Kp och matvägran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

297
15
shad0w88:

Jag är inne på köpa en kp morph..

Men har läst o hört att kp e kända för matvägra.

Stämmer detta eller det är bara ett fåtal individer? 

Tackar för svar


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Det är individuellt, vissa är jättekrångliga i maten, andra bara lite krångliga :)

Vill du ha en orm som äter bra utan matproblem så skulle jag tipsa om att titta på någon annan pyton-art, finns bättre alternativ än kp helt klart ! Min personliga uppfattning iaf.


297
15
shad0w88:

har haft boa o sånt men aldrig haft problem med maten.

Så e sugen på morelia viridis eller en kp morph om ja hittar ngn häftigt :P 

Läst om att dom e väldigt känsliga om man inte har de som i deras narturliga miljö så matvägrar dom.

 


478
592
Rottenroth:

Vill du ha bra matrespons så kan du ju köra på valfri

Morelia spilota

vill du gå utanför pyton området så kan jag starkt rekomendera valfri Pantherophis obsoletus, jävla soptunnor det där :P


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Alla ormar kan matstrula om du inte har rätt miljö & omgivning till dom, inte bara kungspyton :) finns även flera andra faktorer som spelar in om en orm matvägrar, stress, omgivning osv osv....

Och att hitte en kp-morph är inte det svåraste direkt, på alla mässor vimlar det av dom, även på köp&sälj säljs det väldigt mycket kp.

Jag kan hjälpa dig med andra pytonormar men just kungspyton är inte min hemmaplan, jag tycker dom är alldeles för struliga för att vara ett bra terrariedjur :P


297
15
shad0w88:

på vilket sätt e dom struliga? 

a vet att dom e lätta o hitta men vill ha ngn speciell :P


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

I jämförelse med andra pytonormar så är kungspyton kända för att vara krångliga med maten.

Som Rottenroth skrev skulle också jag tipsa om någon i släktet Morelia spilota, rutpytons.

Varför kungspyton är krångliga med maten kan man väl bara spekulera i men att man avlat fruktanvärt hårt på arten skulle kunna vara en faktor, det låter jag dock vara osagt :)


478
592
Rottenroth:

Det finns massvis med anledningar till varför de kan strula.

För lite gömställen, för kallt, för varmt, för lite fukt, för mycket fukt och säkert en hel drös av anledningar.

Andra orm arter kan ju självklart neka mat också om åvanstående inte följs, men min KP erfarenhet är följande.

Har en hane som har bättre matrespons än de flesta ormar jag sett.

Har en hona som ätit för första gången själv nu på ca 7-8 månader.

De både har varit i samma typ av terrarier, samma värme nivå, samma fukt nivå, samma möjlighet till gömställen, men honan har bara vägrat äta fram tills nu.

 


36
8
mmillann:

Min hane matvägrade i 11 månader (!) och det visar ju på hur svårt de kan va med dom. Dock var det hos förra ägaren (som hade honom och tjejen tillsammans) och det kan ju berott till en viss del på att han var stressad över att inte kunna gömma sig ifrån henne.


Dock vill jag tillägga att när dom bott hos mig, sen i september har bara tjejen vägrat en gång, så som tidigare nämnt är det individuellt och kan oxå gå i perioder och på hur dom mår. Att dom är typ sönderavlade så mkt som dom är är nog en stor faktor. Dels så avlar man på dom finaste exemplaren och struntar oftast i beteende. Sen är det många (om inte över 90 % ) som skär äggen så att dom ska ta ut sig lättare. Då tar man och ger dom svagare ormarna en chans att överleva, fast dom kanske inte hade gjort det egentligen. Dom kan i sin tur få barn och dom blir bara svagare och dåligare...mkt spekulationer om just att skära äggen...men personligen tror jag på att då man ger de svagare en chans att leva försämrar man arten.

Jag hanterar bara mina när det är nödvändigt och förutom det tar jag ut dom en till två gånger i veckan. Men bara om jag ser att dom mår bra såklart.


297
15
shad0w88:

Asså e inte ute efter bra matrespons men vill inte köpa en kp för 3-6000 sen dör den nga mån efter pga matvägring.. drf ja frågar =)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild