Lågt terrarium tips

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

23
3
Gecko98:

Hej! 

Tänkte påbörja ett nytt projekt men känner mig lite osäker. Jag har alltid haft terrarium byggda på höjden och satsat på höjd förut. Nu har jag en yta på 2.8m långt, 1m djupt men till problemet endast 90cm högt. Då jag mest haft regnskogslevande ödlor förut som levt på höjden vill jag hämta lite inspiration härifrån vad som skulle göra sig bra i ett sådant mått? Känns ju ändå som trevliga mått men höjden gör mig osäker. 

kommer placeras på mitt lilla "koppla av" ställe så vore trevligt med något fascinerande & kul att kolla på. Den låga höjden gör mig även frågande angående ev lampor..? 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Låter som ett riktigt spännande projekt med nästan oändliga möjligheter. 90cm i höjd är ändå tillräckligt för att kunna hitta på en hel del skoj och spännande. Ingår belysning och värmekällor i de 90cm? Hur extravagant kan/vill du göra projektet?

Det finns en rad olika alternativ. Är det ödlor som lockar mest eller är du öppen för annat? (Ormar och groddjur?) Har du preferenser kring dagaktiva/nattaktiva djur?

Längden gör det även möjligt att erbjuda flera skolplatser vilket i sin tur kan möjliggöra en grupp av de mindre arterna, framförallt ödlor. Alternativt en större art med tillgång till stort (förhållandevis) utrymme. 

Återkom med svar på ovan så delar jag gärna mina tankar.

Mvh
Niklas

23
3
Gecko98:

Kul att höra!! Kände med att det finns mycket möjligheter eventuellt. 

tyvärr ingår det belysning och värmekällor de 90cm. 

Svårt att säga men så gott jag kan och har en händig bror. Men vill ju gärna att det ska vara trevligt att se på. 

Nej men allt förutom orm egentligen har jag intresse av. Sambon gillar inte ormar direkt av skräck för att bli biten... dag/natt spelar inte superstor roll men klart trevligare med dagaktiv så det inte blir som en ögonfransgecko tex. :) 

Tusen tack för ditt svar! :) 

5898
4525
Tropfrog:
2,8 kvm!! Min drömödla är Ouroborus cataphractus. Lever i sociala grupper. En så stor yta skulle kunna husera en rejäl grupp. Men det kostar.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Gecko98 skrev:
Kul att höra!! Kände med att det finns mycket möjligheter eventuellt. 

tyvärr ingår det belysning och värmekällor de 90cm. 

Svårt att säga men så gott jag kan och har en händig bror. Men vill ju gärna att det ska vara trevligt att se på. 

Nej men allt förutom orm egentligen har jag intresse av. Sambon gillar inte ormar direkt av skräck för att bli biten... dag/natt spelar inte superstor roll men klart trevligare med dagaktiv så det inte blir som en ögonfransgecko tex. :) 

Tusen tack för ditt svar! :) 

Det var så lite så. Ok, 90cm inklusive all utrustning, bör inte vara några problem alls. Jag ber att få återkomma under morgondagen alt torsdag efter att jag tagit en funderare. Jag har ett flertal idéer och förslag. 

Inga ormar - check!

Mvh
Niklas

23
3
Gecko98:
Ja Magnus de var riktigt vackra ödlor de där!! Dock aldrig sett de till salu i Sverige och väldigt dåligt med info om de? Har du sett de till salu?

23
3
Gecko98:
Tack Niklas! Jag väntar med spänning! 

5898
4525
Tropfrog:
Gecko98 skrev:
Ja Magnus de var riktigt vackra ödlor de där!! Dock aldrig sett de till salu i Sverige och väldigt dåligt med info om de? Har du sett de till salu?

Inte i Sverige. Men dyker upp då och då på annonserna inför hamm. Men som sagt kostar en slant.

Mvh
Magnus 

23
3
Gecko98:
Inga andra idéer på ett sånt mått? :)

8
3
Uroguy1:
Odatria varanerna är roliga och skulle trivas med dem måtten. Det finns ett gäng arter som går att få tag på. Dabbagamer är också intressanta ödlor som bara äter växter och grönt . En grupp med halsband leguaner funkar med. Jag tycker du ska sattsa på någon dagaktiv art! Finns mycket roligt man kan ha i det terrariet
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild