Klockgrodor... en del funderingar och massor med frågor :-)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

352
269
Animallover_1984:

Hej!

Jag har under flera år (till och från) funderat på att skaffa klockgrodor. Nu har jag bokat en liten Horngroda och jag har redan Afrikanska klogrodor... men Klockgrodorna vill inte släppa taget om mina tankar, hehe. Därför har jag nu lite frågor som jag hoppas på att någon orkar och kan svara på. 

 

1) Hur många är bäst att ha, för att de ska trivas, para sig osv. men inte bråka eller nåt? Vilken könsfördelning ska/bör man helst ha? 

2) Hur stort terrarium behöver dessa grodor (för en ultimat storleksgrupp då...)? Minimum mått (för det är ju aldrig fel med större) för att de ska må bra (inte nödvändingtvis samma som de minimimått L80 säger utan ni kanske tycker större t.e.x.). Hur stort har ni som har dessa grodor? Hur många har ni i det?

3) Hur stora blir de? Läst 5 cm på vissa ställen och 6 cm på andra. Kanske det inte verkar så viktigt... men enligt L80 så är det stor skillnad på vad man ska ha till en 5 cm groda och till en 5,5 cm groda... så det är därför jag undrar.

4) Bästa maten för dom? Kommer ha "odling" av daggmaskar/metmaskar eller dylika maskar samt B.Dubia kackerlackor till framförallt Horngrodan. Kan de äta något av dessa som basföda?

5) Berätta gärna mer om dessa grodor om ni orkar, hur är de att ha som husjur? Aktiva? Låter de högt? Långlivade? osv.

 

Mvh/Animallover_1984

 


293
354
Dynamitella:

1) Hur många är bäst att ha, för att de ska trivas, para sig osv. men inte bråka eller nåt? Vilken könsfördelning ska/bör man helst ha? 

Mellan 3 och 8 vill jag väl säga blir bäst :) Jag hade först 3 och utökade till 6 st. De var lika aktiva men mycket sociala. Se till att ha massor av honor och bara en eller två hanar. De slåss inte, men hanarna är riktigt jobbiga och vill hela tiden krama/para sig med honorna. Honorna ser himla störda ut av det, så ha inte för många hanar.

2) Hur stort terrarium behöver dessa grodor (för en ultimat storleksgrupp då...)? Minimum mått (för det är ju aldrig fel med större) för att de ska må bra (inte nödvändingtvis samma som de minimimått L80 säger utan ni kanske tycker större t.e.x.). Hur stort har ni som har dessa grodor? Hur många har ni i det?

För 3 st tycker jag att 60 liter räcker bra om man inreder på ett bra sätt. Fler behöver nog närmare 100 liter eller större (nu räknar jag i akvarium-mått då det oftast blir vad man väljer. Du kan väl applicera det till ett terrarium som är mellan 60 och 80 cm långt. Bottenytan är viktig. :)

För guds skull, låt inte en enda cm vara öppet i terrariets tak/dörr! De är mästare på att rymma. De puttar upp alla lösa delar med framfötterna och kan tom. klättra på glas ibland trots att de inte ska kunna. Jag förlorade tre stycken som hann torka ihjäl på några timmar när jag var i skolan. Gissa om jag tejpade ihop locket efter det!

3) Hur stora blir de? Läst 5 cm på vissa ställen och 6 cm på andra. Kanske det inte verkar så viktigt... men enligt L80 så är det stor skillnad på vad man ska ha till en 5 cm groda och till en 5,5 cm groda... så det är därför jag undrar.

De blir lite olika stora. Men ca 6 cm blev mina. Räkna alltid till det större måttet :)

4) Bästa maten för dom? Kommer ha "odling" av daggmaskar/metmaskar eller dylika maskar samt B.Dubia kackerlackor till framförallt Horngrodan. Kan de äta något av dessa som basföda?

Det låter jättebra. Både mask och dubia kan de i stort sett leva på. Men husflugor som du råkar få in, en och en annan mjölmask, malar och sånt "random" äter de gärna också! Mina åt precis allt jag erbjöd dem på pincett.

5) Berätta gärna mer om dessa grodor om ni orkar, hur är de att ha som husjur? Aktiva? Låter de högt? Långlivade? osv.

De är mycket aktiva och hoppar gärna runt både i vattnet och på land. Det är viktigt med riktigt land och växter åt dem. Inte rättvist med en flyt-docka bara som de kan sitta på, utan mina gillade att gräva lite och utforska precis varenda millimeter av terrariet. De är rätt högljudda ibland ja. Hanarna låter massvis och skäller som små hundar. Som tur är är de himla söta när de låter, så trots att de väckte mig i sovrummet blev jag inte arg :) Jag som ändå är lättirriterad.

De kan väl leva i 10+ år har jag hört. Det ska inte vara några problem.


Jag avslutar med att bifoga två bilder på mitt terrariums två olika inredningar, som jag sålde tidigare i år då jag bytte inriktning till geckoödlor. Det hugger i hjärtat på mig som jag saknar dem. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Först och främst måste jag säga att jag gillar Dynamitellas bilder skarpt. Riktigt snyggt!

Jag vet inte om jag har så mycket mer att tillägga, jag instämmer med det Dynamitella säger.
Det enda jag kan poängtera är att det kan vara bra med mer än 1 hane om man tänkt att avla, eftersom de stimuleras utav konkurransen.
Jag själv har fler hanar än honor, och det blir därför extremt jobbigt för honorna vid parningssäsong.

Deras beteende skiftar lite beroende på vilken period det är. Under vår och sommar så kommer parningssäsongen igång, och du kommer höra dom kväka konstant både dag och natt. De kommer även vara betydligt mera akvatiska under denna tid. Och sitter ofta i amplexus när de väl har möjlighet.

Jag skulle inreda med ungefär hälften landdel och hälften vattendel.

Ljudmässigt så är de rätt så högljudda, men det är ett mera pipande/skällande ljud än t.ex. korallfingergrodors extremt höga knarrande.

Mask och dubia är helt klart bra foder. Mina har dock haft svårt för att fånga dubia. Man kan även beställa kulturer av husflugor att sätta in i terrariet någon gång ibland. Grodorna blir helvilda när de får jaga dessa.

De kan bli väldigt gamla. En utav mina har jag haft i över 5år, och innan det så var han 15år hos den tidigare ägaren. Grodan är alltså över 20 år gammal!

 

Jag får väl slänga med en bild jag också!



382
36
MariBarita:

1) Håller med ovanstående skrivare, mellan 3-8st är lagom. Ha fler honor än hanar för hanarna kan vara väldigt "på" och det är stressande för honorna.

2) Jag har ett 180-liters till mina 7 grodor och det känns lagom. (till våren får det ett nytt större boende :D )

3) Jag har inte mätt mina *hmm*

4)Den bästa födan för groddjur är mask (metmask,dagmask, kompostmask osv) Jag brukar även köpa vaxmottslarver, ibland små syrsor. Jag köper även maggots i fiskebutiken och låter de utvecklas till flugor (maggotsen i sig själva är för feta)

Man får inte glömma bort att pudra maten med vitaminera-l och kalkpulver

Jag brukar hälla i lite pulver i en plastpåse och ha i lite flugor(spyflugor) och när de hysterisk flyger omkring i påsen så fastnar pulvert på dem

5) De är aktiva i perioder. Just nu är mina lugna men det ändrar sig väl till våren. De låter men det är inget irriterande läte (jag har mina i sovrummet) Det beror nog på hur känslig man är för ljud men de kommer inte att störa nån granne om du är orolig för det.

 


352
269
Animallover_1984:

Tack så jättemycket!

Angående hur de låter så frågade jag mest för att jag skulle ha dom i sovrummet om jag skaffar några och vill ju helst kunna sova :-) Jag har redan en klogrods hane som spelar för sina honor så lite ljud finns redan. Hade hamstrar, möss och råttor en gång i tiden och de gnagde en massa mitt i natten och sprang runt och hade sig... det var något störande ibland men det gick det med... så helst inte att det låter tokhögt hela tiden, men annars borde det gå bra för så lättstörd av ljud anser jag mig inte vara. 

Otroligt fina aqua-terrarier ni har (hade) till era grodor. Mycket bra med inspiration... blev ju inte direkt mindre sugen på att skaffa ett gäng nu... :-)

Mvh/Animallover_1984


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vill man komma ifrån ljudproblemet helt, så går det ju att enbart skaffa honor, eftersom det bara är hanar som kväker.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild