Sköldpadda och katt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

10
0
Ivanhoe:

Hej,

 

Jag går i funderingar på att skaffa sköldpadda. Lutar åt en Reeves kärrsköldpadda eftersom dom inte blir så stora.

 

Men jag har redan 2 katter i min lägenhet, och jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha katt och sköldpadda i samma hushåll? Har läst lite här och där på internet att det inte bör vara några problem, men lika bra att fråga här med.

 

Tänker skaffa mig ett akvarium som katterna inte kommer åt att nå in i men är lite fundersam över om det finns risk att katterna stressar sköldpaddorna?


424
32
samthe0ne:

Nu är jag ingen expert, men jag kan tänka mig att det i värsta fall blir en "vanlig" rovdjur/bytesdjur relation, att sköldpaddorna drar in sig i skalen när katterna är i närheten, och att katterna försöker bryta sig in i skalen när du inte är närvarande. 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Nu säger ju Ivanhoe att katterna inte kommer kunna åt sköldpaddorna, så att katterna kommer försöka ta sig in i skalet på sköldpaddorna kommer ju inte inträffa.

Jag tror inte det kommer vara några större problem. Katterna kanske inte ens kommer reagera på att det finns någon sköldpadda i akvariet, och om de gör det så kommer de förmodligen tröttna efter ett tag.

Sköldpaddan tror jag inte kommer reagera på att katterna finns i närheten överhuvudtaget.

 


593
551
Redfoot:

Problem är till för att övervinnas och det tror jag att du kan om du gör rätt. Eftersom det rör sig om en vattensköldpadda så förutsätter jag att du använder dig av ett akvarium. 

Här kan problemet uppstå genom att uvljus inte passerar glas så att under den lampan får du inte ha täckglas och där kan katterna få fatt i sköldpaddan. Annat att tänka på är att katter gärna ligger där det är varmt och då kan dom flytta ex en värmelampa så att den faller i golvet.

 


424
32
samthe0ne:

Anders: försökte tänka mig värsta möjliga scenariot


10
0
Ivanhoe:

Angående UV-ljuset så tänkte jag att man kunde skära ut ett hål i glaset över landdelen och sätta för hålet med något slags nät, det bör väl kunna funka?


593
551
Redfoot:

Absolut, bara du fäster armaturen så att den inte ligger lös över hålet.


197
14
SibiriskTiger:

En smidigt lösning på UV-lampeproblemet är att skaffa ett akvarium med inbyggda lysrör som sitter i ett heltäckande lock :) Finns massor med sådana akvarium. Där kan man sen borra två små hål där lampan ska sitta och hänga upp sockeln med ståltråd som man lindar runt sockeln (inte runt lampan) och sedan drar ändarna på ståltråden upp inifrån genom ett varisitt hål och surrar fast uppepå. Hoppas du förstod hur jag menade! Haha! Denna metod använder jag själv i min hemmabyggda akvarietopp och har gjort så i de senaste sköldpaddsakvarier jag har haft genom åren :) Det är ju också en bra lösning på kattproblemet :)

Sen, om jag får komma med ett förslag, så skulle jag rekommendera en Falsk kartsköldpadda (Graptemys p. pseudogeographica). Det finns ett faktablad här på sidan du kan läsa om Falsk kartsköldpadda om du vill :) Reeves kartsköldpaddor kan bli ganska stora om man har otur :)


10
0
Ivanhoe:

Du menar att lampan hänger innanför glastaket? Kan du kanske visa med en bild? Lät väldigt smidigt om jag förstår dig rätt.

 

Falsk kartsköldpadda är helt klart ett intressant alternativ. Blir det reeve's så blir det hanar, honorna blir för stora känns det som.

Tänkte dra ner till djuraffären på orten i veckan och höra lite vad han kan ta hem :)


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Ett litet tips Ivanhoe, försök köpa av en privat uppfödare eller något liknande, undvik att zoo-butiken ska ta hem djur :) säger jag som jobbat i zoo-butik, i nästan dom flesta fall får du "bättre" djur av en privatperson!

Självklart kan din lokala zoo-handlare ha kontakter i hobbyn och på så vis hjälpa dig, det kan du fråga men jag skulle avråda dig från att köpa en sköldpadda från deras grossister. Lycka till :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild