andiegirl skrev: Var på mässan idag och SHIEEET känner jag! Så sjukt överväldigande, så trångt och så mycket folk, så mycket olika lampor och grejer i olika watt. Shit! Jag inser att jag behöver professionell hjälp, jag fixar inte en setup utan någon som visar mig innan exakt vilka komponenter och hur jag ska sätta ihop dessa. Att köpa en ödla med tillbehör där hade varit uteslutet, helt klart, insåg jag ganska snart jag hade kommit förbi kön.
Men det var roligt att se alla djur, jag tog dessutom en del visitkort. ???? Jag tänker att det är mer realistiskt att fråga en zoobutik med inriktning på reptiler om hjälp med att bygga ihop ett startkit och sedan börja leta efter min varan. Jag är väldigt säker på att det blir bäst för samtliga parter här. ????
Men ändå, igen om någon känner sig manad. Vad bör man köpa till en mindre varan? Har ni några bra att ha saker eller andra måste-saker på listan?
Ja, du ska inte köpa djur och utrustning samtidigt. Det försvårar allt i onödan. Bättre att ha allt redo och inkört inför ödlans hemkomst.
Vad gäller utrustningen, utöver terrarium, så rekommenderar jag följande: (andra har säkert andra rekommendationer).
* T5 UVB lysrör. Dessa har generellt längre livslängd än glödlampsmodellerna. Beroende på terrariets storlek, framförallt höjd, så finns det möjlighet att laborera med effekt/storlek och antal lysrör. Det finns en rad olika fabrikat att välja mellan. Jag personligen gillar Arcadia, ZooMed och ExoTerra.
* Värmelampa/värmelampor (Utan uvb). Återigen, beroende på terrariets storlek så kan det behövas fler än en lampa. Denna "solplats" under lampan behöver dock vara så stor så att hela ödlans kropp får plats. Även här finns det en rad olika lampor och effekt att laborera med.
* LED bakgrundsbelysning och spotlight. Enbart UVB lysrör och värmelampor kommer inte vara tillräckliga för att godtyckligt återskapa det naturliga solljuset och den intensitet solljus har. Detta kan åtgärdas genom en eller flera LED lysrör och LED spotlights. Det viktigaste att tänka på är att solplatsen är den plats som har högst ljusintensitet. (Detta får du genom att samla UVB, värmelampa och LED spotlight på samma område.) På så vis efterliknar du en "plats i solen".
Många fabrikat har datablad och specifikationer på deras utrustning vilket underlättar i val av exempelvis lampor och lysrör.
Mvh
Niklas