Hungrig tigerpytonjuvenil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

218
47
asus:

mitt terra e  40x100x200 H D L så det räcker ett tag till ti min :p

inredningen e rätt simpel fortfarande, e ganska så fantasilös. har bara en stor pinne osv sen lite krukor och plastblomma ungefär :p


59
1
Svenning:

Aha, :) ja jag har precis byggt ett på L= 2m. H= 1m B= 1m :) så de räcker långt det med :)  aha, ja jag med så tänkte höra om du hade några bra tips :) ska köra på en ny sak iallafall som jag inte testat innan, jag kör värme både från toppen och botten i en hörna och sen har jag bara ett lysrör som är 1.60 långt :) det är bara så jag får alltid minst 23-24 grader i terrariet och sen den hörnan sätter jag en värmelampa i rött med ca 75-100W och en stor Värmematta under så där kommer den ligga gött ;D gillar din med att bada? Varje morgon ligger min i badet och rätt skönt, han gör sina behov i vattnet så rätt lätt och byta :) 


82
16
Bremnes:

Som asus skrev, så mata en gång i veckan med ett större byte. Då slipper du en överviktig orm. Den kommer inte växa som ett monster i heller. Mina tigrar har fått en råtta var tionde dag och de är födda -12 och är mellan 150-200 cm och lagom kraftiga. 

Var lite vaksamm på att den ligger i vattenskålen så ofta. Kan betyda att det antingen är för varmt i burken eller att den har något skadedjur, så som kvalster eller liknande, på sig. Behöver inte vara så, men håll ögonen öppna och kolla temperaturen ordentligt i burken. 

Lycka till! :)

 


59
1
Svenning:

Ja jag ska nog köra på det istället, ska se om jag kan mata med en mellan råtta, borde klara av det :)  aha, ja värmen är nog inte problemet, har termometrar i terrariet i varma sidan och i kalla sidan så att säga, varma 32 grader och "kalla" 24 grader. Ska ta och kolla upp det du sa, förhoppningsvis är det nog inga problem men ska kolla tex vid ögonen så det inte är kvalster eller liknande. Tack för svar :) 

Måste bara påpeka också, att det var fina ormar du låg inne med! Såg även att du har nätpyton, är det något att satsa på? Hört dom har lite hot temperament? Jag är nämligen sugen på en nätpyton eller så vill jag ha en till tiger fast en albino :) är helt såld på tigrar :)! 


82
16
Bremnes:

Bra du har koll på tempen! Var inte meningen att skrämma dig med kvalstervarningar ;) Han kan även vara en badglad tiger ;) Men de brukar inte vara så väldigt glada för att ligga länge i vattnet. Men det är nog inga problem ska du se. 

Tack för att du gillade mina djur! :) Nät är väldigt roliga att jobba med. Har lite mer karaktär på något sätt än vad tigrar har. Tigrar är oftast ganska lugna när man måste hantera dem och biter sällan. Väser ju mest i terrariet. 

Men nät har lite mer humörsvängningar. Ena dagen så hinner jag bara gå fram till terrariet innan han hugger mot mig. Men nästa dag så kan jag utan problem stoppa in handen och plocka upp honom utan att han bryr sig. Men det är självklart väldigt individuellt. Men jag skulle nog vilka påstå att när det kommer till juveniler så är näten lite mer bitska. Som vuxna är de lite mer aktiva än tigrar. Jag älskar dem båda så jag kan inte säga vilken jag tycker bäst om! Det roliga med näten är ju att det finns så grymt många färg- och mönstervarianter på dem. 

Men man får inte glömma att de blir stora och är oftast lite svårare att hantera än tigrar, då näten gärna slingrar sig mer. 

Men om du senare skulle vara sugen på nät och känner att du kan ge den utrymmet som behövs så rekommenderar jag dem skarpt! :)


59
1
Svenning:

Nädå det är lugnt :) inget kvalster på honom iallafall :) ja precis de kan ju vara så, man kan aldrig riktigt veta. 

Aha, dom är lite mer outförsägbara :) men ändå inte på ett elakt sätt så att säga, det ska ju faktiskt vara lite go i dom :) 

Ja platsen är väl den jobbigaste just nu, då min tigers terrarie  tog en grymt stor plats, men så har man ju sina idéer som kläcks när man vill ha något ;) så funderar på bygga ett exakt likadant och ha uppe på det andra och bygga dom i en ram så att säga. Och då är det nät eller albino tiger som ska in :) vet du något om dvärgnät?  Storlek, och lite i hur dom är i sättet?


82
16
Bremnes:

ja platsen brukar vara problemet. Jag tänkte själv investera i några Herptek detta året. Jag har ganska gott om plats i garaget där jag har mina djur. 

Det finns olika varianter av dvärgarna. Det finns "vanliga" dvärgar som blir runt tre meter. Sen har du superdvärgar som inte blir större än 150-200 cm. Detta beror på lokalitet. En del av dvärgarna har lite temperament. Men det är också individuellt. Om jag skulle skaffat en dvärg så hade jag nog satsat på en genetic stripe, då dessa kommer ifrån dvärglokaliteter. Grymt snygga!! 

Nackdelen är att dvärgarna kostar ganska mycket.... Finns inte heller allt för många i Sverige. Men man kan boka djur från Bob Clark i USA, så tar han med dem till Hamm eller Houten för upphämtning. Så jag fick tag l min purple tiger. 

Finns säker andra på mässorna i Europa som säljer dvärgar. Har dålig koll på det. 


59
1
Svenning:

Ja det är ju det, och man vill ju ormens bästa så man överdriver gärna lite med storlek på terrariet också :) 

Aha okej, ja för om jag inte minns helt fel så han som födde upp min tiger han hade väl fått på sin dvärgnät nu också så ska ta mig en titt hur det ser ut och om det ens var en dvärgnät, kommer nämligen inte ihåg exakt. 

Aha okej, är de någon hemsida man kan kolla på som han har? Och du vet ingen som föder upp eller har någon albino tiger till salu? Alltså helst juvenil så man verkligen kan lära känna ormen genom åren, om inte juvenil så absolut max 2m lång. 

Jag hoppar väldigt mycket med tankarna om det blir nät eller albino tiger, hade varit skoj med båda, visst jag har ju redan tiger men nya morpher är alltid fint :) 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Boa och pytonormar smälter ett byte i taget så det är mer naturligt & i min mening också bättre att ge ett stort byte men något mer sällan :)

Tigerpyton blir som du redan vet väldigt stor och VÄLDIGT kraftiga, så med tiden kommer du behöva ha tillgång till stora foderdjur, större kaniner, griskultingar och tuppar brukar vara populärt.

Jag tycker du ska börja ge din tigerpyton råttor istället för möss och kycklingar, mer mat på råttor dessutom kommer den inom några veckor vara för stor för det den äter nu :P

Snygg tiger hade du, normalfärgade är absolut snyggast!


59
1
Svenning:

Ja jag får köpa mig mellan råttor :) den ska kunna klara det. Haha ja dom blir ju det oc. Snabbt går det. Ja jag har redan nu börjat kolla med lite personer angående större foder :) 

Tack :) jag kan inget mer än hålla med om täckningen :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild