Blåhuvad Leguan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

593
551
Redfoot:

azem: det är inte jag som blandar och ger utan trådskaparen samt butiken. Mitt uttalande var bara en förklaring till varför det verkar så rörigt, jag påstår inget.


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Ja, jag förstod det. Menade bara att det verkade osannolikt.

Den här tråden är väl för övrigt ett bra exempel på populärnamnens begränsade nytta som nyligen diskuterades i en annan tråd.


80
1
amina:

okej tack för svaren jag får kolla me om i morgon


80
1
amina:

Nu har vi ringt tillbaka och nu säger dom att de är den vanligaste som dom kallar för Blå/Grön Leguan. 

Anledningen till detta är att dom kan va blå i ansiktet.. Snacka om att fövirra kunden. 


268
19
Iguania:

Kan säkert vara Agama agama också, de är ganska vanliga på Imazos lista. Blåhuvad agam är väl däremot det rätta namnet där men djuraffärerna är väl duktiga på att krångla till det.


80
1
amina:

Iguana dom kalla den Blå/Grön enbart för att den kan vara blå i ansiktet


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

...och med "den vanligaste" menar de alltså grön leguan (Iguana iguana)?

Iguania: Vad menar du med "rätt"? Vem bestämmer vad som är "rätt" populärnamn? Det är ju just det som är problemet med populärnamn och skillnaden mot vetenskapliga namn... Det är mycket möjligt att "blåhuvad agam" används oftare än "blåhuvad trädagam" (direktöversatt från ett av engelskans populärnamn) för A. atricollis men det är ju inte direkt någon art som skrivits mycket om i svensk litteratur, i L80 finns den inte med och Google ger träffar på båda namnen. Får jag välja själv tycker jag att "trädagam" passar rätt bra på denna art, rätt talrika på vissa håll i södra Afrika där de springer omkring som ekorrar på trädstammarna, väldigt vackra djur och intressanta djur :)

Eller menade du att "blåhuvad agam" är populärnamnet för Agama agama? "Vanlig agam" är nog betydligt mer använt i så fall.


268
19
Iguania:

Vet inte riktigt vad jag menade, var nyvaken :) men jag syftade iallafall på Agama agama. Men ja du har säkert rätt, vanlig agam har jag också sett som namn men jag har även sett blåhuvad agam bra många gånger och det är ju just där vi har problemet med populärnamn. Blåhuvad leguan är något jag aldrig hört talats om men tyvärr hittar ju djuraffärerna gärna på egna populärnamn om det saknas eller om dom inte vet något. 

edit: rödhuvad agam är nog namnet jag har sett på A. agama, blandade ihop det och tänkte att de hade röd kropp och blått huvud men det var tvärtom.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Förstod att det var som jag menade i början av tråden :) okunniga djurbutiker som säljer en helt vanlig grön leguan som "Blåhuvad leguan" ska man skratta eller gråta?

amina ge dom gärna information om vad dom säljer för någonting, någon i butiken måste ju ha beställt leguanen eller tagit dit den och konstigt att dom inte vet vad dom har i butiken :P

Så för att svara på frågan du ställde, det är ingen skillnad alls mellan dom för det är samma art hehe..


80
1
amina:

Exakt Jonas jag ringde för att ev beställa en

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild