Hej!
Jag har efter mycket velande fram och tillbaka äntligen bestämt mig för att en "pacman" ska få flytta in och jag är jätteglad över det beslutet... det ska bli sååå kul, de är så underbart söta :-)
Men... det har uppstått lite funderingar...
1) Resa bort - Grodvakt:
Om jag någon gång (händer verkligen inte ofta) ska åka bort en lite längre tid och måste lämna grodan hemma med familjen (som tycker insekter som de kackerlackor jag planerar att mata hen med är ännu äckligare än vad jag tycker, hehe)... kan de då (alltså i "nödfall") mata med typ frystorkade insekter eller på burk eller nåt sånt?
Ska köpa Jättelandsnäckor också... kan man mata grodan med deras ägg/ungar?
Har även sett att det finns något slags torrfoder (från Zoomed) speciellt för just horngrodor... men det kanske inte finns i Sverige och det är kanske inte är bra för dom... eller? Länk till info på youtube: www.youtube.com/watch?v=PubVTk2PP1w
2) B.Dubia kackerlackor:
Hur många behövs för att få igång en bra "odling" ganska fort?
Hur stor "låda" behövs (sett att många har någon typ av plastlåda/box) och hur ordnar man lättast med ventilationen?
Funderar på att eventuellt ha de i förrådet (p.g.a. äckelfaktorn med dom inomhus...) men det är ganska svalt där så det lär behövas någon typ av värme. Vad är bäst lampa eller matta? Hur fungerar värme och plastlåda... smältrisk?
Bästa fodret för de så att de mår bra och blir nyttiga för grodan?
Vätska... måste man köpa kristaller eller fungerar typ ett fat med typ. hushållspapper i så att de inte drunknar i det lilla vatten man har i där? Varför föredrar ni/varför föredrar ni inte kristallerna?
Tack på förhand :-)
Mvh/Animallover_1984