Nybörjare.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Chrlin:
Hej alla! Har läst en del trådar och sökt en del information på nätet.

Det är så att vi har tagit över 2 majsormar på 10 år en hona och hane som är syskon och bott tillsammans sen start. 
Dem flyttade till oss för ca 1 vecka. 
Dem bodde i ett för trångt akvarium och vi införskaffade ett terrarium på 100 bred 90 höjd 50 djup

Dem har ett kryp in över 1 värmeplatta som dem båda ligger i. Hanen har utforskat och sträckt ut sig några gånger,  men honan ligger och trycker i krypinet. Vi har utfört 1 matning där vi fick ut hanen och honan var kvar i terrariumet. Hon är skygg och vad jag förstår från tidigare ägare så har hon haft mer temperament eller vad man ska säga.

En fundering är hur ofta jag ska rengöra efter spillning. Jag försökte få ut dem men tyvärr blev det alldeles för stressigt för dem och dem gömde sig i boet. Läste att man ska undvika att störa dem när dem gömmer sig, och vad jag förstår så var jag alldeles för tidigt med att rengöra då dem ska få bo in sig. 

Tänker mest på om dem gör sina behov i boet och dem sen ligger i det. Hur ska jag tänka med rengöring?

Sen funderar jag på det med att jag har läst att en majsorm gärna skulle bo själv. Finns det några tecken jag ska ha koll på om dem ogillar varandras sällskap? Vi har inte tänkt ha uppfödning och fått tips vad vi kan göra om vi hittar ägg.

5898
4525
Tropfrog:
Skaffa ett terrarium till och separera dem.

Inga djur i hela världen skiter i sitt eget bo. Det skulle vara ett recept för säkert utdöende.

Mvh
Magnus 

61
71
CrossroadReptiles:
Om det gått ihop hela sitt liv och det fungerat väl hittills så kan du nog tryckt fortsätta ha dem tillsammans. Forstsätt med att göra som du gjort och plocka ut minst en av ormarna ur terrariet vid matning.

Jag vet inte vad du har för bottenmaterial. Dock behövs sällan allt material bytas ut vid städning. Ta och städa ut eventuell avföring och urin (och lite av materialet runtomkring) när ormarna ligger och sover på dagen i sitt gömställe. Då stör du dem så lite som möjligt. Är du orolig för att det ska finnas avföring i gömstället så smygkika lite försiktigt eller avvakta tills de lugnat ned sig.

3
1
Chrlin:
CrossroadReptiles skrev:
Om det gått ihop hela sitt liv och det fungerat väl hittills så kan du nog tryckt fortsätta ha dem tillsammans. Forstsätt med att göra som du gjort och plocka ut minst en av ormarna ur terrariet vid matning.

Jag vet inte vad du har för bottenmaterial. Dock behövs sällan allt material bytas ut vid städning. Ta och städa ut eventuell avföring och urin (och lite av materialet runtomkring) när ormarna ligger och sover på dagen i sitt gömställe. Då stör du dem så lite som möjligt. Är du orolig för att det ska finnas avföring i gömstället så smygkika lite försiktigt eller avvakta tills de lugnat ned sig.

Tack för svar! Jag får ge det lite tid så får vi se sen hur dem har det. Har läst lite om det med dominans,  men funderar på vad man ska kolla efter. 

Dem hade haft täckbark, som jag har fortsatt med. Jag får ha lite uppsikt så får jag lära känna dem lite mer

11
21
Kaprosuchus:
Är du villig att riskera att de till slut skadar eller dödar varandra? Hittills har de tolererat varandra, det betyder inte att de trivs tillsammans eller att det alltid kommer funka. Majsormar är solitära djur, de mår bäst ensamma. Redan nu konkurrerar de om resurser eftersom det bara finns ett gömställe med värme. En ensam orm ska ha minst två gömställen i sitt terrarie. Nu är de tvugna att trängas på samma ställe, de har ingen möjlighet att komma undan från varandra. Stressnivåerna är alltså säkert redan höga, speciellt i och med att de nyss flyttat och att de inte fått vara ifred. Precis nu känns det som störst risk att de ryker ihop eller börjar matvägra. Att dessutom envisas med att hålla hona och hane tillsammans är ju bara dumheter. Om tankegångarna inte går längre än "men jag gör mig bara av med äggen så är det lugnt" betyder det att man totalt ignorerar hur parning påverkar ormarna, speciellt honan. Det kan innebära stor stress eftersom hon inte kan komma undan från hanen, det är allmänt påfrestande för honan att vara dräktig, och det kan uppstå ett flertal olika problem med båda ormar som kan kräva veterinärvård. Är du mån om att ormarna ska få det bra hos dig så måste de separeras.

3
1
Chrlin:
Kaprosuchus skrev:
Är du villig att riskera att de till slut skadar eller dödar varandra? Hittills har de tolererat varandra, det betyder inte att de trivs tillsammans eller att det alltid kommer funka. Majsormar är solitära djur, de mår bäst ensamma. Redan nu konkurrerar de om resurser eftersom det bara finns ett gömställe med värme. En ensam orm ska ha minst två gömställen i sitt terrarie. Nu är de tvugna att trängas på samma ställe, de har ingen möjlighet att komma undan från varandra. Stressnivåerna är alltså säkert redan höga, speciellt i och med att de nyss flyttat och att de inte fått vara ifred. Precis nu känns det som störst risk att de ryker ihop eller börjar matvägra. Att dessutom envisas med att hålla hona och hane tillsammans är ju bara dumheter. Om tankegångarna inte går längre än "men jag gör mig bara av med äggen så är det lugnt" betyder det att man totalt ignorerar hur parning påverkar ormarna, speciellt honan. Det kan innebära stor stress eftersom hon inte kan komma undan från hanen, det är allmänt påfrestande för honan att vara dräktig, och det kan uppstå ett flertal olika problem med båda ormar som kan kräva veterinärvård. Är du mån om att ormarna ska få det bra hos dig så måste de separeras.

Tack för kommentar!
Jag skriver i denna grupp då bred kunskap finns och för att få till mig mer information.
Jag är på väg till att skaffa ett till terrarium.

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Chrlin skrev:

Tack för kommentar!
Jag skriver i denna grupp då bred kunskap finns och för att få till mig mer information.
Jag är på väg till att skaffa ett till terrarium.

Jag anser att du gör rätt i detta. Det kanske känns som extra arbete men det kommer underlätta mycket i längden då du endast behöver fokusera på en individ åt gången när du arbeta i terrariet. Det blir också enklare att hålla översikt över respektive individ gällande hälsa, avföring och underhåll. Olyckliga resultat och händelser minimeras markant eller elimineras helt likaså stressen för honan när hanen vill para sig men honan inte är redo. (Honor behöver avsevärt mer förberedelser inför en parningssäsong än hanar.)

Som andra medlemmar redan påpekat så är reptiler generellt solitära djur som periodvis träffar på en eller flera artfränder. Givetvis finns det undantag till regeln, men majsormar anses inte vara en av dessa. 

Lycka till med era nya djur!

Tveka inte att höra av er så hjälper vi till.

Mvh
Niklas

28
96
LorenzoLamas:
Jag skriver faktaböcker om ormar. Förutom att skriva om ormar, föreläser jag gärna om ämnet och jag har en samling av giftiga och ogiftiga ormar i hemmet. Många av bilderna i böckerna har jag tagit själv, både på ormar från den privata samlingen men även på ormar i svensk och asiatisk natur.

Tanken med mina böcker är att de ska ge kunskap om ämnet, utan att kännas alltför tunga och akademiska.

MVH Rickard Ljunggren

Ormar som husdjur

Språk: svenska

139:- plus spårbar frakt 59:-

82 sidor

ISBN-13: 9789179696320

Boken tar upp mycket av det som är bra att veta som ormägare och den vänder sig både till de som är helt nya i hobbyn och de som haft orm ett tag. Bokens kapitel:

1. Förord.

2. Var?

3. Uppfödarbevis

4. Vad?

5. Morpher

6. Är din blivande orm frisk?

7. Ormkvalster

8. Behöver du tillstånd?

9. Terrarium

10. Ljus och värme

11. I terrariet

12. Så fungerar en orm

13. Maten

14. Ömsning

15. Att transportera ormar

16. Orm på rymmen?

17. Sjukdomar och skador

18. Kön

19. Fortplantning

20. Dvala

21. Giftormar

22. Tack!

50
4
MajaL:
LorenzoLamas skrev:
Jag skriver faktaböcker om ormar. Förutom att skriva om ormar, föreläser jag gärna om ämnet och jag har en samling av giftiga och ogiftiga ormar i hemmet. Många av bilderna i böckerna har jag tagit själv, både på ormar från den privata samlingen men även på ormar i svensk och asiatisk natur.

Tanken med mina böcker är att de ska ge kunskap om ämnet, utan att kännas alltför tunga och akademiska.

MVH Rickard Ljunggren

Ormar som husdjur

Språk: svenska

139:- plus spårbar frakt 59:-

82 sidor

ISBN-13: 9789179696320

Boken tar upp mycket av det som är bra att veta som ormägare och den vänder sig både till de som är helt nya i hobbyn och de som haft orm ett tag. Bokens kapitel:

1. Förord.

2. Var?

3. Uppfödarbevis

4. Vad?

5. Morpher

6. Är din blivande orm frisk?

7. Ormkvalster

8. Behöver du tillstånd?

9. Terrarium

10. Ljus och värme

11. I terrariet

12. Så fungerar en orm

13. Maten

14. Ömsning

15. Att transportera ormar

16. Orm på rymmen?

17. Sjukdomar och skador

18. Kön

19. Fortplantning

20. Dvala

21. Giftormar

22. Tack!

Låter som en jättebra bok! Vilka arter inkluderas?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild