en sak men har inte funnit något svar. Har spindlar någon hörsel, alltså så dom hör ljud. Eller är det som ni sa längre upp att de kan känna av vibrationer? :) Tacksam för svar


16
3
Henrikryhle:

Vaknade 03:00 en natt för att tre syrsor förde ett väldans liv hos min skäggagam och hörde hur det rafsade till ute i terrariet. Gick upp och hittade en väldigt förbannad skäggagam, jagade fram syrsorna till honom och han bara la sig och somnade mitt i terrariet och sov till tio dagen efter. Sover alltid på sin favoritplats och aldrig så länge i vanliga fall så nog blir de lite störda. ^^ 


77
1
MrC:

Då skulle mina djur inte må så bra om dom hörde med hådrocken på stereon tror inte dom störs så värst mycket av vibrationerna heller dom känner mest foderdjuren och dess rörelser


264
125
Bildpunkt:

Nej spindlar har ingen hörsel men de har extremt välutvecklad känsel. Och ljud är vibrationer så de märker förmodligen av även när man pratar nära terrarierna även om de inte visar det.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild