Sjuk axolotl :(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
tezzmezz:

En av våra axolotlar har slutat äta. Vi har lyckats få i henne nån liten matbit men hon tynar sakta bort och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon ser oxå väldigt annorlunda ut. Hon har inte längre några "simfenor" och knappt några yttre gälar kvar. Hon ser inte nå annorlunda ut i huden utan är rosa och fin. Jag läste om att man ska kyla i kylskåp om de blir sjuk, men sen att det inte var bra om det gällde att dem inte åt, då de äter ännu mindre när de blir kylda. Någon som har någon erfarenhet/ har varit med om att de slutat äta? Vi är rädda att hon inte kommer överleva länge till med tanke på hennes kondition.

 


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Det låter som att något i miljön inte är som det ska. Hur ser det ut med temperatur, vattenkvalitet (gjort några tester?) och cirkulation på vattnet (kraftig pump?)? Hur länge har du haft henne och vad matar du med?

Angående kylning så ja, de äter mindre om det blir väldigt kallt, men ämnesomsättningen minskar också. Äter hon inget som det ser ut nu så kommer hon att tyna bort snabbare än om hon inte äter något i kylskåp, så i väntan på ett veterinärbesök och/eller åtgärd av eventuella problem kan det vara en bra idé.


6
0
tezzmezz:

Vi har haft henne sedan i juni, och hon var en liten plutt när vi fick henne. De äter främst frysta mygglarver men får daggmask och räkor ibland som lite variation. Vi har nyligen haft problemmed vattnet då vi flyttade. Det bildades som en vit hinna på vattenytan men annars var vattnet klart.Enligt personal på zoo så var det troligen en reaktion på olika vattenkvaliteter och hon trodde att det skulle ge med sig, och det gjorde det efter en kort tid.Vår Sparris började äta dåligt redan innan flytten så om det har påverkat har jag svårt att bedömma. Vi har inte gjort några tester av vattnet men vi har gjort våra vattenbyten som vanligt då vi byter ut ca 20 %. Vilka tester bör jag göra? Hon har en reningspump m minimal rörelse i vattnet. Hon har enbart haft levande växter som syretillförsel men har på senare tid även fått syrepump. 


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Vad har du för temperatur på vattnet nu?

Om ni nyss har flyttat gissar jag att det innebar en omstart av akvariet? Mycket möjligt att det i så fall är vattenkemibalansen som rubbats/avstannat och behöver komma igång igen (även om vattnet ser rent ut), testa för ammoni*, nitrit och nitrat och läs gärna artikeln på www.caudata.org/cc/articles/cyclingEDK.shtml


6
0
tezzmezz:

Hennes temperatur är nu strax under 20 grader och ligger och pendlar mellan 18-20 grader.

Ska ta tester på vattnet och kör en test med kylskåpet, om det kan hjälpa henne lite. Kanske att vi kan köpa henne lite tid. Ska även höra med veterinären vad de tycker.

Ddet är sant det du säger om nystartat akvarium i och med flytten. Vi försökte spara så mycket vatten som möjligt i akvariet, men som sagt blev det ju en hel del nytt.

Tack för svaren


232
94
anamidnatt:

Vatten som inte cirkulerar kan bilda en hinna på vattenytan.

 

Hoppas det löser sig.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild