Reptilmässa i rødovre

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

25
3
LinnetNea:
Hejsan
Jag ska på reptilmässan i helgen och har plan på att ev. Skaffa en ödla (om de har denne) och vi åker tåg in. Erfarenheter av detta och finns det problem gällande att ta med ödlan på tåg?

892
492
Johnexotics:
LinnetNea skrev:
Hejsan
Jag ska på reptilmässan i helgen och har plan på att ev. Skaffa en ödla (om de har denne) och vi åker tåg in. Erfarenheter av detta och finns det problem gällande att ta med ödlan på tåg?

Förmodligen inga problem. Se till att säljaren ge dig om det krävs papper på djuren om den är citest 

25
3
LinnetNea:
Okej, tack så mycket:)

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Frigolitlåda/transportlåda utan insyn. (Frigolitlådor är bra då de håller värmen bättre.) Ta med en rulle tejp så folk på tåget blir nojiga för att locket inte sitter fast. 

Åker ni en långväga resa kan de vara värt att ta med en tomflaska och fylla med varmt vatten när ni åker hem. Alternativ till vatten kan vara en heat pack. Finns säkert att få tag i på
mässan också. Oavsett är det kallt i Oktober, så värme är bra. 

Cash. Inte alltid att folk har möjlighet till kortbetalning eller swishmotsvarighet. 

Västla. Det är varmt (eller brukar vara varmt i mässhalllar). 

Mvh
Niklas

1697
804
fluffis:
LinnetNea skrev:
Hejsan

Jag upplever att det finns aningen mer variation i ödle- och ormutbud i Danmark än i Sverige. När giftormar och stora ormar är förbjudet så får man bli mer kreativ :)

Du behöver papper på vilken art du har köpt och att det står att den är fångenskapsuppfödd. Oftast finns den informationen direkt på lådan du köper djuret i.

Jag ska också till Rødovre. Brukar vara en trevlig mässa :)

25
3
LinnetNea:
fluffis skrev:

Jag upplever att det finns aningen mer variation i ödle- och ormutbud i Danmark än i Sverige. När giftormar och stora ormar är förbjudet så får man bli mer kreativ :)

Du behöver papper på vilken art du har köpt och att det står att den är fångenskapsuppfödd. Oftast finns den informationen direkt på lådan du köper djuret i.

Jag ska också till Rødovre. Brukar vara en trevlig mässa :)

Okej, det känns bra att höra för jag blev sån om jag skulle ta bilen istället för tåget men samtidigt så är det billigare med tåg. Vi är 4 som åker. Men det är just när man kommer in till Sverige, i hyllie jag blir nervös. Vill inte de ska ta min ödla om jag nu köper den. Men känns lite säkrare nu :) har fått papper och allt när jag tog hem från malmö så känns som jag isåfaall får det nu med :) tack för hjälpen! 

Jag och ungarna ser fram emot lördag så mycket så det ska bli kul faktiskt.

25
3
LinnetNea:
Sen ödlan jag eventuellt ska ta hem är inom CITES. Men då krävs det troligen bara papper på denna?

5902
4528
Tropfrog:
LinnetNea skrev:
Sen ödlan jag eventuellt ska ta hem är inom CITES. Men då krävs det troligen bara papper på denna?

Inte troligen utan definitivt. Papperna skall också finnas tillgängliga att visa upp för kontrollinstans hela djurets liv och krävs för att kunna sälja eventuell framtida avkomma. Gränspassagen är det minsta problemet.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

LinnetNea skrev:

Vilken art ska du eventuellt ta med hem? 

En sak att lägga på minnet är att i EU gäller "EU-CITES" utöver den globala CITES listan. (Det var kanske EU listan du syftade på när du skrev "CITES" tidigare?) Listan för EU är oftast mer strikt och hårdare än den globala listan, om jag har förstått allt riktigt. 

EU-listan har exempelvis 4 bilagor (A-D) medans den globala listan enbart har 3 (Appendix I - III)

Mvh
Niklas

25
3
LinnetNea:
En teju har jag letat efter ett tag
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild