Vad tror ni att det är för morph?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
6
Turboplutt:
Hej! 
Har en otroligt vacker liten rackare som jag är nyfiken på vad han kan tänkas ha för morph/morpher. Jag själv är värdelös på att se även med bilder att jämföra med så tänker att någon kunnig kanske kan tänkas ha ett hum.
Givetvis vet jag att det är en albino. 1025346_joxigrvohsidkxvhoemj.jpg1025346_knmrohywwvruqyvaqplk.jpg1025346_prfmchvkodyvrdtokjad.jpg1025346_ztvvidbjffocssbirksd.jpg1025346_kakqisgihgwylplxostm.jpg1025346_ldwfracufvafsukzeopw.jpg

33
4
JaolStreto:
Ormen du visar har morphem Pineapple luxidutti. 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Om du inte har något dokument på ormen där det uttryckligen står morph information etc, så finns det egentligen ingen möjlighet att med säkerhet veta ingredienserna. Gissning och spekulation förblir just gissning och spekulation. 

Har du kontaktuppgifter till säljaren så är min rekommendation att kontakta denne i första hand.

Mvh
Niklas

9
6
Turboplutt:
Det handlar inte om att jag måste veta exakt utan mer att det skulle vara kul att höra vad andra tror och ser. Det är inget annat syfte än det och jag vet att vi har kunniga här som tycker det är kul att spekulera lite. Detta är en akut omplacering som jag tog över från ett inte så bra hem och de har ingen som helst koll på någonting om ormen och så var de livrädda för den här lilla krabbaten då han var "hemskt aggressiv". 

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:
Som Niklas skriver behöver man mer information än det fysiska utseendet för att säkerställa morfer och anlag på ormen. En bra information om man inte har ett uppfödarbevis är att veta vad föräldradjuren bär på för anlag. 
Men även utan uppfödarbevis kanske ni kan få kontaktuppgifter till uppfödaren? Ormen ser väldigt ung ut så uppgifter kanske är enklare att få fram än på ett gammalt djur tänkte jag. 

Den skulle eventuellt kunna innehålla sunglow och-eller någon form av hypo. Men bara stora gissningar som sagt. 

Många morfer nuförtiden har ofta många dolda anlag såkallade hets. Omöjligt att se med bara ögonen utifrån bilder. 

9
6
Turboplutt:
Det var värt ett försök iaf. Hade jag haft någon minsta vetskap om var ormen kommer ifrån mer än från där jag hämtade den så hade jag såklart gått den vägen men det är inte möjligt då jag frågat de flertalet gånger om vart den kommer ifrån osv utan någon framgång så är det en helt död väg. Svaret jag får från förra ägaren på allt, verkligen allt jag frågat om är "vet inte".

5898
4525
Tropfrog:
Sen är väl en rimlig fråga varför vill du veta? Det är ju trots allt bara ett namn och spelar ingen som helst roll för skötseln. Det enda fallet när det är av intresse är om man skall avla.

Kalla du den för pineapple, det kan väl funka?

Mvh
Magnus 

9
6
Turboplutt:
Tropfrog skrev:
Sen är väl en rimlig fråga varför vill du veta? Det är ju trots allt bara ett namn och spelar ingen som helst roll för skötseln. Det enda fallet när det är av intresse är om man skall avla.

Kalla du den för pineapple, det kan väl funka?

Mvh
Magnus 

Rimlig eller inte vet jag inte ...jag har redan skrivit svaret på den frågan 2 gånger så det gör väl inte frågan rimlig på så vis men har du inte alls uppfattat och läst så absolut. Det är som sagt av ren nyfikenhet. Avla är inget jag gjort, gör eller kommer att göra. Som en parentes så är den inte ens könsbestämd heller. Kan man inte bara acceptera min vanliga enkla lilla anledning till varför istället för att själv bilda sig en tro om syftet? 

Jag har ingen som helst kunskap om morpher och hur lätt eller svårt det är att avgöra. Jag har träffat många människor som kunnat titta på en orm och säga vad den har för morpher men av att döma på svaren jag fått här så verkar det ju uppenbarligen vara omöjligt. Med andra ord skulle man rent krasst kunna kalla dessa vad jag trodde var otroligt kunniga personer för ballongförsäljare istället? 

Oavsett så får jag tacka för de svar jag fått hittills.

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Turboplutt skrev:
Det var värt ett försök iaf. Hade jag haft någon minsta vetskap om var ormen kommer ifrån mer än från där jag hämtade den så hade jag såklart gått den vägen men det är inte möjligt då jag frågat de flertalet gånger om vart den kommer ifrån osv utan någon framgång så är det en helt död väg. Svaret jag får från förra ägaren på allt, verkligen allt jag frågat om är "vet inte".

Absolut! Jag köper nyfikenheten. Känner igen den mycket väl själv. Det finns säkert andra vägar att gå. Jag vill minnas att det finns DNA metoder där ägare skickar in sina ormars öms, för att få en utförlig dna eller genetisk rapport. Jag får gräva lite i det. Ber att få återkomma.

Det jag noterade är röda ögon, så någon albinism bör finnas. 

Det är inte omöjligt, men morphsituationen är avsevärt mer omfattande idag än för 10-20 år sedan, då det kanske enbart fanns en handfull. Idag staplas ett flertal morpher på varandra vilket försvårar det hela ytterligare. 

Alternativet är lägga frågan i någon FB-grupp men det brukar sällan sluta bra. 

Mvh
Niklas

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Jag hittade detta gällande genetik och öms för Boa, till ett pågående databasprojekt. 

Oavsett om du inte har planer på avel eller liknande så finns det kanske en möjlighet att du får svar på dina frågor. Om inte så bidrar du till databasen inför framtiden, om du väljer att skicka in din Boas öms.

www.facebook.com/share/p/1NeXLAFCRS/?mibextid=wwXIfr

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild