Taggsvansvaran eller stäppis, vad är ett bra startkit?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
andiegirl:

Hej!
Jag har länge gått i funderingar på att skaffa en varan, antingen Taggsvansvaran eller en Stäppis. Jag har inte velat ta ett förhastat beslut så jag har debatterat med mig själv, tittat på en uppsjö av YouTube-videor samt läst all information jag kan hitta på internet. 

Eftersom jag aldrig tidigare varit en reptilägare känner jag att det är extra viktigt att jag inte tar mig vatten över huvudet och därför har jag valt att avvakta tills jag känner mig helt redo.

Den 26:e december är det reptilexpo i Malmö som jag tänker besöka, tanken är att titta lite mer på olika reptiler live samt att köpa mig en varan, jag är dock lite osäker på vilken sort som är lämplig utav de två jag velar mellan. Plats är inget problem, jag bor ensam i en stor fyra men har min pojkvän här ofta. Är det stor skillnad i temperament mellan stäppisar och Taggsvansvaraner? Jag har besökt en djurbutik med inriktning på reptiler där ägaren mycket entusiastiskt presenterade olika arter för mig och fick en stäppis på axeln och blev helt såld. Kärlek vid första ögonkastet! Så snäll och så mysig, även om jag vet att man inte kan räkna med att reptiler blir tillgivna på samma vis som t ex katter och bör hanteras sparsamt. Det var främst intelligensen som jag tycker utmärker varanerna från övriga reptiler, man kan se att de är beräknande och förstår mycket mer än man tror.

Jag funderar lite på om någon kan hjälpa mig med en checklista på utrustning som behövs, vilka märken/sorter som är bäst till en liten till mediumstor varan? Jag vill inte glömma bort något viktigt och tar gärna till mig av andras erfarenheter och åsikter om t ex terrarium, lampor, etc.
Vad är ett bra starkit enligt er?

Vad skulle ni gissa på att allt kostar totalt? Förstår att det är en svår fråga då detta förstås kan variera kraftigt. I min hemstad finns det i princip inga reptilentusiaster så därför kommer min information mestadels från amerikaner på YouTube och jag hade varit mycket glad om någon svensk kunde svara på mina frågor då vissa rekommendationer här i Sverige skiljer sig kraftigt mot vissa andra länder.

Jag vore enormt tacksam för svar! Jag har försökt posta här tidigare men av någon anledning hade mitt konto buggat sig på min gamla mobil så att jag inte lyckades logga in, men det fungerade tack och lov med min nya mobil. ????

5965
4582
Tropfrog:
Om du inte har någon som helst reptivana så är stäppvaran helt uteslutet.

Det går förstås bra att åka till reptilmässa och titta. Men att köpa en varan när du uppenbarligen inte har terrarium och utrustning i ordning avråder jag och det starkaste. Defacto gör du dig skyldig till lagbrott.

Så åk till mässan, titta på djur, prata med säljare och andra hobbyister, köp utrustning, bygg terrarium, inred terrarium, justera in parametrar........Sen kan du åka till en mässa och köpa en taggsvansvaran och släppa in i ditt redan fungerande terrarium.

Mvh
Magnus 

28
23
Dilless:
Jag skulle säga att det är bättre med en ackie om du är ny på reptilfronten! Stäppisar är jättefina, men väldigt krävande djur...Du kommer behöva ett väldigt stort terrarium med god möjligheter för den relativt stora ödlan att gräva utforska mm.. Stäppisar precis som ackies äter huvudsakligen insekter och en stäppis ska inte äta ägg, möss, och kyckling mer en nån gång i veckan om man bryr sig om djurets hälsa. 

Ackies behöver samma möjlighet att gräva, klättra och utforska men dem äter absolut inte lika mycket och du behöver inte ett gigantiskt terrarium.

Om du nu ska köpa en stäppis så ha det med dig att det är en insektsätare och det är vad dem bör få i fångenskap också..
Börja med att föda upp väsande kackerlackor, gräshoppor och dubia för det är halva jobbet med en stäppvaran. En ödla som en stäppis kan sätta i sig stora milipeder och annat så du kommer behöva väldigt mycket mer insekter än vad man kan tro.

Ackie är mycket lättare och simplare. Väldigt givande ödlor.

Hoppas du får lite kött på benen av detta svar.

3
2
andiegirl:

Tack så jättemycket för svaren! Har försökt svara innan men märker att jag är utloggad varje gång jag laddar om en sida eller trycker på något och förstår inte varför sidan inte registrerar mig som inloggad när jag loggat in 100 gånger?

Iaf, tack så jättemycket för svar! Jag blir inte arg över mindre positiva svar, det gör mig tvärtom glad att folk är engagerade! 

Om jag omformulerar mitt inlägg till att jag ska köpa en mindre varan (av typen ackie), vad hade ni tyckt skulle vara i ett bra start-kit om någon köpte allt från scratch? Tänk nu en bebisvaran, vad behöver jag i början för att ta hand om denne på bästa sätt (inte det dyraste och flådigaste, utan bra till helt okej/good enough)?

Vad är erat startkit för t ex en ackie? Vad hade ni valt med en normal budget för en nybörjare? Om ni inte valt en ackie som nybörjare behöver ni inte heller svara. Annars är jag intresserad av tips och åsikter högt och lågt! ????

904
504
Johnexotics:
Amazon har billiga Plywood terrariern. Sen skulle jag köpt uvb värmelampor annat ljus på Cyberzoo 

Substrat kan du köpa sandlådsand och naturlig torv eller gå ut gräva i skogen :). Blanda sen hämta in stora grenar å annat i naturen med spar du pengar 

3
2
andiegirl:

Var på mässan idag och SHIEEET känner jag! Så sjukt överväldigande, så trångt och så mycket folk, så mycket olika lampor och grejer i olika watt. Shit! Jag inser att jag behöver professionell hjälp, jag fixar inte en setup utan någon som visar mig innan exakt vilka komponenter och hur jag ska sätta ihop dessa. Att köpa en ödla med tillbehör där hade varit uteslutet, helt klart, insåg jag ganska snart jag hade kommit förbi kön. 

Men det var roligt att se alla djur, jag tog dessutom en del visitkort. ???? Jag tänker att det är mer realistiskt att fråga en zoobutik med inriktning på reptiler om hjälp med att bygga ihop ett startkit och sedan börja leta efter min varan. Jag är väldigt säker på att det blir bäst för samtliga parter här. ????

Men ändå, igen om någon känner sig manad. Vad bör man köpa till en mindre varan? Har ni några bra att ha saker eller andra måste-saker på listan?

Medlem i GHF
38
14
Daniel79:
Mycket klokt av dig o ja ställer upp med min kunskap 

Mvh Daniel 

Medlem i SkHF
1308
1521
NellyNiklas:
andiegirl skrev:
Var på mässan idag och SHIEEET känner jag! Så sjukt överväldigande, så trångt och så mycket folk, så mycket olika lampor och grejer i olika watt. Shit! Jag inser att jag behöver professionell hjälp, jag fixar inte en setup utan någon som visar mig innan exakt vilka komponenter och hur jag ska sätta ihop dessa. Att köpa en ödla med tillbehör där hade varit uteslutet, helt klart, insåg jag ganska snart jag hade kommit förbi kön. 

Men det var roligt att se alla djur, jag tog dessutom en del visitkort. ???? Jag tänker att det är mer realistiskt att fråga en zoobutik med inriktning på reptiler om hjälp med att bygga ihop ett startkit och sedan börja leta efter min varan. Jag är väldigt säker på att det blir bäst för samtliga parter här. ????

Men ändå, igen om någon känner sig manad. Vad bör man köpa till en mindre varan? Har ni några bra att ha saker eller andra måste-saker på listan?

Ja, du ska inte köpa djur och utrustning samtidigt. Det försvårar allt i onödan. Bättre att ha allt redo och inkört inför ödlans hemkomst. 

Vad gäller utrustningen, utöver terrarium, så rekommenderar jag följande: (andra har säkert andra rekommendationer).

* T5 UVB lysrör. Dessa har generellt längre livslängd än glödlampsmodellerna. Beroende på terrariets storlek, framförallt höjd, så finns det möjlighet att laborera med effekt/storlek och antal lysrör. Det finns en rad olika fabrikat att välja mellan. Jag personligen gillar Arcadia, ZooMed och ExoTerra.

* Värmelampa/värmelampor (Utan uvb). Återigen, beroende på terrariets storlek så kan det behövas fler än en lampa. Denna "solplats" under lampan behöver dock vara så stor så att hela ödlans kropp får plats. Även här finns det en rad olika lampor och effekt att laborera med. 

* LED bakgrundsbelysning och spotlight. Enbart UVB lysrör och värmelampor kommer inte vara tillräckliga för att godtyckligt  återskapa det naturliga solljuset och den intensitet solljus har. Detta kan åtgärdas genom en eller flera LED lysrör och LED spotlights. Det viktigaste att tänka på är att solplatsen är den plats som har högst ljusintensitet. (Detta får du genom att samla UVB, värmelampa och LED spotlight på samma område.) På så vis efterliknar du en "plats i solen". 

Många fabrikat har datablad och specifikationer på deras utrustning vilket underlättar i val av exempelvis lampor och lysrör.

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild