Kött ätande

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
1
imox:

Hej 
Jag har lite undringar om insekter som äter rent skelett från kött mm.
har tidigare endast haft insekter som foder, samt vandrande kryp. 

Men jag gör en del "troféer" och udda prylar av skelett. 

har länge tänkt sätta ihop ett skelett från kanin (föder upp köttkaniner) med alla pilliga smådelar i den kroppen så är kemikalier, kokning mm uteslutet då benen blir spröda. 

Sett från utlandet mestadels där dem lägger ner kroppar hos insekter som äter rent. 

Finns det några enkla bra insekter för sånt här som klarar vanligt inomhusklimat? 

64
53
Nickesnoken:
Ja vanliga fluglarver.  Men bered dig på att det kommer lukta. Fluglarver köper du i sportfiskeaffärer, maggots. Sommartid är det effektivt att lägga i myrstackar annars, myror äter rent bra. 

12
1
imox:

Ja fluglarver luktar pyton! 

Hälsade på sambon när han jobbade på en kommuns tungbilverkstad och han lagade en sopbil ????
Den rakade upp hinkvis vet larver!
Det var sommar dessutom!

Blää 
Har lagt ut små skallar i trädgården som test och dem har skatorna gillat att ta ????
ute blir de lite svårkontrollerat med vart alla miniben tar vägen då jag skulle vilja sätta ihop en helkropp..

64
53
Nickesnoken:
Antingen lägger du dem i en plastlåda med hål i locket så flugorna kommer in. Eller så får du lägga kadaver i en tät låda efter att flugorna lagt ägg. Du kan lägga fint sågspån i lådan som suger upp blod och slamsor och det dämpar lukten något.

Medlem i SHF
123
89
Da_wall:
imox skrev:
Ja fluglarver luktar pyton! 

Hälsade på sambon när han jobbade på en kommuns tungbilverkstad och han lagade en sopbil ????
Den rakade upp hinkvis vet larver!
Det var sommar dessutom!

Blää 
Har lagt ut små skallar i trädgården som test och dem har skatorna gillat att ta ????
ute blir de lite svårkontrollerat med vart alla miniben tar vägen då jag skulle vilja sätta ihop en helkropp..

Mjölmaskar bör väl funka ? Alternativ vänta till sommaren ta en låda lägg ner den i lådan borra några hål i locket ! Så kommer bara flugorna åt den .

141
365
Dwarfmonitors:
Fast, det är ju inte alls "vanliga fluglarver" man använder inom taxidermi. 
Främst används larver av "Dermestid beetles", det vill säga familjen Dermestidae, ängrar på svenska. Vet inte vilken art som används dock.

98
203
Eremit3n:
Jag tog hjälp av mjölmask/baggar och dairycowgråsuggor när jag rengjorde benen till min ryggradslampa från ett ungt rådjur. Kokte först av köttet och lät svalna, sedan la jag ner allt i komposten med insekter. Koka inte kaninben, säger bara hur jag gjorde :) Bilden på benen nere till vänster är efter ett par veckor. Till slut käkades även brosket upp, speciellt av gråsuggorna. 1024106_nvgbstykceozqdnkglwq.jpg

14
27
Kaprosuchus:

Dwarfmonitors skrev:
Främst används larver av "Dermestid beetles", det vill säga familjen Dermestidae, ängrar på svenska. Vet inte vilken art som används dock.

Det stämmer, till exempel så har Naturhistoriska Riksmuseet husängrar (Dermestes haemorrhoidalis). Kopierar lite som jag skrev i en annan tråd: Tror knappast det är värt att ta hand om en sån koloni (som också kan lukta rätt mycket) om man inte regelbundet rengör en hel del skelett. De kan orsaka stor skada i ett hem om de råkar ta sig ut, NRM har strikta rutiner för hur kolonin hanteras eftersom det skulle vara förödande om de tog sig in i museets samlingar. Jag tror inte man kan rekommendera dem i det här fallet när det är just "enkla" insekter som efterfrågas.

Maceration kan vara ett bra alternativ till insekter, då använder man bara vatten. Man kan lägga alla små ben i tvättpåsar så tappar man inte bort dem. För att underlätta så kan man dela in allt i separata påsar och markera dem, så slipper man sortera efteråt. Den stora nackdelen med maceration är att det luktar riktigt illa, kanske ännu värre än insektskolonier. Minns inte vad man kallar maceration på svenska, men det finns massor med bra information på engelska, bland annat här: oddarticulations.com/maceration101

För att bleka/rengöra efteråt utan att benen skadas så rekommenderar jag väteperoxid 3%, men du bör läsa på om hur man använder det på rätt vis.

12
1
imox:

Eremit3n skrev:
Jag tog hjälp av mjölmask/baggar och dairycowgråsuggor när jag rengjorde benen till min ryggradslampa från ett ungt rådjur. Kokte först av köttet och lät svalna, sedan la jag ner allt i komposten med insekter. Koka inte kaninben, säger bara hur jag gjorde :) Bilden på benen nere till vänster är efter ett par veckor. Till slut käkades även brosket upp, speciellt av gråsuggorna. 

Kaninbenen är så jäkla poröst, vet ju de eftersom jag äter en del kanin ????

Komposten av djur?
menar du "vanliga" trädgårdskomposten? 

12
1
imox:

Dwarfmonitors skrev:

nä de är just Dermestid, och ja som annan skrivit i tråden är de lite speciellt med en sån koloni. 

så ja kanske får testa mig fram med andra enklare/snällare insekter. 

tänker någon annan måste testat sig fram :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild