Dåligt ''samvete''

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

340
91
Copa:

Seriöst Temla  du kan ju inte vara allvarlig med ditt svar ? 


1275
1724
Falk:

Vildfångade djur olagliga? Regeln gäller då inte leddjur och hur reglementet ser ut på reptilsidan vet jag inte men det är ju bra att kika på vad imazo säljer där det mesta är farmat eller vildfångat.


1229
464
leedragon:

ja du falk så vitt jag  vet så är vildfångat olagligt, va står på jordverkens hemsida?


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Tvärtom för mig, jag skulle få dåligt samvete om jag hade mina ormar ute mycket utanför terrariet, då gör man dom en enorm otjänst då dom tvingas vara i ett klimat som dom inte mår bra av att vistas i. Får man dåligt samvete av att äga reptiler då kanske man ska kolla på ett annat djur? :)

Visst kan ormar säkert vara nyfikna, men det räcker inte för att jag skulle låta dom slingra runt i fel miljö :) bättre dom får vara i ett terrarium som är inrett efter artens behov, min personliga åsikt.

 


273
3
117:

leedragon - håller med dig, sen gillar han och gå in i trånga områden så att det är svårt att få ut honom igen haha :) fast jag låter honom bara vandra i mitt rum eller vardagsrummet under upskit så att han inte skadar sig.

Mr_B - nej tror inte att ormen upplever stress och den har inga sjukdomar, problemet med att släppa lös den i rummet är att den mer än gärna av naturig istink gärna tränger in sig i trånga områden där den är svår att komma åt. Om det är lös under uppsikt får man flytta på den hela tiden eftersom den gärna går under garderaben och svår att komma åt :/.

chlamydosaurus - känner absolut ingen stress att ta ut den eftersom jag har haft den i ca 5 år och den är väldigt handtam och snäll, men problemet just nu är att den letar efter mat nu men när den får man vill den inte äta, beror kanske på att det är vinter period nu haha. Nä men det var ett bra förslag jag ska ta ut den oftare då kanske den blir lungnare :)

Jonas_ - hahaha nää men min orm vill ut och utforska antar att han är en utforskare och känns som om jag håller honom tillbaka lite, Jag har dekoretrat som det ska se ut och temperaturen är rätt och den har tillgång till allt den behöver men det vill ha mer. Den kanske gillar slingra runt i rummet ;)

Mvh


1662
779
fluffis:

Jag är inte dåligt samvete. Kanske är jag avtrubbad, kanske inte. Behoven som du pratar om BossNumber1, det är ju precis det som vi försöker tillgodose i terrarierna. Det är det som hela hobbyn går ut på anser jag. För 15 år sen, när jag inte visste bättre, hade jag min orm (hade bara en på den tiden) ute en hel del. Ormen mår bra fortfarande men hade jag vetat vad jag vet idag med all forskning som finns så hade jag aldrig kunnat ta ut min orm utanför terrariet utan att få dåligt samvete. Idag är mina ormar utanför sina terrarier i princip enbart när de ska äta och kanske vid några enstaka fotosessioner per år. Jag tror att en möjlig förklaring till att ormarna vill kolla vad som finns utanför terrariet beror på ren överlevnadsinstinkt. Visserligen har de reptilhjärna men det har bevisats att ormar i det vilda faktiskt hittar tillbaka till samma dvalningshåla år efter år och därmed är bra på att hitta. Vet de inte var man kan fly eller gömma sig så är de ett mycket lätt byte för rovdjur (inte alla förstås men många).


478
592
Rottenroth:

Måste säga att jag har inte dåligt samvete av det!

Sen hade jag personligen inte tagit djur ifrån det vilda, jag vill köpa CB enbart.

MEN man ska inte glömma att varenda djur vi alla har här kommer från det vilda om man tittar ursprungsmässigt.

Dem dök ju inte upp med en bunte terrarier och voala så hade alla djur hemma så jag är inte emot WC men jag tycker man kan låta ormar som det är ont av vara och fixa CB istället.

Finns det i gott bestånd är jag inte emot WC men jag skulle själv inte köpa/plocka det.


278
122
Snakedude69:

I think its a great Question, somthing i think about everyday.  I like animals... but in the same aspect the pet trade is part of the problem.  its somthing that needs to be discussed in a positive way,  not negitive, to try to give the animals the best  we can give them.


 Great question!  a very deep and important one!

 

 


5
6
Embreus:

Jag håller helt med ovanstående talare! Detta är en jättebra fråga.. Kul att du tar upp den på ett forum. Det är ju en fråga som handlar om värderingar och vår syn på människor (och våra behov av att syssla med husdjur) samt djur (hur fungerar djur och vad mår de bra av).

Jag hade ormar under 8 år, under den tiden skapade jag min bild av hur ormar fungerar och vad de mår bra av och de viktigaste poänger jag kom fram till var; 1/ ett terrarium med ett klimat som är så likt ormens naturliga klimat som möjligt samt 2/ att ormen ges möjlighet till ett så naturligt liv som möjligt (klättra/gräva/bada men framförallt göma sig och vara ifred från människor).

Nu var det ungefär tre år sedan jag hade ormar och jag har istället kunnat ägna mig åt andra saker, som att resa runt i regnskog mm. och leta ormar i deras naturliga miljöer! Det har varit givande för mig och två lärdomar jag dragit av den erfarenheten är; 1/ en ökad förståelse för reptilernas naturliga miljöer, en bild som är svår att skapa sig på samma sätt hemma från Sverige och 2/ ormarnas naturliga miljöer kan i många fall vara hotade av olika typer av miljöförstörelse och exploatering (skövling av skog mm.).

Så vad är min syn på att ha ormar i terrarium? Ja de hör såklart inte hemma i terrarium men å andra sidan förstör människor deras hemmiljö också, en utveckling som troligtvis kommer fortsätta! Till det ska tilläggas att ormar är relativt simpla varelser och såvitt jag vet har de inga som helst behov av att utforska utsidan av terrariet.. Eller av andra ormar (förutom för fortplantning) eller människors närvaro. Alltså tror jag att ormar under rätt förutsättningar kan må allderles utmärkt i ett terrarium! Så fortsätt med gott samvete i denna hobby och fortsätt fråga och fundera så kommer du lära dig mer! ;)

MVH
Johan Embréus


64
41
Hymenopus:

Jag har landsköldpaddor och grodor, vilket är djur som tycker om att kunna röra sig över stora ytor. Särskilt sköldpaddorna är förtjusta i att gå långa sträckor och upptäcka nya platser - vilket inte går att ge möjlighet till i en innebur. Lyckligtvis kan de vara i en stor utehage på sommaren, men det känns ändå som att de hade kunnat ha det bättre i naturen. Likaså med grodorna så hade jag nog hellre velat att de kunde hoppa och klättra fritt i den oändliga vegitationen i det vilda och jaga alla möjliga sorters kryp istället för att sitta i sitt terrarium och få en kackerlacka om dagen (de får annat också men det kommer ju inte i närheten av variationen i naturen).

Mina djur har inte upplevt annat än fångenskap så jag tror att de är ganska nöjda, men jag är själv lite kluven till att förhindra djur att leva i deras naturliga habitat för att hålla dem i terrarium. Kan man skapa en bra miljö och bra förutsättningar så kan djuren må bra, men samtidigt hade de kunnat må mycket bättre i det fria.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild