Hur länge lever en vandrande pinne ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

19
7
kbiker:

Hur länge kan man förvänta sig att en pinne lever sedan den blivit vuxen (ömsat sista gången)?


270
80
Mjos:

Ca 6 mån efter sista öms. Allt som allt ca 1 år. Antar att det skiljer lite på olika arter (?).


77
1
MrC:

Som mjos skriver stämmer på dom flesta arter men en ensam hane som inte parar sig kan leva länge


19
7
kbiker:

Ömsar en specifik art alltid ett bestämt antal ggr ?

Är det olika för olika arter ?


356
177
krypet:

Bra där Mjos!

Vissa arter mer kortlivade, som Hemiplasta falcata. Den kläcks snabbt, växer snabbt och dör snabbt med. Kanske det tar 6 månader från att ett ägg lagts tills pinnen som kläcktes ur det dog. Jag har för mig att Oreophoetes peruana fungerar ungefär likadant.

Helt annorlunda är lilla gulliga Epidares nolimetangere. Det är en pytteliten pinne. En vuxen hane blir ca 35 mm och honan ca 10 mm till.  Jag trodde att de skulle bli vuxna fort, men ack nej, de växer riktigt långsamt. De lever å andra sidan länge, jag hörde uppemot tre år!


77
1
MrC:

ormbunks pinnarna har dom flesta alldeles för varmt anledningen till att dom dör så fort bästa maten är fågelbobräken och inte varmare än 18grader dom lever högt upp ibergen så kalla morrnar är dom van vid.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild