Träterrarium till snäckor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
2
ananastjuven:

jag ahr funderat på att bygga ett flervånings terrarium i trä, har just nu 2 sorters snäckor men är himla sugen på fler men har lite begrönsat med utrymme där terrariumen kan stå så där kom jag helt enkelt in på att bygga ett med kanske 2-3 våningar i. har aldrig byggt terrarium förrut bara en bakgrund men min första känsla är att trä är betydligt mycket enklare än glas. men sen e frågan hur det skulle funka att ha just snäckor i et trä terrarium, någon som har erfarenheter att dela med sig av? :) tänkte fram för allt att snäckorna kan ge sig på lite vad som helst i matväg samt att det e ska ju vara väldigt fuktigt i terrariumet så då kanske trät ruttnar eller så. 

ni får gärna dela mer er om erfarenheter eller tips! :D // ananastjuven


74
13
larsson88:

Trä går att använda, men kolla upp nåt som heter dammfolie, brukar finnas på plantskolor.

används för att bygga trädgårdsamatörerna m.m.

du kan klä trälådan med det i botten och ca5-10 com på väggarna.

Stryk hela lådan med båtlack först 1-3 gånger, lägg sen in dammfolien och täta övergången mellan trä och kanten på folien med badrumssilikon så ska det nog hålla väldigt länge :)

 

finns från ca hälften av ett mänskligt hårstrå i tjocklek upp till 1.5 mm.

1.5 mm brukar klara lätta knivhugg


268
19
Iguania:

Fast badumssilikon ska man inte använda, det innehåller antifungicid mot mögel så det är inte attrekomendera i ett terrarium där man har djur. Glassilikon är nog bättre isåfall, fast jag är osäker på om det fastnar på dammfolie...


9
2
ananastjuven:

det går inte att sätta en trälist över kanten då? jobbigt om djuren blir sjukt pga något man använt i bygget :S den nojan slipper jag gärna! 


Medlem i SkHF
279
187
Smilla:

Jag har fyra träterrarier till snäckor, dessa är byggda i formplyscha och alla skarvar är tätade med glassilikon. Funkar utmärkt! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild