Inredning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

142
5
JulefridHosOnkel:

Vet inte om den här tråden hör hemma här, men ger det ett försök... 

I youtubeklippet som jag länkade ser ni 2st palmhuggisar sittandes på något som ser ut som grenar. Detta ser konstgjort ut, och jag har för mig att jag även läst någonstans att man gör sådana "grenar" själv. Så jag undrar om det finns någon som vet hur man bär sig åt för att göra det där själv? Vad behöver man för delar? Kostnad? Osv... Att hämta grenar i skogen funkar ju, men det är rätt tröttsamt att flytta djuren fram och tillbaka för att grenarna till och från börjar mögla och behöver bytas. Tack på förhand! //MVH


379
399
Mr_B:

www.epiweb.se/support.htm där har du lite info om hur du går tillväga för o göra egna grenar, vet inte om det var det du var ute efter spiggen?


101
24
ploa:

Jag har för mig att jag läst om det på gamla reptinet, och då tog dom kulokabel (utanpåliggande kabel med ett innehölje av aluninium) som de tvinnade ihop några stycken, sedan lade de silikon på den med någon typ av xaxim utanpå det....har jag för mig :)

Hoppas det var till någon nytta


46
2
Jogga:

Här är en tråd från ett forum hur man gör egna lianer med. 

www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=3082619


230
22
Nooon:

Så här gjorde någon annan:
venomland.forumotions.net/t6675-in-work-my-new-terra-for-bothriechis-schlegelii

Man har bytt fönster hos mig... och en dag hade fönsterbytarna med sig en låda med skumplast-rör att isolera med. De var ihåliga och mjuka och böjliga och fanns i olika dimensioner. Vips fick jag ju idén att de ursprungligen måste vara gjorda för terrarier och akvarier! ;) Man skulle kunna fixa utsidan med lämpligt "kladd" och "smul" och gömma ståltråd, kablar och/eller slangar inuti. Jag vet inte vad skumplaströren heter... men det måste ju gå att ta reda på.
En tanke - om man har ormar och större ödlor... det måste väl måste vara slitstarka lianer/grenar? Då är kanske inte skumplast-material tillräckligt hållbart? Inte plaströr heller (som används i exemplet jag länkat till)... om inte "kladdet" fäster väldigt hårt på plasten. Annars skavs det väl av småningom?
Någonstans har jag sett någon som använde rep av olika dimensioner och satte "kladd" och "smul" på. Det måste ju bli tillräckligt hållbart...väl? ...men inte så formbart förstås om man inte gör något åt det.


46
2
Jogga:

Nooon -  kan det vara foglist du menar med skumplast-rör

www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/isolering/ovrig-isolering/foglist-p129116

 

 


142
5
JulefridHosOnkel:

Mycket bra info. Tack så mycket för alla bra svar!


230
22
Nooon:

Jogga: Jaha, se där! Jag visste väl att om jag skriver om det här så finns det någon som har koll och vet vad det är! Tack :) ...och polyeten är det! - samma som liggunderlag som massor med folk har i akvarier utan att firrarna dör. Nice! Framöver, vid tillfälle, kommer jag att hitta på ett projekt och tillverka lianer och grenar och nu vet jag vad det heter... det jag ska söka efter!

Spiggen: Väntar nyfiket på resultatet. Rapportera! :)


142
5
JulefridHosOnkel:

Fann även detta för dom lata! :) 

herperschoise.se/product.html/bojliga-lianer?category_id=31


46
2
Jogga:

Här är lite fler rör av polyetenskum.  kanske för att göra lite grövre grenar.

www.clasohlson.com/se/Rörisolering/Pr441375015

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild