Spindeln matvägrar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

105
10
Aichan:
Hej! För ett par veckor sedan så fick jag hem en lite äldre G. Rosea hona som omplacering, åldern är väl kanske 6-8år. Jag har ett stort problem med att få henne att äta, hon vägrar att äta. Förra hemmet hade även de svårt att få henne att äta enligt de. Jag vet att rosea är kända för det och jag har haft liknande problem med mina gamla också som jag hade förr men känns som att det är något annat nu med denna. Jag vet inte hur lång tid det har gått sen hon åt sist, men var nog väldigt länge sedan då hon är så smal och jag tycker att hon har blivit lite svagare med.
Jag har gett syrsor (som den tydligen endast åt i förra hemmet), jag har även erbjudit kackerlackor i olika storlekar, zoophobas & mjölmaskar. Jag har mosat olika insekter (ibland med lite vatten), halv mosat så de har halvt levt och rört sig, klämt ut lite vätska ut foderinsekterna, gett levande med uppsikt mm, men inget funkar! ????

Jag har dock börjat funderat om hon ens har huggtänder då jag tycker inte se några huggtänder (inte kollat allt för noga ännu)... Eller om det kan vara något annat?
Jag vet inte när hon ömsade sist, då jag började tänka lite på min sling (av en annan art) jag hade tidigare som fick missbildade tänder efter öms.

Vad mer kan man försöka att göra? Hon är verkligen en underbar individ.

Hon bodde när hon kom hem till oss i en mindre petbox, enligt förra ägaren så blev hon stressad och aggressiv tror jag det var i ett större boende. Hon fick en lite större petbox när hon kom hem till oss för att just ge henne större men inte fullt stor just pga hon är dålig på att äta och för att hålla koll på henne då hon är inte i en vidare bra skick. Men kommer att testa kanske en större terrarium sen när jag fått hem en också. Förstås lät vi henne och den andra spindeln som vi fick hem från samma hem vara den första tiden.

Men ja, hon är lite väl svår att få äta och jag känner att jag har fastnat lite. ???? Jag vet hur de kan vara, men jag är lite extra bekymrad för henne. ???? Sarah som ena dottern döpte henne till. ???? 

1002345_wllwncynuuvzsbducjsa.jpg
1002345_fhxsbakbkxhxjffeaeot.jpg
1002345_bmacvhwqerjgknfqsfdo.jpg

1002345_vopcfjpbhuaelrrdroee.jpg1002345_edycqcwxuibidygvinlu.jpg

892
492
Johnexotics:
Se till att hon har vatten sen vänta med matningen testa om några veckor. Fågelspindlar kan gå utan mat länge min föra rosea åt inte på 6 månader vid ett tillfälle. 

77
51
Tonyikalmar:
Den här årstiden påverkade många av mina fågelspindlar, de intresserade sig inte för mat förren framåt våren igen. 

Medlem i SHF
4080
5139
Jonas_:
Dom G.rosea jag haft har alltid hållt upp med maten under årets mörkare månader. Vissa av dom åt endast ett par ggr per år, men levde ändå många år. Så det ligger i artens natur att äta periodvis under året. När man läser om artens beteende kring mat i fångenskap säger många samma sak. 

Eftersom spindeln är 6-8 år så äter den antagligen när den behöver annars hade den inte sett ut som den gör : ) 

20
15
Aelic:
Inte ohört att denna art har gått upp mot ett år i vissa fall av matvägran så skulle inte tänka något extra över det, see till att det finns vatten och fortsätt med samma schema du haft innan och prov mata.
Lättaste är något som inte gräver ner sig så du kan lätt plocka ut den när spindeln inte visar något intresse. 

Antar den har ett eller fler gömställen att dra sig undan i när den känner för det så den inte känner sig utsatt som skulle kunna stressa den.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild