Att skaffa leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

230
22
Nooon:

moniiiz: Nej, jag ser inte heller mitt djur särskilt mycket. Jag handmatar och då får jag ju se henne. Sommartid när aptiten är särskilt stor så kommer hon fram till glaset när hon hör att jag grejar med krypen. På kvällarna sticker hon ofta upp huvudet och spanar i skymningen. Sällan, sällan lyckas jag fånga en skymt av henne på väg till toan. Jag undrar om hon är mer tillbakadragen än andra leosar eller om alla är så.
Pinkies... har jag aldrig matat med. Jag tror att de är lite för stora för min - hon är vuxen men lite mindre än många. Pinkies är väldigt fet mat. Det kan inte vara basmat utan ges någon gång bara.

Temla: :) Visst är det mysigt! Ödle-gos! :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

"Läste också att man kan mata med mus pinkies? Är syrsor själva "huvudfödan" man ger och så nån mus ibland bara?"

Man ska inte mata med pinkies över huvutaget, ta andra insekter istället. Tex kackerlackor (Dubia funkar perfa som bas föda också) mjölmask kan man ge ibland men denna är mest fet bara 


293
354
Dynamitella:

Jag kan trösta dig med att ögonfransgeckos är ofantligt lättskötta. Vad de kräver för skötsel är följande:

1. Varannan dag blandar du ihop fruktpulver och vatten i en liten läskkork (eller burk/matskål, whatever) och erbjuder. Fyll på eventuell vattenskål.

2. Två gånger om dagen sprayar du terrariet rikligt med vatten. Har du råd så är det smidigast att köpa ett bevattningssystem. Jag är dock snål och gör det för hand trots att jag äger 17 ögonfransar.

3. Någon gång i månaden är det bra att gå genom terrariet och rengöra bort bajs och lufta ur terrariet lite. Ansa växter osv.

4. 1-3 gånger i veckan (beroende på ålder och vikt) bör de erbjudas syrsor, kackerlackor eller eventuellt mjölmask. Det håller hullet uppe och jaktinstinkten igång.

Och det är allt som behövs. Lyckas du få tag i en handvan ögonfrans så kommer den förmodligen att komma fram och titta vad du gör när du byter mat osv, och har inga problem med att komma ut och vägas och hälsokollas. Jag tar ut alla mina 1-2 gånger per månad och kontrollväger och kollar genom, samt letar efter ägg osv. De är mycket vana vid att bli hanterade och är trevliga djur.

(Det är generellt accepterat i ögonfransgecko-communityn att man hanterar sina ödlor. Dock inte för skojs skull i tv-soffan eller så, men för att kunna ha ett lugnt djur när man sen behöver väga och pilla på dem av någon anledning).


429
254
JACLAR123:

Mycket bra ord Dynamitella! :)


18
6
CaLi:

Leopardgecko är också väldigt lätt, snabbinfo över vad den behöver:

*en varm ända och en kall ända av terrariet (värmematta eller värmelampa på ena sidan)

*gömställen lite överallt

*minst ett gömställe som är fuktigt

*vattenskål

*lampa på timer

*terrarium på minst 0,36 i bottenyta och minst 30 cm högt (1 till 2 leopardgeckos)

*mat i form av insäkter 2-3 gånger i veckan som du pudrar med kalk och vitaminpulver. Oftare för bebisar (lite varierat i form av tex syrsor, zhofobas, mjölmas, kackelrackor, gräshoppor mm)

Krångligaste med leopardgeckos är att de behöver ha levande foder. Det ända du behöver bry dig om efter du satt igång terrariumet är att byta vatten, mata och se till att fuktlådan är fuktig. Och självklart hålla lite koll så att den äter och skiter som den ska.

Både Ögonfransgeckos och Leopardgeckos är nattaktiva djur så håll inte på med dom när lampan är på på dagarna om dom ligger och sover. Jag håller på med min leopardgecko ganska mycket. Hon gillar att gå på upptäcksfärd utanför terrariumet. Hon är ute efter att lampan är släkt och kryper då själv upp i min hand och vill bli upptagen. Sen håller jag aldrig fast henne. Det är bara sånt man gör om det är ett måste. Gäller bara att man kan läsa av geckon och inte göra saker som skrämmer den så går det alderless utmärkt att ta upp den.

 


741
681
Binks:

Jag har C. ciliatus och kan säga att de krävs inte mycket som någon redan påpekat ovan.

Min egna rutin är:

Kolla in på morgonen om jag ser nå skit eller annat som ska ur.

Dushar med vatten och då mest för att blöta ner växten så ödlan kan dricka och hålla växten vid liv.

CGD var 3e dag och ibland några dubia nymfer när de finns tillgång till de. Detta stoppar jag oftast in på kvällen då hon då står vid rutan och väntar när hon är hungrig. 

Städar ur allt 1-2ggr om året så de blir fräscht. 

 


Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:

Som alla andra sagt, både leopardgeckos och ögonfransgeckos är lätta att ha å göra med! Det som man också kan väga in i beslutet är ju om man gillar mer regnskogsterrarium som till framsgeckon eller "ökenliknande" som till leopardgeckon? 

Och som du säger med ormar, så är ju de också väldigt lättskötta. Du kan ju åka iväg på semester en vecka och bara ha nån som ev tittar till den, om du matat innan liksom. Geckosarna däremot behöver ju mat oftare och duschas med vatten varje dag i terrariet. Det är ju, för mig iaf, ganska viktigt att veta att nån kan hjälpa mig om jag åker på semester tex. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild