Kan en reptil känna sig glad ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

273
3
117:

Som rubriker lyder så undrar jag om en reptil kan känna sig glad eller älskad 

Mvh Dragon


592
551
Redfoot:

Ett snabbt svar skulle bli nej, sedan är ju frågan vad du lägger för värderingar i dina ord.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

Jag tror att vissa smartare reptilerna kan förknippa en person med att de får mat, men så mycket mer avancerat än så vet jag inte om de faktiskt kan känna.

Det är trots allt inga keldjur som uppskattar social kontakt.


273
3
117:

Jodå det är sant som du säger anders, men jag var ute efter om dem kunde känna sig glada ? 


273
3
117:

Redfoot, är det bevisat ? 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2490
anders:

DragonEmperor det beror lite på vad man menar med glad. De har väl förmodligen ämnen som serotonin etc, som belönar visst beteende och gör dem "glada". Dock är detta system med största sannolikhet väldigt mycket simplare och deras humör borde med andra ord skifta från enkla saker som att de får mat eller inte.


592
551
Redfoot:

Som jag skrev så handlar det om hur du värderar din ord. Vad är glad??

Mina paddor kommer traskande om jag sätter ner handen men det handlar om som Anders förklarade att dom förknippar mina händer med mat.


28
5
chippen:

Man kan träna alla djur med att förknippa något mednått..typ mat. Finns bevis att man även kan träna musslor. Att de ska känna typ glädje är nog överdrivet som typ att djur kan bli tama. Vilket man även trodde att vargarna på kolmården var innan de bet en åskådare o dödade en skötare.. Reptiler kan bli handvana men aldrig tama...man ska alltid ha respekt för vilda djur...

/B

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild