"Pacman"/Horngroda... lite frågor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

352
269
Animallover_1984:

Hej!

Jag har efter mycket velande fram och tillbaka äntligen bestämt mig för att en "pacman" ska få flytta in och jag är jätteglad över det beslutet... det ska bli sååå kul, de är så underbart söta :-)

 

Men... det har uppstått lite funderingar...

1) Resa bort - Grodvakt:

Om jag någon gång (händer verkligen inte ofta) ska åka bort en lite längre tid och måste lämna grodan hemma med familjen (som tycker insekter som de kackerlackor jag planerar att mata hen med är ännu äckligare än vad jag tycker, hehe)... kan de då (alltså i "nödfall") mata med typ frystorkade insekter eller på burk eller nåt sånt?

Ska köpa Jättelandsnäckor också... kan man mata grodan med deras ägg/ungar?

Har även sett att det finns något slags torrfoder (från Zoomed) speciellt för just horngrodor... men det kanske inte finns i Sverige och det är kanske inte är bra för dom... eller?  Länk till info på youtube: www.youtube.com/watch?v=PubVTk2PP1w

 

2) B.Dubia kackerlackor:

Hur många behövs för att få igång en bra "odling" ganska fort?

Hur stor "låda" behövs (sett att många har någon typ av plastlåda/box) och hur ordnar man lättast med ventilationen?

Funderar på att eventuellt ha de i förrådet (p.g.a. äckelfaktorn med dom inomhus...) men det är ganska svalt där så det lär behövas någon typ av värme. Vad är bäst lampa eller matta? Hur fungerar värme och plastlåda... smältrisk?

Bästa fodret för de så att de mår bra och blir nyttiga för grodan?

Vätska... måste man köpa kristaller eller fungerar typ ett fat med typ. hushållspapper i så att de inte drunknar i det lilla vatten man har i där? Varför föredrar ni/varför föredrar ni inte kristallerna?

 

Tack på förhand :-)

 

Mvh/Animallover_1984

 

 


316
283
panterophis:

Hej!

Jag svarar väl på det jag kan, kackerlackor, jag kör alla mina arter i biltemas 70 L plastbackar på hjul, de saknar lock men B dubia kan inte klättra ur så det är inga problem.

Kackerlackor gillar värme så en värmematta ska finnas på sidan av backen så att du kan hålla just under 30 grader, att plasten smälter är inget du behöver oroa dig för då de tål temperaturer över 100 grader.

Jag har inrett mina backar med havregryn och kycklingfoder som substrat så äter dem av det sen har jag äggkartong som gömställen. Jag ger dem apelsin för att de ska få i sig vätska.


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

1) Daggmask brukar de flesta ha lättare för än t.ex. kackerlackor, det är nyttig och bra mat som din familj kanske skulle kunna mata med?

2) B. dubia växer ganska långsamt, jag tycker det är enklast att köpa en ordentlig fungerande odling med några hundra individer av blandad storlek från början. Börjar du med t.ex. ett fåtal vuxna så är det många månader bort innan du har en odling som det är tillräcklig fart på för att kunna mata med.

Jag håller dem ungefär som panterophis beskriver, men brukar använda (ekologiska) morötter istället för apelsin för vätskan, mer än så krävs inte. Jag skulle heller aldrig ha B. dubia i en behållare utan lock, de är inte duktiga på att flyga men hanarna kan hoppa/glida en bra bit faktiskt, när jag odlade B. dubia som mest kunde de vissa nätter hoppa omkring som om man poppade popcorn inne i lådan. Väldigt dålig kvalitet men jag hittade den här videon som visar hur det kan se ut:

 


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Tack så mycket för svar :-) Mycket bra information från båda och oj... va de hoppade kackerlackorna i filmen. Lock är ett måste här för "äckelskydd" och så att inte ena hunden hoppar i och har fest, hon äter alla flugor, tvestjärtar etc. hon hittar, så lär väl tänka "Jippie Godis" annars :-)

Ja... daggmaskar kanske kan fungera, jag har tänkt mata med det också så det kommer ju finnas hemma i alla fall. Fast min familj gillar ju inte precis maskar heller... 

Mvh/Animallover_1984


356
177
krypet:

Jag tror du måste ha stora ventilationsöppningar om du inte ska få problem med fukt och mögel. Jag brukar köpa aluminiumnät för bilreparationer, ta upp ett hål i plasten och sedan smälta fast nätet med lödkolv. Förr gjorde jag hål med borrmaskin + sekatör eller plåtsax. Numera har jag ett multiverktyg typ Dremel, fast av annat fabrikat, och tar upp hål med den. Det fungerar perfekt. Aluminiumnät är mjuka nog att kunna klippas med sax och leder värme bra så de är enkla att smälta fast. De rostar inte.


352
269
Animallover_1984:

Hej!

Ok, mycket ventilation -  ska försöka ordna med det då. 

Några frågor om maskar... kan man få tag i det någonstans nu så här under vintern? Tänkte så man kan variera käket för grodan.

Vilken typ av mask är bäst? Jag tänkte ju först på vanliga daggmaskar (sånna som man kan hitta ute) men sedan har jag läst att en del ger så kallad metmask - är det samma art eller någon skillnad på dom? Vilken är bäst ur näringssynpunkt och vilken är mest lättodlad (tänkte så att de inte har massa parasiter eller så samt så man kan ha mat året om)? 

Mvh/Animallover_1984


343
119
Salig:

Hurvida näringen är densamma vet jag inte, men metmask från maskfarmer är inte samma art som daggmaskar. Vad gäller parasiter lär "vildfångade" daggmaskar ha mycket mer, jag vet inte vad gäller odlad metmask dock.


352
269
Animallover_1984:

Hej och tack för snabbt svar!

Ok, så det är inte samma sak då, då vet jag det i alla fall. 

Ja, det var så jag tänkte att "vilda" maskar riskerar att ha parasiter, det var därför jag tänkte om man kan odla. 

Mvh/Animallover_1984


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Det finns en mängd olika maskarter och vad man får när man köper mask är det inte alltid man vet säkert. Den vanligaste arten som säljs som metmask är Dendrobaena veneta/Eisenia hortensis (samma art), brukar vara omtyckt men är lite svår att odla själv då den kräver låga temperaturer. På fiskebutiker och liknande kan du köpa mask även vintertid. Enklast att odla själv är Eisenia fetida, som går bra i högre temperaturer, men det är många djur som inte äter den.


352
269
Animallover_1984:

Hej och tack för ditt svar!

Ok, men metmask skulle det kunna gå att odla i ett förråd (det är svalt där men plusgrader såklart) alternativt utomhus (beroende på årstid då alltså)?

Är de bra ur näringssynpunkt?

Vad brukar de kosta ungefär? Vet någon en butik i Stockholm som säljer maskar?

Mvh/Animallover_1984

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild