Träterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1662
779
fluffis:

Det är väldigt diffust det där men sedan förra diskussionen om detta så har jag läst bruksanvisningar både på LP reptiles och Ultraterms mattor och de säger samma sak: "trä leder värme väldigt dåligt så placera mattan inuti terrariet". Däremot så får vatten inte komma i kontakt den delen av mattan där sladden sitter. De skriver även om att ha värmemattan fastklistrad på en sida men de undviker att ta upp det här med att ha mattan i bottnen som man vanligtvis har. Flummigt är det :)

Kolla gärna i den här gamla tråden där det diskuteras dimrar bland annat:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=334

Sen har vi den här tråden om liknande ämne:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=865


305
147
HenkePetersson:

sen ska vi ju inte glömma att alla värmemattor har ett bäst före datum, hur konstigt det än låter, dom bör bytas ut med gämna mellanrum. Inte en gång i månaden men vart 5 år eller så, detta minskar risken för elektriska fel som kan leda till brand. Själv har jag aldrig haft en matta som börjat brinna, men jag har sett konsikvenserna av vad en matta som fattar eld i ett terrarium plaserat i ett reptil rum kan göra, då är det en liten summa att lägga vart 5 år för att minska riskerna.

 

Killen jag talar om hade ett 20 tal terrarier i sitt reptilrum när brandkåren kom  var rummet övertänt samt ytterligare 2 rum, total kostnad var ca 200.000 kronor i förstört matrial inkl alla djur som dog och sanering av fuktskador efter kårens släckning, kan säga att om han inte haft en brandvarnare hade både han och familjen troligtvis brunnit inne dom med, för det gick otroligt fort.

Så där är 350 kr lite då och då en enkel försäkring.

Sen finns det ju inga garantier, mattan kan börja brinna efter ett år,lika så kan den hålla i 10-15 år, men en 5 års rotation av nya mattor är att föredra.


26
1
SydpOlof:

En glasskiva monterad ovanpå värmemattan låter som den enklaste lösningen. Fungerar med plexiglas också. Dock mer tyngd i glasskivan vilket iofs kan vara en fördel så att värmemattan ligger på plats.


48
41
Nick:

Jag löste det genom att göra ett hål i botten som jag lade över en 6mm glasskiva. Under den skivan fäste jag sedan värmemattan. Då slipper man att ha mattan inuti och får bra värmespridning. Jag ska lägga upp mer bilder senare under min profil på detta bygge.


1662
779
fluffis:

Gaah, mitt Internet ballade ur igår så jag hann inte skriva klart mitt föregående inlägg.

moniiiz

Mitt tips till en kungspyton som ska ha det lite fuktigt är att skaffa en fukttålig värmematta, tex denna: www.firstreptiles.se/webshop/varme/varmemattor-fukttaliga/9. De kostar lite mer än en vanlig värmematta men det kan det vara värt. Tejpa/fäst fast den ordentligt inuti terrariet och reglera med dimmer (alt. termostat) så att det blir lagom varmt. Glöm sen inte att se till att det finns jordfelsbrytare, precis som jag nämner i en av trådarna jag länkade till. Antingen finns jordfelsbrytare i elcentralen i bostaden (alla nya elcentraler installeras med jordfelsbrytare nuförtiden) eller så kan man ha en separat. Jordfelsbrytarens uppgift är att bryta strömmen så fort något blir knas för att förhindra katastrofer.

Att ha en vanlig värmematta som man täcker/skyddar tex som Nick föreslår är nog heller inte så dumt :)

Att byta ut värmemattorna efter ett visst antal år har jag också funderat på. Undrar vad tillverkarna själva säger om detta?


30
1
moniiiz:

hmm ni har gett mig lite att fundera på nu ... funderar på exoterras "tropiska" mattor kan dom vara bättre att ha under glaskivan kanske.. tror nog det blir en glasskiva över en matta. så långt har jag kommigt men den jag har nu kopplad till en dimmer blir nog för liten.. i och för sig följde det med lysrör som säkert kommer avge värme .. 


48
41
Nick:

Jag har nu lagt upp lite bilder på mitt träterrarie i ett album. Besök min profil för att titta och hoppas att det framgår hur jag lösta det med värmemattan. Ska lägga upp mer bilder sen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild