Är alla trynsnoksarter giftiga?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

384
18
mr_fan:

Som frågan lyder, är alla trynsnoksarter giftiga/baktandsgift?


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Mig veterligen så är alla arter i familjen Xenodontinae s.k "bakgifttandade".

Eller kanske det heter gifttandsbakade ;-)

en.wikipedia.org/wiki/Xenodontinae

Av alla dessa arter har jag böra hört talas om ett registrerat dödsfall, och det av Philodryas olfersii.

 

Västlig trynsnok är väl den enda arten som odlas riktigt frekvent, men ibland ser man sydamerikanska trynsnokar på mässor (ex Lystrophis/Xenodon pulcher). Ingen av dessa två utgör någon fara för människor.

 


384
18
mr_fan:
Ifall dom biter och man är allergisk, dör man då eller behöver åka till sjukhus? Tänker på Heterodon nasicus

Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:
Det går nog inte att svara på säkert :) det vet man först när olyckan är framme, men är man överkänslig/allergisk så är ett sjukhusbesök nog ingen dum ide. Dör tror jag inte man gör, men observera att jag tror och inte vet :)

238
14
Regnskog:
''ifall dom biter och man är allergisk, dör man då eller behöver åka till sjukhus? Tänker på Heterodon nasicus''

Det beror ju helt på hur allergisk man är, men allergisk eller inte så ska man vara extremt försiktig för ont gör det.

741
681
Binks:
Beroende på vilken giftorm man har så ska man nog veta vad som kan hända vid ett bett.
Vid just H. nasicus så lär de bita en bra bit in för att kunna få in sitt gift, och blir man biten så är de lika bra att åka in innan man får reda på hur man reagerar.

478
592
Rottenroth:
www.reptilescanada.com/showthread.php/41168-Western-Hognose-Bite

Ett bra exempel på Heterodon nasicus bett.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild