Kackerlacka = gråssugga

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

33
4
JaolStreto:
Kan man odla kackerlackor på samma sätt som dubia? Det känns möjligt men jag har inte provat

5898
4525
Tropfrog:
Dubia är kackerlackor.

Mvh
Magnus 

33
4
JaolStreto:
Oj förlåt fel ord på fel plats

Kan man odla GRÅSUGGOR* på samma sätt som dubia

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

JaolStreto skrev:
Oj förlåt fel ord på fel plats

Kan man odla GRÅSUGGOR* på samma sätt som dubia

I princip, ja. Har du en koloni gråsuggor i en miljö som är passande så kommer de föröka sig. Observera att det finns en uppsjö olika arter som alla har varirande krav på miljön. Det samma gäller även för fortplantningen. Somliga arter gör det fortare än andra, så välj med omsorg. 

Mvh
Niklas

33
4
JaolStreto:
Jag menar såhär: 

Vilken art skulle funka och vilken skulle gå snabbast?1045108_jgiszltymnuhsozjqkzq.jpg

5898
4525
Tropfrog:
Jag tror inte på att odla gråsuggor i sterila burkar med äggkartonger om det är det du menar. Alldeles för torrt.

Men det går definitivt att odla dubia på organisk botten. Så visst går det odla gråsuggor samma sätt som dubia. Men inte på alla sätt det går att odla dubia.

Mvh
Magnus 

57
51
Nickesnoken:
Gråsuggor måste ha det fuktigt. Lämpliga lättodlade sorter är dairy cows, eller powder blue. Jag odlar mina tillsammans med olika kackerlackor tex Madagaskar väsare. 

61
71
CrossroadReptiles:
Äggkartonger håller ganska länge även om de hålls fuktiga. Gråsuggorna kan äta ungefär samma foder som kackerlackorna. Du kommer dock få mer problem med mögel och dylikt, eftersom det är en fuktig miljö med lägre ventilation än i en back för dubia. En lämplig art skulle väl kunna vara Porcellio cf laevis "dairy cow". Val av art beror väl dock på vilket djur du tänker mata bort gråsuggorna till. Har inte själv provat att odla på detta sätt så jag har ingen aning om det fungerar i praktiken:)

9
5
Pansarfjun:
Jag började med "50" för ett år sen ganska precis och nu är det nog minst 3000 antagligen fler (och jag har inget djur som äter dem). Jag har Powder Orange. Dairy cow är inte att rekommendera ihop med många reptiler/ödlor/grodor/spindlar/etc. De äter mer än gärna proteinrik kost och går på djuren du vill ha kvar i livet. Många med dairy cow ger sina pinkies eller större som de äter upp på under ett dygn eller mindre beroende på storlek på kolonin. Mina powder oranges får fiskmat, frollic, överblivna kyckling/revbensrester, torra löv från krukväxter eller när jag rensat ogräs ute i trädgården, morotsskal och liknande från matlagning och fuktigt multnande trä. Äggkartonger är bra, ger dem lite extra yta att sitta på också, de äter kartongerna men det bör av logiska skäl inte vara deras huvudföda. Sepiaskal, äggskal och dylikt är bra att ha eftersom de typ består av kalcium och de kan ju inte gärna ta upp det ur tomma intet. 

61
71
CrossroadReptiles:
Pansarfjun skrev:
Jag började med "50" för ett år sen ganska precis och nu är det nog minst 3000 antagligen fler (och jag har inget djur som äter dem). Jag har Powder Orange. Dairy cow är inte att rekommendera ihop med många reptiler/ödlor/grodor/spindlar/etc. De äter mer än gärna proteinrik kost och går på djuren du vill ha kvar i livet. Många med dairy cow ger sina pinkies eller större som de äter upp på under ett dygn eller mindre beroende på storlek på kolonin. Mina powder oranges får fiskmat, frollic, överblivna kyckling/revbensrester, torra löv från krukväxter eller när jag rensat ogräs ute i trädgården, morotsskal och liknande från matlagning och fuktigt multnande trä. Äggkartonger är bra, ger dem lite extra yta att sitta på också, de äter kartongerna men det bör av logiska skäl inte vara deras huvudföda. Sepiaskal, äggskal och dylikt är bra att ha eftersom de typ består av kalcium och de kan ju inte gärna ta upp det ur tomma intet. 

Håller med om att "dairy cow" inte alltid är lämpliga att ha tillsammans med mindre djur. Erbjuder dem dock som foder till mina leopardgeckos och använder dem som städare till mina ormar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild